Naslov Zadarska skulptura 11. stoljeća
Naslov (engleski) 11th century sculptures in Zadar
Autor Andrea Manenica
Mentor Ivan Josipović (mentor)
Član povjerenstva Emil Hilje (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Meri Zornija (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Josipović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za povijest umjetnosti) Zadar
Datum i država obrane 2018-09-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti Povijest i teorija likovnih umjetnosti, arhitekture, urbanizma i vizualnih komunikacija
Sažetak Zadarskom skulpturom 11. stoljeća prvi se započeo sustavnije baviti Ivo Petricioli, a potom i drugi autori. Analiziranjem i usporedbom te skulpture stvorila se mogućnost da se najveći broj tih reljefa prepozna kao djelo istih majstora, tj. dviju ranoromaničkih klesarskih radionica, čiji su radovi prepoznati i izvan Zadra, a to su: Zadarsko-splitska (solinska) i Zadarsko-kninska klesarska radionica. Radionice su dobile nazive prema mjestima u kojima je utvrđeno njihovo djelovanje. Tako se Zadarsko-splitskoj (solinskoj) klesarskoj radionici pripisuju sljedeća djela: ciborij prokonzula Grgura iz zadarske katedrale, ciborij iz Sv. Tome, pluteji iz Sv. Nediljice, plutej s likom hrvatskog kralja iz krstionice splitske katedrale te ulomci liturgijskih instalacija iz ostataka crkve sv. Petra i Mojsija u Solinu. S druge strane, Zadarskokninskoj klesarskoj radionici atribuirana je skulptorska oprema zadarske crkve sv. Lovre, i to njezini pluteji i sjeverni portal te heraldički orlovi i dva kapitela, od kojih jedan s likom oranta, ali i tranzena iz crkve sv. Marije na lokalitetu Crkvina u Biskupiji kod Knina. Na temelju stilsko-morfoloških karakteristika, Petricioli je svu navedenu skulpturu svrstao u navedene grupe. Osim djela koja su uvrštena u opuse identificiranih i imenovanih klesarskih produkcija, također postoji i niz zadarskih reljefa 11. stoljeća koje ne možemo svrstati u navedene grupe, ali ih je važno spomenuti u kontekstu zadarske umjetniče produkcije 11. stoljeća, a to su: dva zabata iz zadarske katedrale, ulomak pluteja sa sučelice postavljenim grifonima iz Sv. Krševana, ulomak reljefa sa četveronošcem i paunom iz Arheološkog muzeja, keramički ulomci i kamena stopa škropionice (uskršnjeg svijećnjaka) iz benediktinskog samostana sv. Marije.
Sažetak (engleski) Ivo Petricioli was the first scholar in Croatia to start more detailed analysis of the 11th century sculptures in Zadar. By analyzing and comparing the sculptures he created a possibility for the largest number of those reliefs to be recognized as the achievement of the same carving schools ie. two early Romanesque carving schools, “Zadar – Split (Solin) carving school” and “Zadar – Knin carving school”. Those schools were named after the towns they belonged to. It has been widely accepted that “Zadar – Split carving school” created following sculptures: ciborium of Proconsul Gregory at Zadar, ciborium of St Thomas, pluteus from St Nediljica, pluteus with the figure of a Croatian king located in a baptistery of St John in Split, and parts of liturgic installations from the ruins of the Basilica of St Peter and Moses in Solin. “Zadar – Knin carving school” created sculpture equipment of St Lawrence church in Zadar, its pluteus and north portal, heraldic eagles and two capiteis, one of which has the figure in the gesture of orant, and also a stone transenna from the church of St Mary in Knin. Considering all morphological characteristics, Petricioli has attributed all of these sculptures to these two groups. There are also many 11th century reliefs in Zadar which are not produced by these two schools but we have to mention them within 11th century Zadar art and they include: two gables from Zadar Cathedral, a part of pluteus with opposite placed griffons from the St Chrysogonos church in Zadar, a relief with a foursquare and a pawn from Zadar Archaeological Museum, ceramic parts and a stone part of an aspersion (Easter candle holder) from St Mary’s church and convent.
Ključne riječi
klesarske radionice
skulptura
ranoromanički reljefi
11. stoljeće
Zadar
Ključne riječi (engleski)
carving schools
sculptures
early Romanesque reliefs
11th century
Zadar
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:244693
Studijski program Naziv: Povijest umjetnosti (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/aprvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea)povijesti umjetnosti (univ. bacc. hist. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-10-10 12:30:04