Naslov Pomorski promet u službi multimodalnog transporta
Naslov (engleski) Maritime transport in the service of multimodal transport
Autor Šime Babin
Mentor Marija Pijaca (mentor)
Član povjerenstva Dino Županović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Pijaca (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Toman (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Pomorski odjel) Zadar
Datum i država obrane 2024-10-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pravo Pomorsko i općeprometno pravo
Sažetak Cilj ovog rada bio je detaljno istražiti koncept multimodalnog transporta, koji se temelji na upotrebi različitih prijevoznih sredstava, uključujući cestovni, željeznički, pomorski i zračni prijevoz, kako bi se postigla veća učinkovitost i isplativost. Ovaj pristup doprinosi ubrzanju industrijskog razvoja, potiče kontejnerizaciju i primjenu novih tehnologija, što, pak, zahtijeva odgovarajuće pravno reguliranje odnosa među ključnim akterima u transportnom sektoru. Posebna pažnja posvećena je pomorskoj komponenti multimodalnog transporta, koja igra ključnu ulogu u međunarodnoj trgovini, omogućujući bržu i sigurniju dostavu robe “od vrata do vrata”. Suvremena trgovina zahtijeva pravovremenu i učinkovitu dostavu, a isprave vezane uz multimodalni transport služe kao ključni dokumenti koji potvrđuju sklopljeni ugovor između operatera i pošiljatelja. Ključ za sigurnost i odgovornost u ovom procesu leži u usklađivanju s jedinstvenim pravnim normama koje minimiziraju rizik od nesporazuma, posebice kada je riječ o odgovornosti za nastalu štetu. Iako su učinjeni mnogi međunarodni napori u svrhu unifikacije pravnog okvira za multimodalni transport, uključujući Haška i Hamburška pravila, univerzalno prihvaćena konvencija još uvijek ne postoji, što stvara pravne nejasnoće, naročito u pomorskom segmentu. Roterdamska pravila, donesena kako bi odgovorila na izazove suvremenog međunarodnog prijevoza, predstavljaju značajan korak prema unifikaciji pravnog okvira. Iako se sustav mrežaste odgovornosti koji ona uvode suočava s kritikama zbog svoje složenosti i nejasnoće u vezi s odgovornostima u specifičnim fazama prijevoza, kao što su skladištenje i prekrcaj, Roterdamska pravila i dalje teže modernizaciji ovog sektora. Hrvatska, s obzirom na svoj strateški položaj na Jadranskom moru, ima veliki potencijal za daljnji razvoj multimodalnog transporta. Međutim, trenutni pravni okvir i infrastruktura još uvijek nisu na zadovoljavajućem nivou. Nepostojanje dosljedne prometne politike i dugoročne strategije otežava punu integraciju Hrvatske u europske i globalne prometne tokove. Zaključno, unatoč postignutim pomacima u regulaciji međunarodnog transporta, nužna je daljnja revizija i prilagodba pravnih okvira kako bi se osigurala veća pravna jasnoća i učinkovitost, posebno u segmentu multimodalnog prijevoza.
Sažetak (engleski) The aim of this paper was to thoroughly investigate the concept of multimodal transport, which is based on the use of various modes of transport, including road, rail, sea, and air transport, in order to achieve greater efficiency and cost-effectiveness. This approach contributes to the acceleration of industrial development, promotes containerization, and the application of new technologies, which in turn requires appropriate legal regulation of the relationships between the key actors in the transport sector. Special attention was given to the maritime component of multimodal transport, which plays a key role in international trade by enabling faster and safer "door-to-door" delivery of goods. Modern trade requires timely and efficient delivery, and the documents related to multimodal transport serve as essential documents confirming the contract between the operator and the shipper. The key to safety and responsibility in this process lies in alignment with unified legal standards, minimizing the risk of misunderstandings, especially concerning liability for any damage. Although many international efforts have been made to unify the legal framework for multimodal transport, including the Hague and Hamburg Rules, a universally accepted convention still does not exist, creating legal ambiguities, particularly in the maritime segment. The Rotterdam Rules, enacted to address the challenges of modern international transport, represent a significant step towards the unification of the legal framework. Although the networked system of responsibility they introduce has faced criticism for its complexity and lack of clarity regarding responsibilities in specific stages of transport, such as storage and transshipment, the Rotterdam Rules still strive for modernization of the sector. Considering its strategic location on the Adriatic Sea, Croatia has significant potential for further development of multimodal transport. However, the current legal framework and infrastructure are still not at a satisfactory level. The lack of a consistent transport policy and long-term strategy makes it difficult for Croatia to fully integrate into European and global transport flows. In conclusion, despite the progress made in regulating international transport, further revision and adjustment of legal frameworks are necessary to ensure greater legal clarity and efficiency, especially in the multimodal transport segment.
Ključne riječi
multimodalni transport
operator multimodalnog transporta (MTO)
ugovor
konvencija
pravila
Ključne riječi (engleski)
multimodal transport
multimodal transport operator (MTO)
contract
convention
rule
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:428750
Studijski program Naziv: Organizacija u pomorstvu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra inženjer/inženjerka pomorskog prometa (univ. mag. ing. nav. traff.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-11-07 18:08:45