Naslov Građanski odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji
Naslov (engleski) Civic Education in Croatia, Slovenia and Serbia
Autor Marina Roso
Mentor Ana Marija Rogić (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Vrkić Dimić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Daliborka Luketić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Marija Rogić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za pedagogiju) Zadar
Datum i država obrane 2020-02-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak U diplomskom radu pružena je jasna definicija građanskog odgoja i obrazovanja, objašnjen je njegovog nastanak paralelno s demokracijom te opisan njegovog daljnji razvoj kroz povijesna razdoblja. Najjednostavnije se definira kao način izgradnje univerzalne kulture ljudskih prava. Današnji građanski odgoj i obrazovanje potiče demokraciju, jednakost svih ljudi bez obzira na vjeroispovijest, boju kože ili nacionalnost, brigu o okolišu, slobodu govora, izražavanje stavova i objašnjava osnovna ljudska prava. U Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji građanski odgoj i obrazovanje manifestirao se kao jedan oblik marksizma unutar školstva. U ovom diplomskom radu se objašnjava kako je u odgojno-obrazovnom sustavu komunističke države građanski odgoj i obrazovanje kao zaseban i obvezan predmet pridonio promoviranju titoizma, komunizma, radničke klase, bratstva i jedinstva svih nacionalnosti, ljudskih prava, jednakosti žena i muškaraca i slično. U provedenom istraživanju tj. usporedbi horizontalna komparacija se koristila upravo da bi se opisao drugačiji način uporabe građanskog odgoja i obrazovanja unutar triju postkomunističkih država Republici Hrvatskoj, Republici Sloveniji i Republici Srbiji u sadašnjosti, jer iako su otprilike u isto vrijeme dobile svoju neovisnost, svaki odgojno-obrazovni sustav tih država posebno se razvijao svojim tempom. Komparacija se temelji na sljedećim kriterijima: uvođenje, realizacija, ciljevi i zadatci građanskog odgoja i obrazovanja, obrazovanje nastavnika i način vrednovanja učenika unutar nastave za građanski odgoj i obrazovanje. Stvaranje demokratskih i aktivnih građana kao zasebno poglavlje naglašava važnost utjecaja obitelji, društva, zajednice i škole tj. nastavnika na buduće naraštaje.
Sažetak (engleski) In this master thesis you can find a clear definition of civic education, how it all begun and its development parallel with democracy through history. The simplest definition of civic education: it is a way of building a universal culture of human rights. Civic education as we know it today promotes democracy, equality of all people no matter their religion, skin color or nationality, environment-friendly behavior and teaches us the freedom of speech and how to express our and accept other ways of thinking. Civic education also gives us the explanation of the main human rights. In the school system of Social Federal State of Yugoslavia civic education was manifested as a form of marxism. In this master thesis one can read how the communistic ideology was incorporated into the education system and how civic education in that period of time was obligated for all students. It promoted titoism, communism, working classes, brotherhood and equality of all nations, equality of women and men, human rights and other. In this research a horizontal comparison method was used. The comparison was made inside of the three post-communistic countries Republic of Croatia, Republic of Slovenia and Republic of Serbia and their current school systems in the area of civic education. Even though all of them received their independence around the same time, their school systems were not developing at the same speed. This comparison consists of the following criteria: entering of civic education into the school system, realization of civic education and goals of civic education, the education of the teachers and how the pupils were graded during the class. “How to educate” democratic and active citizens is a special chapter of the master thesis where one can see how society, family, community, teachers and school influence the future generation.
Ključne riječi
aktivno građanstvo
građanski odgoj i obrazovanje
marksizam
obrazovanje nastavnika
školstvo u SFRJ
Ključne riječi (engleski)
civic education
democratic or active citizen
education of the teachers in the field of civic education
marxism
school system of SFRY
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:416721
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-03-09 07:52:11