Sažetak | Ovim radom istražuje se kako hrvatskoj naivnoj umjetnosti, kao vrijednoj kulturnoj baštini, pristupiti na satu Likovne kulture. Rad je podijeljen na teorijski i praktični dio. U teorijskom dijelu definira se naivna umjetnost, a posebno se izdvajaju razlike između pučke umjetnosti i naive, te razlike između art bruta i naive. Naiva se potom istražuje u okviru svjetske umjetnosti, da bi se sljedeća poglavlja u radu bazirala na istraživanje hrvatske naivne umjetnosti. Vezano za pojavu naive u Hrvatskoj, izdvaja se grupa Zemlja, koja je svojim političkim stavovima i angažmanom znatno utjecala na proboj naive iz anonimnosti. Važnu ulogu u tome imao je Krsto Hegedušić, tajnik grupe, zbog čega se u radu posebno ističe njegova uloga, između ostalog, i u nastanku Hlebinske slikarske škole. U skladu s time se u nastavku teorijskog dijela sagledava osnivanje, djelovanje i afirmacija slikarstva seljaka-slikara iz Hlebina. Teorijsko istraživanje hrvatske naivne umjetnosti u radu završava se analizom konkretnih umjetničkih djela nastalih u za nju specifičnim likovnim tehnikama; slikarstvu na staklu, crtežu i kiparstvu u drvu. Analizirana djela ujedno su poslužila kao poticaj u osmišljavanju likovnih aktivnosti za učenike na nastavi Likovne kulture koje su realizirane u okviru praktičnog dijela diplomskog istraživanja. Praktično istraživanje provedeno je s učenicima razredne nastave na satovima Likovne kulture. Na svakom satu s učenicima je istraženo jedno umjetničko djelo koje pripada hrvatskoj naivnoj umjetnosti. Potaknuti tim djelima, ali i širom motivacijom, učenici su se likovno izražavali, a rezultat čega su njihovi likovni radovi. |
Sažetak (engleski) | This work aims to explore how Croatian naive art, as a valuable cultural heritage, can be approached in the Arts class. The paper is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, naive art is defined, and the differences between folk art and naive art, as well as the differences between art brut and naive art, are highlighted. Naiva is then researched within the framework of world art, so that the following chapters of the work would be based on the research of Croatian naive art. Regarding the emergence of naive in Croatia, the group Zemlja stands out, which, with its political views and involvement, significantly influenced the emergence of naive from anonymity. An important role in this was played b Krsto Hegedušić, the group's secretary, which is why the work highlights his role, among other things, in the creation of the Hlebinsk School of Painting. Accordingly, in the continuation of the theoretical part, the establishment, activity and affirmation of the painting of the peasantpainter from Hlebin are reviewed. The theoretical research of Croatian naive art in the paper ends with the analysis of concrete works of art created using art techniques specific to it; glass painting, drawing and wood sculpture. At the same time, the analyzed works served as an incentive in designing art activities for students in the Arts classes, which were realized as part of the practical part of the graduate research. Practical research carried out with students in Art classes. In each lesson, one work of art belonging to Croatian naive art was explored with the students. Encouraged by these works, but also by a wider motivation, the students expressed themselves artistically, and the result is their art works. |