Naslov Pomaže li likovno izražavanje u poboljšanju raspoloženja?
Naslov (engleski) Does art expression help mood regulation?
Autor Josip Kresović
Mentor Matilda Nikolić (mentor)
Član povjerenstva Zvjezdan Penezić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Nikola Eterović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Matilda Nikolić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2018-03-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Opća psihologija
Sažetak Umjetnost je prirodni i senzorni način ekspresije jer uključuje dodir, miris i druga osjetila unutar umjetničkog iskustva. Umjetničko izražavanje može dati značenje iskustvima ili razriješiti negativne emocije tako pružajući neku vrstu olakšanja i načina reguliranja emocija. U kontekstu korištenja umjetnosti u poboljšanju raspoloženja i izražavanju emocija, valja istaknuti procese regulacije emocija poput preusmjeravanja pažnje jer je upravo umjetničko izražavanje ono na što se može usmjeriti pažnja. Osnovica ovog procesa jest mogućnost odabiranja usmjeravanja pažnje na željeni aspekt situacije čime je moguće promijeniti emocionalni doživljaj. Isto tako ekspresija negativnih emocija je strategija na kojoj se bazira ideja da umjetnost može pomoći u ublažavanju emocionalne boli ili napetosti. S obzirom na dosadašnje rezultate istraživanja likovnog izraza i raspoloženja te njihove nedostake, cilj ovog istraživanja je bio utvrditi utjecaj različitih zadataka likovnog izražavanja na promjene u raspoloženju. U istraživanju je sudjelovalo 64 ispitanika raspoređenih u četiri grupe. Svim ispitanicima je inducirano negativno raspoloženje putem video isječka nakon čega im je izmjereno raspoloženje PANAS skalom. Zatim se jedna grupa likovno izražavala o tome što su doživjeli tijekom gledanja video isječka (ekspresija; N=16), druga o tome što je za njih sreća (pozitivna distrakcija; N=16), treća je crtala objekt (neutralna distrakcija; N=16), a četvrta grupa je rješavala labirinte (kontrola; N=16). Svim ispitanicima je ponovno izmjereno raspoloženje. Rezultati su pokazali značajno poboljšanje raspoloženja u pozitivnom afektu u grupi pozitivne distrakcije u odnosu na ekspresivnu grupu i grupu koja se nije likovno izražavala. Utvrđeno je i značajno poboljšanje raspoloženja u negativnom afektu kod grupe neutralne distrakcije u odnosu na grupu koja se nije likovno izražavala. Nije utvrđena promjena između pozitivnog i negativnog raspoloženja unutar grupa koje su se likovno izražavale. Korišteno kao distrakcija, likovno izražavanje se pokazalo najefikasnijim za poboljšanje raspoloženja u odnosu na ostale zadatke. Kvalitativna analiza uradaka je pokazala sadržajne razlike između ekspresivne grupe i grupe pozitivne distrakcije s obzirom na različite kriterije uradaka (apstraktnost/konkretnost, isticanje boja, stupanj uloženog truda, kvaliteta linije, zrelost, složenost, ispunjenost papira i izražavanje emocija).
Sažetak (engleski) Art is a natural and sensory way of expression because it includes touch, smell and other senses as a part of an artistic expression. Artistic creation can give meaning to experiences or express negative emotions giving a person a sense of relief or a way to regulate emotions. In the context of using art as mood regulaton and emotion expression, it is important to mention emotion regulation strategies such as distraction because artistic expression can be an act to shift our attention to. At the basis of this process is the possibility of shifting attention to a more inviting aspect of a certain situation which leads to a change in emotions or mood. Also, strategies such as expression of negative emotions are based on the idea that art expression can help us in releasing or venting emotional pain and discomfort. Considering previous research results on art expression and mood and their shortcomings, the aim of this study was to determine the effect of different art tasks on mood. Participants in this study (N=64) were distributed into four groups. Negative mood was induced to all participants with a short video after which it was measured with PANAS scale. Subsequently, the first group produced artwork on what they experienced while watching the video (expression), the second group produced artwork on what makes them happy (positive distraction), the thrid group drew an object (neutral distraction) and the fourth group solved a labyrinth task (control). Participant's mood was measured again. Results have shown significant mood improvement in the positive affect within the positive distraction group oppose to the expressive and non-art group. Significant mood improvement in the negative affect was detected within the neutral distraction group oppose to the non-art group. There was no change in positive and negative mood within each of the art task groups. Used as a distraction, art expression was shown to be the most effective mood improvement acivity in relation to all the other tasks. Qualitative analysis has shown content differences between the artworks produced in the expression group and positive distraction group in relation to different artwork criteria (abstract or concrete content, prominence of color, implied energy, line quality, developmental level, complexity and space).
Ključne riječi
Likovno izražavanje
raspoloženje
emocionalna regulacija
distrakcija
ekspresija
Ključne riječi (engleski)
Art expression
mood
emotional regulation
distraction
expression
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:019963
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-06-21 08:10:23