Naslov Visokoškolsko izdavaštvo: etički vidovi autorskog prava
Naslov (engleski) Higher Education Publishing: Ethical Dimensions of Copyright
Autor Maja Jadrešin
Mentor Josip Ćirić (mentor)
Mentor Srećko Jelušić (komentor)
Član povjerenstva Nives Tomašević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Srećko Jelušić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Hrvoje Jurić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru Zadar
Datum i država obrane 2016-05-31, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 655 - Grafička industrija. Tiskarstvo. Izdavaštvo. Knjižarstvo
Sažetak U ovom radu željeli smo proučiti dosadašnju praksu i predložiti razvoj adekvatne strategije za upravljanje etičkim pitanjima u svezi autorskih prava u visokoškolskom izdavaštvu. Razvijene informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) utječu na dosadašnju praksu širenja i daljnjeg korištenja rezultata istraživanja u budućim znanstvenim istraživanjima i nastavi unutar akademske zajednice. Cilj visokoškolskih ustanova je proširiti znanje i učiniti ga dostupnim široj zajednici kroz mogućnost korištenja IKT. Naglašavamo da su napredne IK tehnologije aktualizirale etička pitanja vezana za zaštitu rezultata istraživanja i njihovog objavljivanja. Ovaj rad usredotočen je na etički aspekt autorskih prava, na informacijsku etiku, i traži odgovor na pitanje da li dionici visokoškolskog sustava iskazuju zainteresiranost, pa i zabrinutost o načinima korištenja sadržaja na kojima postoji autorsko pravo. Namjera je utvrditi da li se autorska djela koriste i distribuiraju na etički primjeren način. U radu je utvrđen pravni okvir, iznijeti su primjeri dobre prakse unutar visokoškolskih ustanova, a kroz upitnik ispitali smo stavove korisnika vezano za etička pitanja autorske produkcije književnih, znanstvenih ili umjetničkih djela i korištenja navedenih sadržaja. Naglašavamo da namjera ovog rada nije analiza propisa iz područja autorskog prava i iz područja srodnih prava, te eventualne prilagodbe zahtjevima novih tehnologija. Željeli smo pružiti podatke o tome koje primjere dobre prakse treba poticati i ugraditi u sustav visokoškolske zajednice u Republici Hrvatskoj. Ovaj rad motiviran je željom da se identificira u kojoj je mjeri moralna dimenzija aplicirana u fokus razmatranja autorskih prava. Istraživanje je provedeno na dva uzorka : a) propisima (nacionalni, međunarodni i podzakonski akti ustanova); b) članovima akademske zajednice (znanstvenici, urednici znanstvenih sveučilišnih časopisa i studenti). Istraživanje je provedeno na dvjema razinama: c) analiza objavljenih dokumenata na mrežnoj stranici Sveučilišta u Zadru, četiri europska sveučilišta (a odnose se na autorska prava); d) ispitivanje ključnih skupina članova akademske zajednice. Metode koje su korištene u istraživanju su: rad na dokumentaciji, studija slučaja, anketiranje i statistička analiza. Za analizu propisa i dokumenata na mrežnoj stranici Sveučilišta u Zadru koristili smo metodu studija slučaja. S obzirom na temu rada smatramo da je studija slučaja primjerena metoda kojom možemo istražiti ulogu i važnost Sveučilišta u Zadru u oblikovanju i razvoju dobre prakse u zaštiti autorskog prava. Autore radova, urednike znanstvenih sveučilišnih časopisa i studente ispitali smo pomoću metode anketiranja. Anketni upitnik koji smo koristili temelji se na anketnom upitniku korištenom u Projektu RoMEO, te upitniku korištenom u izradi doktorske disertacije Copyright in the Real World: Making Archival Material Available on the Internet616, autorice Jean Elizabeth Dryden. U pripremi za izradu ovog doktorskog rada utvrdili smo da istraživanja o etičkim aspektima autorskog prava u visokoškolskom sustavu nisu ciljano provođena u Republici Hrvatskoj. U radu posebnu pozornost posvetili smo dosadašnjim istraživanjima i teorijskim ishodištima u procesima vrednovanja stavova ispitanika o autorskom pravu u akademskom okruženju. Proučili smo i primjere dobre prakse vezano za autorska prava u visokoškolskom izdavaštvu, a u cilju razvijanja modela upravljanja etičkim pitanjima u visokoškolskom izdavaštvu te kako bi izradili prijedlog za implementaciju dobre prakse.
Sažetak (engleski) The aim of this dissertation is to study the current practice and to propose the development of an adequate strategy for managing the ethical issues regarding the copyright in higher education publishing. The developed information and communication technologies (ICT) affect the current practice of spreading and further usage of the research results in future scientific research and teaching within the academic community. The aim of higher education institutions is to expand the knowledge and make it available to the wider community through the possibility of using ICT. It is emphasized that the advanced IC technologies actualize ethical issues related to the protection of research results and their publication. This dissertation is focused on the ethical aspect of copyright, the information ethics, and seeks the answer to the question whether the higher education system stakeholders express the interest, but also concern about the way the content protected by the copyright is used. The intent is to determine whether the authors’ works are used and distributed in the ethically appropriate manner. The legal framework is established in the dissertation, the examples of good practice within higher education institutions are presented and through the questionnaire the views of users regarding the ethical issues the author production of literary, scientific or artistic works and the use of those contents are examined. It is emphasized that the intention of this dissertation is not an analysis of regulations in the field of copyright and in the area of the related rights, nor possible adjustments to the requirements of the new technologies. The intention is to provide information on what examples of the best practice should be encouraged and incorporated into the system of the higher education community in Republic of Croatia. This dissertation is motivated by the desire to identify to what extent the moral dimension applied to the focus of consideration the copyright. The research was conducted on the two samples: a) regulations (national, international and subordinate regulations of the institutions); b) members of the academic community (scientists, editors of scientific university journals and students). The research was conducted at two levels: e) analysis of the published documents on the website of the University of Zadar and the four European universities (relating to the copyright); f) testing the key groups of the members of the academic community. Methods used in the study are: work on the documents, case studies, surveys and statistical analysis. For the analysis of regulations and documents on the website of the University of Zadar, the method of the case study is used. With regard to the topic of the dissertation we consider that the case study is appropriate method by which the role and importance of the University of Zadar in the shaping and development of good practice in the protection of copyright can be examined. The authors of works, the editors of scientific university journals and the students are examined using the method of survey. The questionnaire used is based on the questionnaire used in the Project RoMEO, and the questionnaire used in the making of the doctoral dissertation Copyright and the Real World: Making Archival Material Available on the Internet, written by Jean Elizabeth Dryden. In the preparation for making of this doctoral dissertation it is determined that research on the ethical aspects of copyright in the higher education system were not specifically conducted in the Republic of Croatia. In this dissertation special attention was paid to the former research and theoretical origins in the process of evaluating the attitudes of respondents on copyright in an academic setting. The best practices related to copyright in higher education publishing are studied with the aim to develop a model of governing the ethical issues in higher education publishing and to create a proposal for the implementation of the good practice.
Ključne riječi
visokoškolsko izdavaštvo
autorsko pravo
informacijska etika
otvoreni pristup
dobra praksa
Ključne riječi (engleski)
higher education publishing
copyright
information ethics
open access
good practice
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:836995
Studijski program Naziv: Društvo znanja i prijenos informacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje informacijskih i komunikacijskih znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-04-11 13:36:55