Naslov Uloga i značaj Digitalnog plana EU za Republiku Hrvatsku
Naslov (engleski) The role and importance of the EU Digital Agenda for Croatia
Autor Luka Božić
Mentor Josipa Perkov (mentor)
Član povjerenstva Ante Panjkota (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Perkov (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jurica Bosna (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za ekonomiju) Zadar
Datum i država obrane 2018-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Poslovna informatika
Sažetak Početkom 21. stoljeća, sve brži rast bilježi digitalno gospodarstvo za koje je dokazano da ima sedam puta brži rast u odnosu na ostala gospodarstva. Kroz digitalne mreže koje podupiru gospodarstva i dijelove naših poslovnih i privatnih života, Europa zaostaje za ostalim zemljama svijeta. Činjenice koje potkrjepljuju upravo tu neiskorištenost potencijala su: neusklađeni sustavi poslovanja između zemalja članica, visoke naknade za korištenje telekomunikacijskih operatera pri prekograničnom komuniciranju, odnosno roaming (koji se tek nedavno minimalizirao) te neujednačena povezanost digitalnih mreža koje podupiru privatan i poslovan život, između zemalja EU. Digitalnim planom kojeg je EU pokrenula u svibnju 2010. godine, želi se potaknuti europsko gospodarstvo osiguranjem održivih gospodarskih i socijalnih pogodnosti jedinstvenog digitalnog tržišta. Cilj ovog rada je istražiti te opisati ulogu i značaj Digitalnog plana EU za Republiku Hrvatsku kroz uspostavljanje jedinstvenog digitalnog tržišta, unaprjeđenje interoperabinosti, jačanje povjerenja u online trgovanje, promicanje brzog i ultrabrzog interneta, investicije u istraživanje i razvoj, te promicanje digitalne pismenosti. Doprinos širokopojasnog interneta digitalnoj uključenosti građana, povećanje učinkovitosti prekogranične povezanosti ostvarivanjem jedinstvenog telekomunikacijskog tržišta, utjecaj na e-poslovanje, zaštitu od kibernetičkih napada i smanjenja troškova uvođenjem jedinstvenog digitalnog tržišta, utjecaj informacijsko komunikacijskih tehnologija na ostvarivanje ciljeva Digitalnog plana te utjecaj Digitalnog plana na razvoj, inovacije i digitalno istraživanje su istraživačka pitanja na koje je pokušano dati odgovor u radu. Prilikom istraživanja koristila se literatura domaćih i stranih autora iz online baza podataka te literatura gradske i sveučilišne knjižnice Zadar. Teorijski okvir rada potkrijepili su znanstveni radovi i korištene su metode analize,sinteze i sistematizacije, dok su se za empirijski dio rada koristila Izvješća EU te sekundarni izvori podataka. Istraživanje ukazuje na to da bi primjena Digitalnog plana trebala doprinijeti boljoj prekograničnoj povezanosti, povoljnijim prekograničnim cijenama, većoj inovativnosti i diversifikaciji proizvoda i usluga razvojem brzih mreža odnosno uvođenje širokopojasnog interneta, koji bi trebao doprinijeti većoj digitalnoj uključenosti građana, većim pravima potrošača, nenaplaćivanjem dodatnih naknada za roaming u EU-u, te povećanjem sigurnosti za ulagače. U ovom trenutku e-trgovina u EU je još nedovoljno razvijena, ali nizom inicijativa trebalo bi doći do promjena kroz naredne godine. IKT se razvijaju te s tim razvitkom sve više i intenzivnije doprinose većem razvoju znanja, vještina i otvaranja tržišta ka globalnom poslovanju te samim time ostvarivanju ciljeva Digitalnog plana. Digitalni plan ima velik utjecaj na razvoj, inovacije i digitalno istraživanje jer potiče i podupire njihov napredak s obzirom da su to jedni od pokretača i temelja za bolji i kvalitetniji život svih građana.
Sažetak (engleski) At the beginning of the 21st century, ever faster growth was recorded by the digital economy, which proved to be seven times faster than the rest of the economy. Through digital networks that support the economy and parts of our business and private lives, Europe lags behind for other countries in the world. The facts that underscore this lack of potential are: uneven business systems between Member States, high fees for telecommunications operators in cross-border communication, roaming (which has only recently been minimized), and uneven connectivity of digital networks that support private and business life, between EU countries . The digital plan launched by the EU in May 2010 seeks to boost the European economy by providing sustainable economic and social benefits of a single digital market. The aim of this paper is to explore and describe the role and importance of the Digital Plan for the Republic of Croatia through the establishment of a single digital market, enhancing interoperability, enhancing trust in online commerce, promoting fast and ultra-fast internet, investing in research and development and promoting digital literacy. The contribution of the broadband internet to digital citizenship, increasing the efficiency of cross-border connectivity through the achievement of a single telecommunications market, the impact on e-business, the protection of cybernetic attacks and the reduction of costs through the introduction of a single digital market, the impact of information communication technologies on the achievement of the Digital Plan's goals and the impact of the Digital Plan on Development, innovation and digital research are research questions that have been tried to give an answer to the work. The research used the literature of domestic and foreign authors from online databases and the literature of the Zadar City and University Library. The theoretical framework of the work was supported by scientific papers and methods of analysis, synthesis and systematization were used, while the empirical part of the paper used the EU Reports and secondary data sources. The research suggests that the implementation of the Digital Plan should contribute to better cross-border connectivity, better cross-border prices, greater innovation and diversification of products and services through the development of fast networks or the introduction of broadband internet, which should contribute to greater digital citizenship, greater consumer rights, for roaming in the EU and increasing security for investors. At this point, e-commerce in the EU is still underdeveloped, but a series of initiatives should change in the coming years. ICTs are developing and with this development increasingly and more intensively contribute to the greater development of knowledge, skills and market opening to global business and thereby achieving the goals of the Digital Plan. The Digital Plan has a major impact on development, innovation and digital research, as it promotes and supports their progress as they are one of the drivers and foundations for a better and better quality of life for all citizens.
Ključne riječi
Digitalni plan
Republika RH
EU
Ključne riječi (engleski)
Digital Plan
Republic of Croatia
EU
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:055939
Studijski program Naziv: Menadžment Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (univ. bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-04-26 16:57:57