Naslov Obveza čitanja lektire učenika osnovnih i srednjih škola – perspektive nastavnika hrvatskog jezika i književnosti
Naslov (engleski) The Obligation of Reading Assignments in Elementary School and High School – from the Perspective of Croatian Language and Literature Teachers
Autor Ljiljana Čulić
Mentor Jasmina Vrkić Dimić (mentor)
Član povjerenstva Matilda Karamatić Brčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Buterin Mičić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Vrkić Dimić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za pedagogiju) Zadar
Datum i država obrane 2019-07-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Didaktika
Sažetak Cilj ovog istraživanja bio je saznati iskustva nastavnika hrvatskog jezika o nastavi lektire u osnovnoj i srednjoj školi. Teorijski dio rada usmjeren je na zadatke i ciljeve lektire propisane kurikulumom, ulogu nastavnika te činitelje koji doprinose uspješnosti nastave lektire uz osvrt na trenutnu problematiku izbora obveznih lektirnih djela vezanu uz promjene kurikuluma za nastavu hrvatskog jezika i književnosti. Istraživanje koje je prikazano u ovom radu obuhvatilo je iskustva 12 nastavnica osnovne i srednje škole. Cilj istraživanja bio je ispitati koliko učenici čitaju, utvrditi nastavničku procjenu primjerenosti sadržaja, količine i žanra lektire učeničkim interesima i sposobnostima. Kroz razgovor o praksi nastave želja je bila uočiti načine realizacije nastave, kontrolu pročitanog te preveniranje plagiranja od strane učenika. Rezultati istraživanja pokazuju da nastavnice primjećuju smanjenu zainteresiranost učenika za čitanjem te to pripisuju različitim čimbenicima, od kojih se najviše ističe suvremeni ubrzani način života te prisutnost digitalnih medija. Pripremu za sat prilagođavaju učeničkim interesima, a realizacija sata prati učeničke sposobnosti. Nastavnice smatraju da pad zainteresiranosti za čitanjem nastupa kada sadržaj djela postane kompleksniji te kada tema djela ne odgovara preferencijama učenika. Većina nastavnica se slaže da je vrednovanje nastave lektire nužno i potrebno, dok manji dio se ne slaže s vrednovanjem učeničkih dojmova te smatraju da je lektira puno više od ocjene, a to je učenje za život. Primjećuje se da se nastavnice s duljim radnim iskustvom koriste alternativnijim načinima motiviranja, pripreme, realiziranja sata i vrednovanja, dok nastavnice s kraćim radnim stažem koristeći nove, digitalne medije nastoje prilagoditi nastavu suvremenom načinu života.
Sažetak (engleski) The goal of this research is to find out experiences of Croatian language teachers about the reading assignments in elementary school and high school. The theoretical part of this paper is based on the assignments and goals of reading prescribed by the curriculum, the role of the teacher, as well as factors that contribute to efficacy of book reports. One section of the theoretical part is based on the changes of the curriculum in Croatian language and literature teaching, along with the review on the current issues of selection of obligatory writings for reading assignments. Furthermore, the research depicted in this paper included the experiences of twelve teachers of elementary school and high school. The goal of the research is to examine the quantity of student’s reading habits, as well as to determine teacher’s assessment of appropriateness of the content, quantity and genre of reading assignments in accordance with student’s interests and capacities. Also, the goal of the paper is to notice the means of realisation of teaching, the control of the read content and prevention of plagiary through interview with the teachers about their practice of teaching. Finally, the outcomes of the research indicate that the teachers have reported reduced interest for reading which is attributed to different factors. The ones that stand out the most are contemporary lifestyle, the presence of digital media, as well as insufficient motivation. The preparation for the class is adjusted to the interests of students, and the realisation follows student’s potential. Moreover, the teachers believe that the lack of interest appears when the content of the book becomes more complex and when the topic does not meet the preferences of students. The most of the teachers agree on the necessity of evaluation of reading assignments while the smaller part of teachers believe the reading assignment to be more than mere mark; they consider it learning for life and for that reason disagree with the evaluation. However, it was noticed that the teachers who have more work experience use more alternative approach to motivate students, prepare class and evaluate students, while the teachers with less work experience strive to adjust the class to contemporary lifestyle by using new digital media.
Ključne riječi
čitateljska kultura
suvremena nastava lektire
školska lektira
uloga nastavnika
Ključne riječi (engleski)
reading culture
contemporary school reading
reading assignment
the role of the teacher
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:799257
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-09 09:36:02