Naslov Percepcija vlastite vrijednosti kao partnera i sklonost ogovaranju potencijalnih suparnika u ljubavnoj vezi
Naslov (engleski) Self-perceived mate value and tendency to gossip about potential rival in a romantic relationship
Autor Maja Kelam
Mentor Vera Ćubela-Adorić (mentor)
Član povjerenstva Ana Slišković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Arta Dodaj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vera Ćubela-Adorić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2018-10-05, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Socijalna psihologija
Sažetak Prema nalazima istraživanja autora Massar, Buunk i Rempt (2011), percepcija vlastite vrijednosti kao partnera ima medijatorsku ulogu u odnosu dobi žena i njihove sklonosti ogovaranju potencijalnih suparnica u ljubavnoj vezi. Međutim, malo se zna o odnosu spola, identiteta inicijatora udvaranja izvan ljubavnog odnosa i percepcije vlastite vrijednosti kao partnera sa sklonošću ogovaranju potencijalnih suparnika u ljubavnoj vezi. Iz tog razloga, cilj istraživanja prikazanog u ovom radu je bio ispitati odnos spola, identiteta inicijatora udvaranja i percepcije vlastite vrijednosti kao partnera sa sklonošću ogovaranju potencijalnih suparnika u ljubavnoj vezi. Provedeno istraživanje je kombinacija kvazieksperimentalnog i korelacijskog nacrta na prigodnom uzorku od 323 studenta Sveučilišta u Zadru, koji su dali svoje procjene na mjerama percepcije vlastite relativne uspješnosti kao partnera, percepcije vlastite vrijednosti kao partnera, percepcije vrijednosti suparnika kao partnera te na mjerama sklonosti ogovaranju. Osim latentne strukture mjera percepcije vlastite relativne uspješnosti kao partnera, percepcije vlastite vrijednosti kao partnera, percepcije vrijednosti suparnika kao partnera te mjera sklonosti ogovaranju, analizirane su njihove međusobne korelacije, kao i razlike prema spolu ispitanika i identitetu inicijatora udvaranja (potencijalni partner ili potencijalni suparnik). Analiza korelacija između rezultata na mjerama percepcije vlastite relativne uspješnosti kao partnera, percepcije vlastite vrijednosti kao partnera, percepcije vrijednosti suparnika kao partnera i rezultata na mjerama sklonosti ogovaranju, pokazala je da su mjere percepcije vlastite relativne uspješnosti kao partnera, vlastite vrijednosti kao partnera i vrijednosti suparnika kao partnera povezane s mjerama sklonosti ogovaranju. Konkretno, mjere percepcije vlastite vrijednosti i mjere percepcije vlastite relativne uspješnosti su pozitivno povezane s mjerama sklonosti ogovaranju, a mjera percepcije vrijednosti suparnika je negativno povezana s mjerom sklonosti ogovaranju. Istovremeno, korelacijske analize pokazale su da su percepcija vlastite vrijednosti kao partnera i percepcija vlastite relativne uspješnosti kao partnera pozitivno povezane, dok iste mjere nisu povezane s mjerom percepcije vrijednosti suparnika. Muški sudionici u istraživanju prikazanom u ovom radu pokazali su veću sklonost ogovaranju kad percipiraju suparnika u ljubavnoj vezi u odnosu na sudionice. Utvrđeno je i da ženske sudionici percipiraju vlastitu unutarnju atraktivnost većom u odnosu na sudionike. Konačno, pokazalo se da se vrijednost suparnika procjenjuje nižom kad suparnik inicira udvaranje, no nisu utvrđene razlike u sklonosti ogovaranju s obzirom na identitet osobe koja inicira udvaranje.
Sažetak (engleski) According to their research findings, authors Massar, Buunk and Rempt (2011) suggest that women's mate value has a mediating role in the relationship between women's age differences and their tendency to gossip about potential rival in a romantic relationship. However, little is known about relationship between sex, identity of the initiator of courtship, self-perceived mate value and tendency to gossip in the romantic relationship. Therefore, the aim of the current research was to investigate the relationship between sex, identity of the initiator of courtship, self-perceived mate value and tendency to gossip abou potential rival in a romantic relationship. Conducted research is a combination of quasi experimental and correlational design, on a convenient sample of 323 students from the University of Zadar, who provided their responses on the measures of their mating success, mate value, romantic rival's mate value and their own tendency to gossip. Apart from the latent structure of the measures of self-perceived mating success, self-perceived mate value, perceived rival's mate value and tendency to gossip, correlations between these measures and the differences in results considering gender and identity of the initiator of courtship (potential partner or potential rival) were analyzed. Correlation analysis of results on measures of self-perceived mating success, self-perceived mate value, perceived rival's mate value and tendency to gossip suggested that measures of self-perceived mating success, self-perceived mate value and perceived rival's mate value are correlated with the tendency to gossip. Specifically, self-perceived mate value and self-perceived mating success are positively correlated with the tendency to gossip, while perceived rival's mate value is negatively correlated with the tendency to gossip. Simultaneously, correlation analysis indicated that self-perceived mate value and self-perceived mating success are positively correlated, while the same measures are not correlated with perceived rival's mate value. Male participants in the current research had higher tendency to gossip when there is a romantic rival than female participants. Results also suggested that female participants had higher estimations of their internal attractiveness than male participants did. Eventually, it was established that perceived rival's mate value is lower when he/she initates courtship, but tendency to gossip in a romantic relationship does not differ considering identity of the initiator of courtship.
Ključne riječi
ljubavne veze
percepcija vlastite uspješnosti kao partnera
percepcija vlastite vrijednosti kao partnera
percepcija vrijednosti suparnika kao partnera
iniciranje udvaranja
sklonost ogovaranju
Ključne riječi (engleski)
romantic relationships
self-perceived mating succes
self-perceived mate value
perceived rival's mate value
initiation of courtship
tendency to gossip
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:441111
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-12-05 13:28:20