Naslov Mentalna čvrstoća, otpornost na stres i zadovoljstvo životom kod učenika i učenica sportskih i nesportskih razreda
Naslov (engleski) MENTAL HARDINESS, STRESS RESISTANCE AND LIFE SATISFACTION OF STUDENTS IN SPORT OR NON-SPORT CLASSES
Autor Gabrijela Mikelić
Mentor Ana Slišković (mentor)
Član povjerenstva Ivana Macuka (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Slišković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Matilda Nikolić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2016-09-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Opća psihologija
Sažetak Osnovni cilj istraživanja bio je ispitati odnos bavljenja tjelesnim aktivnostima i
mentalne čvrstoće, otpornosti na stres i zadovoljstva životom kod učenika/ca. Budući da
tjelovježba ima povoljan učinak na mentalno zdravlje i kvalitetu života, očekivane su
razlike u otpornosti na stres, mentalnoj čvrstoći i zadovoljstvu životom s obzirom na:
razredno odjeljenje (sportski i nesportski razred), samoprocjenu ispitanika (percipiraju li se
sportašima ili ne) i učestalost treniranja. Dodatni cilj bio je ispitati postoje li razlike u
ispitivanim konstruktima (otpornosti na stres, mentalnoj čvrstoći i zadovoljstvu životom) s
obzirom na spol, pri čemu se očekivalo da će mladići na svim skalama imati više rezultate
u odnosu na djevojke. U istraživanju je sudjelovalo 134 učenika/ca (58 mladića i 76
djevojaka), srednjoškolaca u dobi od šesnaest do devetnaest godina, prosječne dobi 17
godina (M= 17.46, SD=0.56). Razredno odjeljenje (sportski vs. nesportski razred) nije se
pokazalo značajnim faktorom u određenju razine zadovoljstva životom, otpornosti na stres
i mentalne čvrstoće. Rezultati su nadalje pokazali da oni učenici/učenice koji se smatraju
sportašima imaju veće zadovoljstvo životom i mentalnu čvrstoću od onih koji se ne
smatraju sportašima, dok u otpornosti na stres nema razlike između ove dvije skupine.
Konačno, čestina tjelovježbe se pokazala značajnim faktorom za dva (otpornost na stres i
mentalnu čvrstoću) od tri ispitivana konstrukta. Naime, dobivena je značajna pozitivna
korelacija između čestine tjelesne aktivnosti i otpornosti na stres, kao i čestine tjelesne
aktivnosti i mentalne čvrstoće. Rezultati su dodatno pokazali da su učenici otporniji na
stres od učenica dok nije pronađena razlika u mentalnoj čvrstoći i zadovoljstvu životom s
obzirom na spol. Istraživanjem su dodatno provjerene i međusobne povezanosti između
mentalne čvrstoće, otpornosti na stres i zadovoljstva životom, koje su se u skladu s
očekivanjem, pokazale pozitivnima i značajnima. Učenici koji su zadovoljniji životom su
ujedno otporniji na stres i imaju veće rezultate na skali mentalne čvrstoće.
Sažetak (engleski) The objective of this research was to examine the effects of physical activities in
relation to mental hardiness, stress resistance and overall life satisfaction of students. Since
exercising has a beneficial effect on the mental health and quality of life, differences in
stress resistance, mental hardiness and life satisfaction were expected with regard to:
school class (sports or non-sports class), self-assessment of the respondents (whether they
consider themselves athletes or not) and frequency of training. Another goal of the research
was to examine the role of gender in collected data; it was expected that male students
would have higher results than female students on all scales. The study included 134 high
school students (58 boys and 76 girls) between the ages of sixteen and nineteen, the
average age being 17 years old (M=17.46, SD=0.56). School class (sports or non-sports
class) didn't prove a significant factor in determining life satisfaction, stress resistance or
mental hardiness. The results showed that students who consider themselves athletes have
higher life satisfaction and mental strength from those that don't consider themselves
athletes, however there's no difference in stress resistance. Furthermore, frequency of
exercise turned out the be an important factor for two (stress resistance and mental
hardiness) out of three testing segments. Study found a statistically significant positive
correlation between the frequency of physical activity and stress resistance, as well as the
frequency of physical activity and mental hardiness. Results also showed that male
students are more resistant to stress than female students, while no difference was found in
the mental hardiness and life satisfaction in regards to gender. The study also examined
interconnections between mental hardiness, stress resistance and life satisfaction which
were positive and significant, as expected. Students who have greater overall life
satisfaction are also more resistant to stress and have higher scores on scale of mental
hardiness.
Ključne riječi
mentalna čvrstoća
otpornost na stres
zadovoljstvo životom
sport
učenici
sportaši
Ključne riječi (engleski)
mental hardiness
stress resistance
life satisfaction
sport
students
athletes
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:402581
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije (univ. bacc. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-12-01 07:49:16