Naslov Ženska (ratna) proza 90-ih godina 20. stoljeća
Naslov (engleski) Woman’s (war) prose of the 1990s
Autor Matea Nosić
Mentor Katarina Ivon (mentor)
Član povjerenstva Robert Bacalja (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivica Vigato (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Ivon (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja) (Odsjek za učitelje) Zadar
Datum i država obrane 2020-09-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija
Sažetak Diplomski rad tematizira žensku (ratnu) prozu 90-ih godina 20. stoljeća. Analizira se pojam ženskog pisma, a u glavnom dijelu rada devedesete, ratne godine u književnosti. Iako su književnice kako u hrvatskoj, tako i u svjetskoj književnosti manje zastupljene nego književnici, one su te koje su književnosti dale poseban, „ženski“ pečat, unijele drugačiju emociju te su tako svojom hrabrošću, intimnošću utjecale na popularnost, stvaranje čitateljske publike kao i na pridizanje nacionalne književnosti. Žensko pismo se često definira s razlikom u odnosu na pojam žensko pisanje, a koristi se za sve autorice koje se bave tradicionalno poimanim ženskim temama. Svjedočenje je o ratu jako važno. Međutim, žensko pisanje o iskustvu rata nije samo izvještajno. Ono predstavlja prostor opažanja, samospoznavanja te prikazivanja rata. Neke od karakteristika ženskog ratnog diskursa su: prikazivanje nelagode, tjeskobe, straha, gubitak vjere u budućnost, propitivaju se odnosi prema sebi i drugima, otkrivaju se načini života u izbjeglištvu itd. Sve navedene karakteristike možemo uočiti i u analiziranim proznim djelima: „April u Berlinu“ Daše Drndić, „Muzej bezuvjetne predaje“ i „Ministarstvo boli“ Dubravke Ugrešić, „Autobusni ljudi“ Vesne Bige, „Priča po Pavlu“ Slavice Stojan te „Kao da me nema“ Slavenke Drakulić. Kao zajedničke motive možemo izdvojiti: egzil, identitet, dom, putovanje, san i fotografiju. Sve autorice navedenih proznih djela pišu na poseban, autentičan način, a zajedničko im je to što ratne okolnosti prikazuju dokumentarističkim diskursom. Cilj je rada prikazati hrvatsko (ratno) žensko pismo 90-ih godina 20. stoljeća te potvrditi i analizirati kako je ženska perspektiva utjecala na razvoj i formiranje suvremene književnosti.
Sažetak (engleski) The thesis deals with women's war prose in the 90s of the 20th century. Women's letter is analyzed, mainly based on literature of the nineties, the war years in literature. Although women writers, both in Croatian and world literature, are less represented than men writers, they are the ones who gave literature a special, "feminine" stamp, introduced a different kind of emotion and by their courage and intimacy influenced the popularity and creation of a readership as well as the rise of national literature. Women's letter is often defined with a difference in relation to the term women's writing, and is used for all female authors who deal with traditionally understood women's topics. War testifying is very important. However, women’s writing about the experience of war is not just reporting. It represents observation, self-knowledge and depiction of war. Some of the characteristics of women's war discourse are: describing discomfort, anxiety, fear, loss of faith in the future, questioning relationships with oneself and others, revealing ways of life in exile, etc. All these characteristics can be seen in the analyzed prose works: “April in Berlin” by Daša Drndić, “Museum of Unconditional Surrender” and the “Ministry of Pain” by Dubravka Ugrešić, “Bus people” by Vesna Biga, “The Story of Pavle” by Slavica Stojan and “As if I do not exist” by Slavenka Drakulić. As a common motif we can point out: exile, identity, home, travel, dream and photography. All authors of prose works write in a special, authentic way, and what they have in common is that the circumstances of the war are showed by documentary discourse. The aim of the paper is to present the Croatian war women's letter in the 1990s in order to confirm and analyze how the women's perspective influenced the development and formation of today's literature.
Ključne riječi
žensko pismo
ženska (ratna) proza
ženska književnost
hrvatske književnice
rat
egzil
identitet
dom
putovanje
san
fotografija
Ključne riječi (engleski)
women's writing
women's war prose
women's literature
Croatian women writers
war
exile
identity
home
travel
dream
photography
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:646998
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-09-15 08:09:31