Naslov Odnos perfekcionizma srednjoškolaca sa samopoštovanjem, ispitnom anksioznosti i roditeljskim obrazovnim očekivanjima i aspiracijama
Naslov (engleski) The relationship of perfectionism in high school students with self-esteem, test anxiety and parental educational expectations and aspirations
Autor Matea Bodrožić Selak
Mentor Ana Slišković (mentor)
Član povjerenstva Irena Burić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Slišković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Ombla (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2017-09-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Opća psihologija
Sažetak Perfekcionizam, konstrukt koji još uvijek zaokuplja pažnju brojnih istraživača, prvenstveno karakterizira težnja za postizanjem savršenstva. Brojni teoretičari drže da su perfekcionističke težnje djece rezultat imitacije roditeljskog ponašanja i internalizacije njihovih očekivanja. Ranijim istraživanjima uglavnom je ispitivan odnos roditeljskih očekivanja i aspiracija s akademskim postignućima djeteta, dok se malo istraživanja fokusira na povezanost očekivanja i aspiracija od strane roditelja i nekih aspekata psihološkog funkcioniranja djece. Stoga je osnovni cilj ovog istraživanja bio ispitati povezanost dimenzija koje čine adaptivni perfekcionizam (organiziranost i osobni standardi) i onih koje tvore neadaptivni perfekcionizam (zabrinutost zbog pogrešaka, roditeljska očekivanja, sumnja u vlastitu izvedbu i roditeljska prigovaranja) sa samopoštovanjem i ispitnom anksioznosti te roditeljskim obrazovnim očekivanjima i aspiracijama na uzorku hrvatskih srednjoškolaca i njihovih roditelja. Dodatno, istraživanjem je provjerena potencijalna razlika u obrazovnim očekivanjima i aspiracijama između majki i očeva. U istraživanju je ukupno sudjelovalo 136 učenika, od čega 102 učenice i 34 učenika (prosječne dobi 17.43 godina, SD=0.63), te 136 majki (prosječne dobi 45.25 godina, SD=5.41) i 136 očeva (prosječne dobi 48.52 godina, SD=6.32). Ovim istraživanjem utvrđeno je da učenici s nižim samopoštovanjem više brinu o pogreškama, više sumnjaju u vlastitu izvedbu te roditeljska prigovaranja percipiraju višima. S druge strane, učenici koji imaju veći stupanj uvjerenja u vlastite kompetencije više su organizirani. Nadalje, visoko ispitno anksiozni učenici više brinu o pogreškama te sumnjaju u vlastitu izvedbu. Što se tiče obrazovnih očekivanja i aspiracija, utvrđeno je da srednjoškolci svoje standarde formiraju uvažavajući očekivanja i aspiracije majke te idealne aspiracije oca. Drugim riječima, što su realna očekivanja majke i idealne aspiracije obaju roditelja više, viši su i osobni standardi njihovog djeteta. S druge strane, percipirana roditeljska prigovaranja su viša što su realna očekivanja majke niža. Iako nije utvrđena razlika u realnim obrazovnim očekivanjima između roditelja, podaci ukazuju na više idealne obrazovne aspiracije očeva u odnosu na majke.
Sažetak (engleski) As a still popular construct in psychology which occupies the attention of many researchers, perfectionism is primarly characterized by the aspiration to achieve perfection. Numerous theorists believe that perfectionist pursuits of children are the result of imitation of parental behavior and internalization of their expectations. Previous studies have mainly investigated the relationship between parental expectations and aspirations with academic achievements of their children, while relatively small number of research focuses on the relationship between parental expectations and aspirations with some aspects of the psychological functioning of children. Therefore, the aim of this study was to examine the relationship of dimensions which form adaptive perfectionism (organization and personal standards) and those that form nonadaptive perfectionism (concern about mistakes, parental expectations, doubting of the quality of one`s actions and parental criticism) with self–esteem, test anxiety and parental educational expectations and aspirations on a sample of Croatian high school students and their parents. In addition, this study has examined potential difference in educational expectations and aspirations between mothers and fathers. The survey was conducted on a convenient sample of 136 students, of which 102 female students and 34 male students (average age 17.43 years, SD=0.63) and 136 mothers (average age 45.25 years, SD=0.63) and same number of fathers (average age 48.52 years, SD=6.32). Through this research it has been established that students with lower self– esteem are more concerned about mistakes, more suspicious when it comes to their own performance, and also they perceive parental complains higher. On the other hand, students with higher level of belief in their own competences are more organized. Moreover, students who are more anxious in test situations are also more concerned about mistakes and they doubt more about their performance. As far as educational expectations and aspirations are concerned, it is established that students form their personal standards considering mother`s expectations and aspirations, and father`s ideal aspirations. In other words, if mother`s real expectations and the ideal aspirations of both parents are higher, personal standards of their child are also higher. On the other hand, perceived parental complains are higher if mother`s real expectations are lower. Although there was no difference in real expectations among parents, given data indicates more ideal educational aspirations of fathers compared to those of mothers.
Ključne riječi
perfekcionizam
samopoštovanje
ispitna anksioznost
roditeljska obrazovna očekivanja i aspiracije
Ključne riječi (engleski)
perfectionism
self–esteem
test anxiety
parental educational expectations and aspirations
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:589243
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije (univ. bacc. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-10-06 11:52:30