Naslov Autopredodžbe domovine u poeziji hrvatskih spisateljica devetnaestoga stoljeća
Naslov (engleski) Self-images of the homeland in the poetry of Croatian female writers of the nineteenth century
Autor Antonina Begonja
Mentor Kornelija Kuvač-Levačić (mentor)
Član povjerenstva Denis Vekić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Petešić Šušak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Kornelija Kuvač-Levačić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za kroatistiku) Zadar
Datum i država obrane 2020-10-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Teorija i povijest književnosti
Sažetak Cilj ovoga završnoga rada bio je prikazati autopredodžbe domovine u poeziji hrvatskih spisateljica devetnaestoga stoljeća. Prva polovica devetnaestoga stoljeća na hrvatskome području bila je obilježena strujom narodnoga preporoda koju su ravnopravno branile i štovale pjesnikinje Dragojla Jarnević, Ana Vidović, Ana Vrdoljak i Jagoda Brlić. Da bismo dobili bolji uvid u poeziju navedenih autorica, prvo ćemo prikazati književno-povijesne okolnosti u kojima su stvarale, što će nam ujedno temeljitije pojasniti rodoljubne imageme u odabranim pjesmama. Analizom odabranoga rodoljubnoga korpusa ustanovili smo da Dragojla Jarnević u svojim pjesmama unosi ideje romantizma kroz domoljubnu subjektivnost lirskoga subjekta, s čime se sve više odmiče od preporodnoga kolektivizma, a za liriku Ane Vidović karakteristična je ljubavna priča kroz koju alegorijski progovara o tadašnjim političkim pitanjima i nesuglasicama. Pjesništvo Ane Vrdoljak obiluje buđenjem nacionalne svijesti, naročito pridruživanjem žena narodnome preporodu, dok se Jagoda Brlić vodila romantičarsko-domoljubnim motivima kako bi ojačala nacionalni identitet primarno zastupajući ideju ilirskoga pokreta, za razliku od poslijepreporodne faze u kojoj koristi patriotski narativ hrvatstva. Nakon što smo interpretirali reprezentativne, ali i neistražene pjesme hrvatskih pjesnikinja devetnaestoga stoljeća, došli smo do zaključka kako se u njihovom književnom radu očituje spajanje romantičarskoga duha s elementima usmene tradicije i idejama hrvatskoga narodnoga preporoda. Iako njihove pjesme izlaze iz okvira konvencionalnoga preporodnoga pjesništva, uz tečnost tradicionalnoga stiha i motiva nacionalnoga zanosa i domoljublja, hrvatske pjesnikinje ostale su u kontekstu stereotipnih autopredodžaba domovine.
Sažetak (engleski) The aim of this final work was to present the self-images of the homeland in the poetry of Croatian female writers of the nineteenth century. The first half of the nineteenth century in Croatia was marked by the current of national revival, which was equally defended and respected by the female poets Dragojla Jarnević, Ana Vidović, Ana Vrdoljak and Jagoda Brlić. To get a better insight into the poetry of the mentioned authors, we will first show the literary-historical circumstances in which they created, which will also more thoroughly explain the patriotic images in the selected poems. By analyzing the selected patriotic corpus, we found that Dragojla Jarnević introduces the ideas of Romanticism in her poems through the patriotic subjectivity of the lyrical subject, which increasingly moves away from Renaissance Collectivism, while Ana Vidović's lyrics are characterized by a love story through which she allegorically speaks about political issues and disagreements. Ana Vrdoljak's poetry abounds in the awakening of national consciousness, especially the association of women with the national revival, while Jagoda Brlić was guided by romantic and patriotic motives to strengthen national identity, primarily advocating the idea of the Illyrian movement, as opposed to the post-Renaissance phase where she uses the patriotic narrative of Croatianism. After interpreting the representative, but also unexplored poems of Croatian poets of the nineteenth century, we came to the conclusion that their literary work shows the merging of the spirit of Romanticism with elements of oral tradition and ideas of the Croatian National Revival. Although their poems go beyond the framework of conventional Renaissance poetry, with the fluidity of traditional verse and motifs of national enthusiasm and patriotism, Croatian poets remained in the context of stereotypical self-images of the homeland.
Ključne riječi
Dragojla Jarnević
Ana Vidović
Ana Vrdoljak
Jagoda Brlić
autopredodžbe domovine
hrvatski narodni preporod
rodoljubni imagem
Ključne riječi (engleski)
Dragojla Jarnević
Ana Vidović
Ana Vrdoljak
Jagoda Brlić
self-images of the homeland
Croatian National Revival
patriotic images
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:879310
Studijski program Naziv: Hrvatski jezik i književnost (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) hrvatskog jezika i književnosti (univ. bacc. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-21 12:33:49