Sažetak | Neuromotorički razvoj je razvojni proces u kojem dijete stječe motoričke, psihičke i socijalne vještine. Uredan neuromotorički razvoj je povezan s razvojem središnjeg živčanog sustava. On je progresivan, predvidiv i ima svoj vremenski raspon unutar kojeg se događaju nove motoričke, psihičke i socijalne promjene. Brojni prenatalni, perinatalni i postnatalni rizični čimbenici mogu negativno utjecati na neuromotorički razvoj i izazvati brojna oštećenja neuromotornog sustava. Svjetska zdravstvena organizacija definira neurorizično dijete kao dijete koje je prenatalno, perinatalno i postnatalno bilo izloženo rizičnim čimbenicima. U 50% neurorizične djece može se razviti neuromotoričko odstupanje. Neurološki sustav djeteta je nakon poroda nezreo, a kompenzacijskim procesom maturacije i plastičnosti mozga može doći do funkcijskog oporavka. Poznavanjem pravilnog tijeka rasta i razvoja djeteta, pravovremeno se mogu prepoznati neuromotorički rizici i odstupanja koji su prisutni kod djece što direktno utječe na uspješnost habilitacije. Ranom intervencijom tim stručnjaka nastoji prevenirati i smanjiti neuromotorička odstupanja koja su prisutna kod djeteta, te procesima informiranja, savjetovanja i edukacije, osim djetetu, podršku pružaju i roditeljima, obitelji te cjelokupnom društvu. Procesom habilitacije se potiču sve djetetove sposobnosti kojima se omogućuje tjelesno, intelektualno, emocionalno te socijalno razvijanje te se tako pospješuje integracija i samostalnost u svakodnevnom životu. Primjena „baby handlinga“ (ispravnog „rukovanja“ djetetom) stimulira normalni razvoj te eliminira potencijalne štetne čimbenike. Važna je dopuna terapijskim i habilitacijskim postupcima. Svakodnevnim provođenjem baby handlinga izazivaju se senzorni i motorni podražaji koji doprinose pravilnom neuromotoričkom razvoju djeteta. U svim segmentima prevencije rizičnih čimbenika i habilitacije, a poglavito tijekom postupanja s djetetom, uloga medicinske sestre je od neprocjenjivog značenja. |
Sažetak (engleski) | Neuromotor development is a developmental process in which a child acquires motor, psychological, and social skills. Normal neuromotor development is associated with the development of the central nervous system. It is progressive and predictable, and occurs within a specific time frame during which new motor, psychological, and social changes take place. Numerous prenatal, perinatal, and postnatal risk factors can negatively impact neuromotor development and cause various neuromotor system impairments. The World Health Organization defines a neuro-risk child as one who has been exposed to risk factors prenatally, perinatally, or postnatally. Neuromotor deviations can develop in 50% of high-risk children. The child’s neurological system is immature at birth, but functional recovery can occur through compensatory processes of brain maturation and plasticity. Understanding the proper course of a child's growth and development allows for the timely identification of neuromotor risks and deviations, which directly affects the success of habilitation. Through early intervention, a team of experts aims to prevent and reduce neuromotor deviations present in children. Moreover, through processes of informing, counseling, and education, support is provided not only to the child but also to parents, the family, and society as a whole. The habilitation process stimulates all of the child’s abilities, enabling physical, intellectual, emotional, and social development, thereby enhancing integration and independence in everyday life. The application of „baby handling“ (proper “handling” of the child) stimulates normal development and eliminates potential harmful factors. It is an important supplement to therapeutic and habilitative procedures. Through daily implementation of baby handling sensory and motor stimuli are triggered, contributing to the child’s proper neuromotor development. In all aspects of preventing risk factors and habilitation, and particularly in working with the child, the role of the nurse is of immeasurable importance. |