Naslov Drvorezbarski opus Jurja Petrovića
Naslov (engleski) The Oeuvre of Woodcarver Juraj Petrović
Autor Heidi Vuković
Mentor Đurđina Lakošeljac (mentor)
Član povjerenstva Ivan Josipović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Đurđina Lakošeljac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Šitina Žepina (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za povijest umjetnosti) Zadar
Datum i država obrane 2024-09-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti
Sažetak Među drvorezbarskim radovima 15. stoljeća u Dalmaciji posebno se ističu bolna, izrazito ekspresivna drvena raspela koja se pripisuju splitskom kanoniku i drvorezbaru Jurju Petroviću. O životu i drvorezbarskoj djelatnosti tȇ enigmatične ličnosti svjedoči tek skroman broj arhivskih dokumenata nastalih u vremenu od 1441. do 1478. godine, u kojima se spominje kao kanonik i primicerij splitske katedrale, ali i kao drvorezbar. Uz dva potpisana raspela, u šibenskoj katedrali i u crkvi Gospe od Anđela nad Orebićem, na temelju stilske analize pripisuju mu se još i raspela u crkvi sv. Vlahe u Pridvorju, u splitskoj katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije, u župnoj crkvi sv. Mihovila u Omišu i hvarskoj katedrali sv. Stjepana te kipovi Bogorodice i sv. Ivana iz kompozicije Raspeća napravljene za crkvu sv. Frane u Šibeniku. S Petrovićevim umjetničkim krugom dovodi se u vezu i raspelo u crkvi sv. Frane u Šibeniku, kao i nekoliko raspela koja kvalitetom zaostaju za onima koja se s većom sigurnošću pripisuju Petroviću – raspelo u crkvi sv. Križa na Čiovu, crkvi sv. Križa u Gružu i u crkvi sv. Križa na Krapnju. Uporabom naturalističkih elemenata pri isticanju znakova mučenja i boli na tijelu, kakvi su ustanovljeni na brojnim „bolnim“ raspelima 14. stoljeća, te njihovim uklapanjem u novu viziju skladnog, renesansnog oblikovanja ljudskog tijela, Petrović je razvio prepoznatljiv i osoben stil kojim se istakao kao jedan od najvažnijih kipara 15. stoljeća u Dalmaciji. U radu se ukratko kontekstualizira nastanak fenomena „bolnih raspela“, donosi se pregled arhivskih dokumenata u kojima se spominje ime majstora Jurja Petrovića, analiziraju se njegova potpisana djela i ona koja mu se pripisuju s većom ili manjom sigurnošću, te se upućuje i na postojeću problematiku vezanu uz atribuciju pojedinih raspela.
Sažetak (engleski) The painful, extremely expressive wooden crucifixes attributed to the Split canon and woodcarver Juraj Petrović occupy an important place among the woodcarving works of 15thcentury Dalmatia. Information about the life and woodcarving activity of this enigmatic personality is contained in only a modest number of archival documents created between 1441 and 1486, in which he is mentioned as a canon and primicerius of the Split cathedral, but also as a woodcarver. In addition to two signed crucifixes, one in the Šibenik Cathedral and another in the church of Our Lady of the Angels in Orebić, other works attributed to Petrović through stylistic analysis include the crucifixes in the church of St. Blaise in Pridvorje, in Split Cathedral of the Assumption of the Blessed Virgin Mary (or Saint Domnius), in the parish church of St. Michael in Omiš, in the Hvar Cathedral of St. Stephen as well as the statues of the Virgin and St. John from the Crucifixion group made for the church of St. Frane in Šibenik. There are several other crucifixes that display similar stylistic tendencies, but whose authorship is ultimately uncertain. Namely, they include the crucifixes in the church of St. Francis in Šibenik, in the Holy Cross church on Čiovo, in the Holy Cross church in Gruž and in the church of the Franciscan monastery of the Exaltation of the Holy Cross on Krapanj. By using naturalistic elements to emphasize the torture and pain the Saviour endured, such as those that appear on the numerous crocefissi dolorosi of the 14th century, and by reconciling them with the new, harmonious vision of the human body brought on by the Renaissance, Petrović developed a recognizable and distinctive style that sets him apart as one of the most important sculptors of 15th century Dalmatia. This paper contextualizes the emergence of the phenomenon of "painful crucifixes", it provides an overview of archival documents in which the name of the master Juraj Petrović is mentioned, analyzes his signed works and those attributed to him with greater or lesser certainty, and it also refers to existing issues related to the attribution of certain crucifixes.
Ključne riječi
skulptura
drvorezbarstvo
gotika
raspela
Juraj Petrović
Dalmacija
15. stoljeće
Ključne riječi (engleski)
sculpture
woodcarving
Gothic
crucifixes
Juraj Petrović
Dalmatia
15th century
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:961112
Studijski program Naziv: Povijest umjetnosti; smjerovi: Opći smjer Smjer: Opći smjer Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra povijesti umjetnosti (univ. mag. hist. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-02-03 13:42:08