Naslov Deklarativno pamćenje i metapamćenje studenata s neorganskom nesanicom
Naslov (engleski) Declarative memory and metamemory of students with primary insomnia
Autor Paula Pedić
Mentor Nataša Šimić (mentor)
Član povjerenstva Anita Vulić Prtorić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lozena Ivanov (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nataša Šimić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2019-07-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Biološka psihologija
Sažetak Spavanje može biti definirano kao prirodno, reverzibilno stanje u kojemu je odgovor
na vanjske podražaje smanjen, a koje se pojavljuje u pravilnim intervalima i
homeostatski je regulirano. Neke od funkcija spavanja su obnavljanje tijela, mozga i
neurokognicije. Jedna od neurokognitivnih funkcija spavanja je i konsolidacija
pamćenja. Pretpostavlja se da je aktivnost hipokampusa tijekom spavanja posebice
važna za konsolidaciju pamćenja, preko specifično koordiniranih neurofizioloških
događaja koji pospješuju integraciju nove informacije u postojeće kortikalne mreže.
Jedan od najčešćih poremećaja spavanja je neorganska nesanica. Istraživanja
konzistentno pokazuju visoku prevalenciju problema s nesanicom u studentskoj
populaciji. Međutim, korpus dosadašnjih istraživanja pamćenja u neorganskoj nesanici
je ograničen, a znanstvena metoda je različita pa ne čudi da su istraživanja
proceduralnog i deklarativnog pamćenja osoba s neorganskom nesanicom polučila
nesukladne rezultate. Stoga je cilj ovog rada bio ispitati deklarativno pamćenje
studenata s neorganskom nesanicom i studenata bez neorganske nesanice. Budući da
metapamćenje osoba s neorganskom nesanicom do sada gotovo i nije ispitivano, ovim
se je istraživanjem htjela provjeriti i povezanost metapamćenja i deklarativnog
pamćenja ovih dviju skupina sudionika. U istraživanju je korištena Atenska skala
nesanice te ad hoc konstruirani Upitnik spavanja i općih podataka kako bi se
klasificirali studenti s neorganskom nesanicom i studenti bez neorganske nesanice.
Sveukupno, u istraživanju su sudjelovala 52 studenta s neorganskom nesanicom i 48
studenata bez neorganske nesanice. Kao mjera deklarativnog pamćenja i metapamćenja
konstruirana je web aplikacija sa zadacima asocijativnog povezivanja riječi iz para te
zadacima samoprocjene sigurnosti u vlastito pamćenje. Nije utvrđena razlika u
konsolidaciji deklarativnog pamćenja kod studenata s neorganskom nesanicom i
studenata bez nesanice. Međutim, kod studenata s neorganskom nesanicom postotak
točnih odgovora na testu dosjećanja značajno se smanjio nakon interferencijskog
zadatka. Nadalje, utvrđeno je kako je metapamćenje visoko pozitivno povezano s
točnošću dosjećanja u zadatku deklarativnog pamćenja kod obje skupine sudionika.
Veličine koeficijenata korelacije ne razlikuju se značajno kod studenata s neorganskom
nesanicom i studenata bez neorganske nesanice.
Sažetak (engleski) Sleep can be defined as a natural, reversible state of reduced responsiveness to external
stimuli that occurs at regular intervals and is homeostatically regulated. There are
many functions associated with sleep, including those that lead to the restoration of
body, brain, and neurocognition. One of the neurocognitive functions associated with
sleep is memory consolidation. It is believed that hippocampal activity specifically
supports memory consolidation during sleep, through specific coordinated
neurophysiological events that facilitate the integration of new information into pre -
existing cortical networks. One of the most common sleep disorders is primary
insomnia. Research has shown that student population is one of the populations with
highest primary insomnia rate. However, not enough research has been done on the
memory of patients with primary insomnia, and those existing research methods vary
significantly, which leads to results inconsistencies. Thus, the goal of this research was
to examine the declarative memory in students with primary insomnia and in students
who do not suffer from insomnia. Also, since metamemory has not been studied in
previous research, the other goal of this research was to see whether memory and
metamemory are correlated in these two groups of students. Athens insomnia scale and
ad hoc constructed Sleep and general data questionnaire have been used in order to
classify primary insomnia in this research. There were 52 students with primary
insomnia, and 48 students who do not suffer from primary insomnia. As a measure of
declarative memory and metamemory web application has been made and it contained
word pair association task and memory self - assessment task. In terms of memory
consolidation, the two groups of students did not differ. However, after interffering
task the percentage of correct answers on a declarative memory task has declined in the
students who suffer from insomnia. Regarding metamemory, high positive correlation
between memory and metamemory has been found in both groups, however, the
differences in the size of those correlation coefficients do not differ between these two
groups of students.
Ključne riječi
konsolidacija
metapamćenje
nesanica
deklarativno pamćenje
spavanje
Ključne riječi (engleski)
consolidation
insomnia
declarative memory
metamemory
sleep
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:891308
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-07-26 06:20:03