Naslov Kazališni klaun : performativnost komičnog
Naslov (engleski) Theatre Clown : Performativity of Comical
Autor Iva Peter-Dragan
Mentor Mario Vrbančić (mentor) MBZ: 295136
Mentor Suzana Marjanić (komentor) MBZ: 219880
Član povjerenstva Tomislav Pletenac (predsjednik povjerenstva) MBZ: 238372
Član povjerenstva Leonida Kovač (član povjerenstva) MBZ: 204256
Član povjerenstva Mario Županović (član povjerenstva) MBZ: 323850
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru Zadar
Datum i država obrane 2022-03-02, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 792 - Kazalište
Sažetak Ova doktorska disertacija bavi se proučavanjem fenomena klauna u suvremenom društvu iz perspektive teorije izvedbe. Oslanjajući se na Richarda Schecnhera i njegov pristup izvedbi, pojavu klauna i proces klauniranja analizira se iz povijesne perspektive, perspektive raznih teorija smijeha, a zatim se pristupa etnografskom, odnosno autoetnografskom istraživanju koje autorica provodi iz perspektive jedne od osnivačica Triko Cirkus Teatra i Klaunske platforme, projekta koji je pokrenut 2014. godine unutar te organizacije. Autorica sudjeluje kao polaznica i/ili asistentica u brojnim majstorskim radionicama kazališnog klauna pod vodstvom imanentnih suvremenih pedagoga klaunerija, te aktivnih izvođača u domeni klaunske umjetnosti. Iz tih susreta i literature koja nastaje u zadnjih pedesetak godina, autorica iznosi osnovne odrednice stila klaunskog kazališta koji nastaje negdje polovicom 20. stoljeća kada se klauna prestaje gledati isključivo kao cirkusku figuru. Pridjev kazališni nastaje upravo kako bi se odvojio od cirkuskog, ali u radu se prikazuju razlike između klauna i klasičnog dramskog glumca, odnosno klauniranja i glume Kao fokus autoetnografskog istraživanja detaljno se opisuje majstorska radionica klaunerije pod vodstvom Lee Delong u kojoj je autorica asistirala voditeljici. Kroz detaljan opis svakog dana radionice, autorica pokušava iz praktičnog primjera pokazati na koji se način klauneriji pristupa u suvremenoj klaunskoj praksi, te što je navodi da odvaja pojam klaunirati od pojma glumiti. Razmišljanja o suvremenoj klaunskoj praksi u svijetu i u nas, te klauniranje u i izvan konteksta isključivo cirkusa i kazališta, odnosno klauniranje u svakodnevnom životu tema su dvaju razgovora na kraju rada u kojima autorica razgovara s dvoma svjetski priznatih klaunskih pedagoga Lee Delong i Davidom Shinerom.
Sažetak (engleski) This PhD thesis researches the phenomenon of clown in contemporary society taking into consideration contemporary performance theory. Relying on Richard Schechner and his approach to performance, clown and clowning is analyzed from the historical point of view and also the point of view of different theories of laughter. Following this theoretical analysis, the author turns to auto ethnographic research of the theatre clown. The word theatre is used to differentiate clown from it’s most famous habitus – the circus, yet taking into consideration all the differences she notices between the technique of western acting and clowning. The author describes her contacts with the world’s most immanent contemporary clowns and clown pedagogues in trying to describe what clowning means, in terms of performance art and everyday life. She describes in detail one clown master class led by famous Lee Delong where she participated as Delong’s assistant. The last part offers two interviews, one with Delong and the second one with David Shiner, another famous clown, the winner of Tony award, with whom she collaborates. Conclusion brings the author’s view of contemporary clown scene and what led her to assume it ‘s closely connected to performance art.
Ključne riječi
klaun
klauniranje
teorija izvedbe
performance art
komedija
komično
etnografija
autoetnografija
Ključne riječi (engleski)
clown
clowning
performance theory
comedy
performance art
ethnography
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:704506
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Humanističke znanosti Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje interdisciplinarne humanističke znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-04-25 10:31:11