Naslov Stavovi potrošača vezani za održivost u modnoj industriji: Usporedba generacije Y i Z u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) Consumer attitudes towards sustainability in the fashion industry: a comparison of Generation Y and Z in Republic of Croatia
Autor Dea Ercegović
Mentor Gabrijela Vidić (mentor)
Član povjerenstva Božena Krce Miočić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Gabrijela Vidić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Klarin (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za turizam i komunikacijske znanosti) Zadar
Datum i država obrane 2025-02-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Marketing
Sažetak Modna industrija obuhvaća širok raspon aktivnosti povezanih s dizajnom, proizvodnjom, marketingom i distribucijom odjeće, obuće, dodataka i srodnih proizvoda. U zadnjih nekoliko godina razoran društveni utjecaj svjetske modne industrije doveden je u mainstream, dovodeći u pitanje tradicionalnu modnu potrošnju i proizvodne prakse, a sama industrija sve je više polarizirana između brze i spore mode - dva različita pristupa koji zadovoljavaju različite vrijednosti i preferencije potrošača. Spora ili održiva moda je širok pojam za odjeću i ponašanja koja su na neki način manje štetna za ljude i/ili planet. Ponašanje potrošača u modnoj industriji stoga obuhvaća zamršene procese pomoću kojih pojedinci odabiru, kupuju i koriste odjeću i dodatke, pod utjecajem mješavine osobnih preferencija, kulturnih trendova i društvene dinamike. U današnje vrijeme pokret održivosti mode pod značajnim je utjecajem Generacije Z i Generacije Y od kojih svaka pokazuje jedinstvene karakteristike i motivacije koje oblikuju njihovo ponašanje pri kupnji. Ovaj rad bavio se istraživanjem utjecaja trenda održivosti u modnoj industriji na potrošačke navike u Republici Hrvatskoj, s naglaskom na generacije Y i Z. Stoga je provedeno empirijsko istraživanje, a kao mjerni instrument korištena je anketa koja je bila distribuirana putem Interneta. Analizom rezultata istraživanja zaključuje se da iako potrošači koji su svjesniji ili zabrinutiji oko negativnih utjecaja modne industrije kupuju održiviju odjeću, generalno stavovi potrošača o štetnosti mode za okoliš nisu usklađeni s njihovim stvarnim kupovnim ponašanjem. Također je utvrđeno da potrošači smatraju da općenito održiviji modni brendovi imaju nešto više razine cijena, međutim održivost sama po sebi nije primarni čimbenik koji oblikuje percepciju cijena, već neki drugi čimbenici kao što su reputacija marke, dostupnost i kvaliteta proizvoda. Testiranjem postavljenih hipoteza utvrđeno da kod hrvatskih potrošača postoji statistički značajna razlika između stava o ekološkoj štetnosti modne industrije i kupnje održivih modnih predmeta i između percepcije imidža modne marke kao održive i razine cijene iste
Sažetak (engleski) The fashion industry encompasses a wide range of activities related to the design, production, marketing and distribution of clothing, footwear, accessories and related products. In recent years, the disruptive social impact of the global fashion industry has been brought into the mainstream, challenging traditional fashion consumption and production practices, and the industry itself has become increasingly polarized between fast and slow fashion - two distinct approaches that cater to different consumer values and preferences. Slow or sustainable fashion is a broad term for clothing and behaviors that are in some way less harmful to people and/or the planet. Consumer behavior in the fashion industry therefore encompasses the intricate processes by which individuals select, purchase and use clothing and accessories, influenced by a mix of personal preferences, cultural trends and social dynamics. Today, the fashion sustainability movement is significantly influenced by Generation Z and Generation Y, each of whom exhibits unique characteristics and motivations that shape their purchasing behavior. This paper explored the impact of the sustainability trend in the fashion industry on consumer habits in Republic of Croatia, with an emphasis on generations Y and Z. Therefore, an empirical study was conducted, and a survey distributed via the Internet was used as a measuring instrument. The analysis of the research results concludes that although consumers who are more aware or concerned about the negative impacts of the fashion industry buy more sustainable clothing, in general, consumers' attitudes about the environmental harm of fashion are not aligned with their actual purchasing behavior. It was also found that consumers believe that generally more sustainable fashion brands have slightly higher price levels, however, sustainability itself is not the primary factor that shapes price perceptions, but rather some other factors such as brand reputation, availability and product quality. Testing the hypotheses established that among Croatian consumers there is a statistically significant difference between the attitude about the environmental harm of the fashion industry and the purchase of sustainable fashion items, and between the perception of the image of a fashion brand as sustainable and its price level.
Ključne riječi
održivost
modna industrija
ponašanje potrošača
generacija Z
generacija Y
Ključne riječi (engleski)
sustainability
fashion industry
consumer behavior
generation Z
generation Y
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:495046
Studijski program Naziv: Poduzetništvo u kulturi i turizmu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra ekonomije (univ. mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-02-14 13:18:30