Naslov Socijalna podrška i zadovoljstvo životom majki djece normativnog razvoja i majki djece s teškoćama u razvoju
Naslov (engleski) Social support and life satisfaction of mothers of children with normative development and mothers of children with developmental disabilities
Autor Tea Lovrinčević
Mentor Lozena Ivanov (mentor)
Član povjerenstva Lozena Ivanov (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Zvjezdan Penezić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Šimunić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2020-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Opća psihologija
Sažetak Roditeljstvo jest kompleksan proces koji se manifestira kroz uzajaman odnos roditelja s vlastitim djetetom i pripadajućom mu socijalnom okolinom. Obnašajući roditeljsku ulogu, majke, kao primarni skrbnici, doživljavaju širok raspon emocija od sreće, zadovoljstva i ponosa do stresa, napora te umora zbog čega se javlja potreba za podrškom. Podršku ostvaruju kroz kontakte s osobama iz neposredne okoline, obitelji i prijateljima, neformalnom izvoru socijalne podrške. Socijalna podrška konstrukt je koji se odnosi na suportivno djelovanje okoline na potrebe pojedinca. Pružena podrška diferencira se prema vrstama; emocionalna, instrumentalna i informacijska, a efektivnost pružene podrške u ovisnosti je o potrebama pojedinca. Dakle, socijalna podrška poimana je kao mehanizam s glavnim (engl. main) i zaštitnim (engl. buffering) efektima koji djeluju s ciljem očuvanja dobrobiti pojedinca. Zadovoljstvo životom često je konceptualizirano kao jedan od tri aspekta psihološke dobrobiti pojedinca koji je elaboriran u terminu izvješća pojedinca o vrednovanju svog života u cijelosti. Stoga je cilj istraživanja bio ispitati važnost socijalne podrške majkama prilikom skrbi i odgoja djece sukladno zahtjevima majčinske uloge, te njezinog značaja u percepciji zadovoljstva životom kako za majke djece normativnog razvoja tako i za majke djece s teškoćama u razvoju. Istraživanje je provedeno na uzorku od 207 majki, od čega je u istraživanju sudjelovalo 115 majki djece normativnog razvoja i 92 majke djece s teškoćama u razvoju. Korištene su dvije mjerne skale: Skala socijalne podrške i Skala zadovoljstva životom. Obradom podataka utvrđeno je kako je percepcija primljene socijalne podrške, gledajući izvor i vrstu podrške, značajno veća za majke djece normativnog razvoja u usporedbi s percepcijom primljene podrške majki djece s teškoćama u razvoju. Za obje skupine utvrđena je pozitivna korelacija između ukupne socijalne podrške iz neformalnog izvora i zadovoljstva životom.
Sažetak (engleski) Parenting is a complex process that manifests itself through the mutual relationship of parents with their own child and the associated social environment. The parental role of a mother, as primary caregivers, leads to experiencing a wide range of emotions from happiness, satisfaction and pride to stress, effort and fatigue, which is why there is a need for support. Support is provided through contacts with people from social network, family and friends, as informal source of social support. Social support is a construct that refers to the supportive action of the environment on the needs of individual. Provided support is differentiated by its type: emotional, instrumental, and informational, while its effectiveness depends on the needs of the individual. Thus, social support is constructed as a protective mechanism with main and buffering effects acting with the aim of preserving the well-being of an individual. Life satisfaction is often conceptualized as one of three aspects of an individual’s psychological well-being that is elaborated in terms of an individual’s validation of his or her life as a whole. Therefore, the aim of this study was to examine the importance of social support for mothers in care and upbringing of children, in accordance with the requirements of the mother's role and its importance in the perception of life satisfaction for mothers of children with normative development and mothers of children with disabilities. The research was conducted on a sample of 207 mothers, of which 115 mothers of children with normative development and 92 mothers of children with disabilities participated in the research. Two measuring scales were used; Social support scale and Satisfaction with life scale. Data analysis showed that the perception of social support, looking at the source and types of support provided, is significantly higher for mothers of children with normative development compared to the perception of support for mothers of children with disabilities. For both groups a significant positive correlation was found between social support from an informal source and life satisfaction.
Ključne riječi
roditeljstvo
majčinstvo
socijalna podrška
vrste podrške
zadovoljstvo životom
normativni razvoj
teškoće u razvoju
Ključne riječi (engleski)
parenthood
motherhood
social support
support types
life satisfaction
normative development
developmental difficulties
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:738716
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije (univ. bacc. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-21 13:09:13