Naslov Odijelo (ne) čini čovjeka – slučaj titularnih savjetnika ranog realizma
Naslov (engleski) Clothes (Don't) Make the Man – The Case of Titular Counselors in The Early Realism
Naslov (ruski) Одежда (не) делает человека – случай титулярного советника раннего реализма
Autor Sanja Rudan
Mentor Adrijana Vidić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za kroatistiku i slavistiku) (Odsjek za ruski jezik i književnost) Zadar
Datum i država obrane 2016-02-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Teorija i povijest književnosti
Sažetak U radu je predstavljena analiza pripovijetki „Kabanica“ (1842.) i „Luđakovi zapisi“ (1935.) N. V. Gogolja te romana Bijedni ljudi (1946.) F. M. Dostoevskoga. Glavni junak u svakom od tri teksta je titularni savjetnik, činovnik koji je često bio tema u ruskoj književnosti. Svaki tekst otkriva funkcionalnost kostima i sadrži velik broj motiva odjeće koji skrivaju određeno značenje. Cilj rada je analiza distribucije uloge kostima u tekstovima različitih pripovjedačkih i žanrovskih oblika te analiza potencijalne evolucije motiva socijalne funkcije odjeće.
U pripovijetkama „Kabanica“ i „Luđakovi zapisi“ evolucija motiva socijalne funkcije odjeće izražena je u transformaciji stare odjeće u novi, idealni kostim koji ima savršeno funkcionalno značenje. Prelaskom u novi status kralja Španjolske, glavni junak pripovijetke „Luđakovi zapisi“, Popriščin, šiva novi kostim koji odgovara društvenim normama te nadopunjuje njegovu (izmišljenu) društvenu ulogu. Glavni junak „Kabanice“, Bašmačkin, mijenja kostim čak dva puta te u konačnici dobiva idealnu generalsku kabanicu. Devuškin, junak romana Bijedni ljudi, s druge strane proživljava duhovnu evoluciju koja je izražena kroz njegovu percepciju kostima i materijalnog općenito. Svaki motiv u romanu poslužio je za izražavanje njegovih misli i shvaćanja socijalnog svijeta. Na kraju romana on odbacuje kostim i razvija se do razine duhovnog oslobođenja.
Junak nastoji odgovarati društvenim normama, a okolina koja uvelike utječe na njegovo mišljenje i samosvijest kreira neprirodnog čovjeka. Svaki od navedena tri junaka u konačnici doživljava „(ne)sretno buđenje“ i „golotinju“ koja je suprotstavljena kostimu i iluziji u kojoj su živjeli dotad.
Sažetak (engleski) This paper presents an analysis of Gogol's short stories "The Overcoat" (1842) and "Diary of a Madman" (1935) as well as the analysis of Dostoevsky's novel Poor Folk (1946). The main character in each of these three texts is a titular counselor, a clerk who was a recurrent theme in Russian literature. Each text reveals the functionality of the costume and contains a large number of clothes motives that hide a specific meaning. The aim of this paper is to analyze the distribution of costume roles in three texts written in different genres and in different narrative forms, and to analyze the possible evolution of the social function of clothes motive.
In the short stories "The Overcoat" and "Diary of a Madman" evolution of clothes' social function is expressed by transforming the old clothes into a new ideal costume that has an utterly functional significance. When achieving a new status of the king of Spain, the main character of the story "Diary of a Madman", Poprishchin, creates a new costume that fits social standards and complements its (fictional) social role. The main character of the "The Overcoat", Bashmachkin, changes his costume even twice and finally he gets the ideal general's overcoat. On the other hand, Devushkin, the main character of the novel Poor folk, is going through a spiritual evolution which is expressed through his perception of the costume and the material world in general. Each motive in the novel was used to express his thoughts and understanding of the social world. At the end of the novel he throws his costume away and he reaches the level of spiritual liberation.
The hero is trying to respond to the social standards and norms, and the environment that significantly affects his thinking and self-awareness creates an unnatural man. Each of the three heroes in the end experiences some sort of "(un)happy awakening" and "nudity" which is opposed to the costume and the illusion they lived before.
Sažetak (ruski) В данной работе представлен анализ повестей „Шинель“ (1842.) и „Записки сумасшедшего“ (1935.) Н. В. Гоголя, и романа Бедные люди (1946.) Ф. М. Достоевского. Главным героем каждого из текстов является титулярный советник, чиновник, часто бывавший темой русской литературы. Каждый текст открывает функциональность костюма и содержит большое количество мотивов одежды, которые скрывают определенное значение. Целью данной работы является анализ дистрибуции роли костюма в текстах различных повествовательных и жанровых форм и анализ потенциальной эволюции мотивов социальной функции одежды.
В повестях "Шинель" и „Записки сумасшедшего“ эволюция мотивов социальной функции одежды отражается в трансформации старой одежды героя в новый, идеальный костюм, имеющий совершенно функциональное значение. Переходом в новый статус, став королем Испании, Поприщин сшил новый костюм, соответствующий социальным нормам и дополняющий его (вымышленную) социальную роль. Башмачкин меняет костюм даже дважды, наконец получив идеальную, генеральскую шинель. Девушкин, с другой стороны, переживает духовную эволюцию, проявляющуюся через его понимание костюма и материального в общем. Каждый мотив одежды в романе используется для выражения его мысли и понимания социального мира. В конце романа он бросает костюм и развивается до уровня духовного освобождения.
Герой соответствует социальным нормам, а окружающая среда, значительно влияя на его мнение и самосознание, создает неестественного человека. Каждый из трех героев наконец чувствует „(не)счастливое пробуждение“, „обнаженность“, противоположную костюму и иллюзии в которой они до тех пор жили.
Ključne riječi
N. V. Gogol'
F. M. Dostoevskij
kostim
titularni savjetnik
socijalna funkcija odjeće
Ključne riječi (engleski)
N. V. Gogol
F. M. Dostoevsky
costume
titular counselor
social function of clothes
Ključne riječi (ruski)
Н. В. Гоголь
Ф. М. Достоевский
костюм
титулярный советник
социальная функция одежды
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:902818
Studijski program Naziv: Ruski jezik i književnost (dvopredmetni studij); smjerovi: nastavnički, prevoditeljski Smjer: prevoditeljski Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar rusistike (mag. philol. russ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-11-09 14:18:22