Abstract | Brodski elektromotorni pogon je sastavljen od električnih strojeva i uređaja koji koristeći i
trošeći električnu energiju proizvode mehaničku energiju. Elektromotorni pogon se sastoji od
elektromotora, sustava za napajanje i sustava za upravljanje i regulaciju. Prema vrsti struje
koja se koristi za njihovo pokretanje dijele se na istosmjerne i izmjenične elektromotore.Od
ukupne potrošnje električne energije na brodu na elektromotorne pogone
otpada između 75 i 95 % (ovisno o vrsti broda). U tu skupinu trošila ubrajaju se električni
pogoni vitala, pumpa, kompresora, ventilatora i raznih pomoćnih strojeva nužnih za rad
glavnih strojeva. Među najznačajnijim čimbenicima pri vrednovanju elektromotora, kao
uostalom i većine brodske opreme, s obzirom da direktno smanjuju kapacitet broda, njihovi su
masa i dimenzije.Kod ugrađenih velikih motora jako je važna i mogućnost popravka na licu
mjesta. Preventivno održavanje mora biti što jednostavnije, primjereno stručnosti posade, i ni
u kom slučaju ne smije remetiti tehnološki proces, što znači da je po obimu provedivo tijekom
boravka u luci, ili da ne zahtijeva zaustavljanje pogona. Istosmjerni elektromotori imaju
gotovo idealne vanjske karakteristike motora koji povezuje brzinu vrtnje i razvijeni moment,
mogućnost jednostavnog dobivanja promjenljivog istosmjernog napona napajanja,
jednostavni su u upravljačko-regulacijskom smislu te imaju široki opseg upravljivosti
brzinom vrtnje. Rad istosmjernog elektromotora zasniva se na stvaranju elektromagnetske sile
na vodi koji se nalazi u magnetskom polju. Elektromotor izmjenične struje (tzv. izmjenični
motor) može biti asinkron i sinkron. Da li će motor raditi kao sinkroni ili asinkroni zavisi o
tome kako mu je izveden rotor. Statori sinkronog i asinkronog motora se ne razlikuje. U
njemu struje trebaju stvoriti okretno magnetsko polje. Kao i transformatori asinkroni motori
mogu imati tri vrste električkih kvarova: spoj s masom, kratki spoj i prekid strujnog
kruga. Danas se sinkroni motori uglavnom koriste u sklopu reguliranih elektromotornih
pogona što znači da su napajani izpretvarača frekvencije koji ih ujedno na najbolji mogući
način i upućuju polako podižući frekvenciju i napon uz kontrolu položaja rotora.
Elektromotori obavezno imaju podnaponsku zaštitu, zaštitu od kratkog spoja i zaštitu od
preopterećenja. Do strujnog udara dolazi kada se električni krug zatvori kroz čovjeka i pri
tome poteče struja koja prelazi njegov prag osjeta (0,6-3mA). Najopasniji su međutim strujni
udari kada se strujni krug zatvori kroz srce (ruka-ruka i ruka-noga) kad i bez vidljivih ozljeda
može zbog zatajenja rada srca nastupiti smrt. Najznačajnija i najviše korištena tehnička mjera
za zaštitu od strujnog udara je zaštitno uzemljenje koje je u slučaju broda ispravnije zvati
izjednačenjem potencijala. |
Abstract (english) | The marine electric motor is made up of electrical machinery and devices which by using and
consuming electricity produce mechanical energy. The electromotive plant consists of an
electric motor, power and management systems and control system. According to the type of
electricity used to run them they are divided into DC and AC electric motors. Of the total
electricity consumption on board the electromotive plants consume between 75 and 95%
(depending on the type of ship). This group of consumers includes the electric winch drives,
pump, compressor, fan and various auxiliary equipment necessary for the operation of the
main engines. Among the most important factors in the evaluation of electric motors, like the
majority of marine equipment, as it directly reduces the capacity of the ship, are their weight
and dimensions. With large built-in engines, the possibility of on the spot repairs is very
important. Preventive maintenance should be as simple as possible, including appropriate
expertise of the crew, and in no case should interfere with the technological process, which
means that it must be executed during the stay in the port, or that it does not require stopping
the system. DC motors have almost ideal external engine characteristics which connect the
rotation speed and developed torque, they have the ability to easily obtain a variable DC
voltage power supply, they are easy to control and regulate and have a wide range of handling
the speed of rotation. The work of the DC electric motor is based on the creation of the
electromagnetic force in a guide which is located in the magnetic field. Electric motor AC (ie,
AC motor) can be asynchronous and synchronous. Will the engine operate as synchronous or
asynchronous depends on how the rotor is implemented. Stators of a synchronous and
asynchronous motor are no different. Currents need to be created by a rotating magnetic field.
Like transformers, asynchronous motors can have three types of electrical faults: ground
connection, short circuits and interruption of circuit currents. Today, the synchronous motor is
mainly used as part of regulated electromotive plants which means that they are powered from
inverters, which are in the best possible way guided by slowly raising the frequency and
voltage by controlling the position of the rotor. Electric motors must have overvoltage
protection, short circuit protection and overload protection. A power surge occurs when the
electrical circuit is closed through a man and at the same time expires current that exceeds his
threshold of sensation (0,6-3mA). However the most dangerous electric shock is when the
circuit is closed through the heart (hand-arm and hand-foot) and when there is no visible
injuries death by heart failure can occur. The most important and most used technical
measures to protect against electric shock is grounding of the ship, which in the case of ships,
is more correctly called equalization potential. |