disertacija
Katolicizam u francuskoj i hrvatskoj književnosti prve polovice XX. stoljeća

Marija Lebedina (2017)
Sveučilište u Zadru
Podaci o radu
NaslovKatolicizam u francuskoj i hrvatskoj književnosti prve polovice XX. stoljeća
AutorMarija Lebedina
Voditelj/MentorĐurđa Šinko-Depierris
Sažetak rada
Istraživanje je zamišljeno kao nastavak Merzove disertacije koja je dopunjena komparativnom studijom katolicizma u francuskoj i hrvatskoj književnosti prve polovice XX. stoljeća. Doktorska radnja uspoređuje, analizira i tumači djela velikih francuskih književnika Paula Claudela, Georgesa Bernanosa, Juliena Greena, Françoisa Mauriaca, Charlesa Péguyja i Francisa Jammesa te hrvatskih književnika Mate Ujevića, Petra Grgeca, Đure Sudete, Ive Lendića, Štefe Jurkić i Nikole Šopa. Naglašava srodnost Šopove i Jammesove književnosti s obzirom na njihovu dugogodišnju prepisku. Komentira i utjecaj filozofije Jacquesa Maritaina, Emmanuela Mouniera i Gabriela Marcela na spomenute književnike i obratno. Analizira odabrana djela koja najbolje prezentiraju katoličke odgovore na temeljna egzistencijalna pitanja. Posebno se osvrće na problematiku naravi i milosti. Književni opus hrvatskih i francuskih pisaca čija djela obrađuje toliko je osebujan da se tretira kao zaseban fenomen. Francuska kao ''starija kći'' Crkve i u krizno doba ultranacionalizma, separacije Crkve od države te Combesovih napada protiv katoličke vjere nastavlja kontinuitet književne tradicije. I u Hrvatskoj je pojačani katolicizam u književnosti reakcija na liberalizam i razuzdanost u etici i estetici. Katolički pojmovi zaista su golem izazov skepticizmu koji u to vrijeme prevladava u znanosti, književnosti i društvu općenito. Tako u epohi pozitivističkog determinizma i racionalističkog materijalizma dolazi do izražaja prvenstvo duha. Narativizacija nadnaravnog zahtijeva prilagodbu književnog jezika i stila što podrazumijeva znalačku potkovanost u katoličkoj nauci. Cjelokupna se društvena stvarnost prosuđuje kroz prizmu katoličkih moralnih načela. Realizam je protkan idealizmom s naglaskom na metafizičkoj potrebi čovječanstva za Bogom. Književnost posve spontano odražava piščev mentalitet, senzibilitet, ali i teologitet s prakticitetom. Likovi, bogato karakterno iznijansirani, neizmjerno su životni. Lažna i licemjerna konformistička pobožnost polemički je najžešće prokazana. Svetost se pretežno koncipira u borbenom smislu kao heroizam pobjede nad grijehom. Književnost katoličke moderne ne odbacuje dobre plodove modernističke stilistike nego ih udružuje s tradicionalnim katoličkim motivima. Odnos istine, dobrote i ljepote fundamentalni je kriterij u određivanju kvalitete književnih djela te njihove trajne i univerzalne vrijednosti.
Ključne riječimisterij problem zla u svijetu (lat. ''mysterium iniquitatis'') kriterij istine dobrote i ljepote (lat. ''verum bonum et pulchrum convertuntur'') bogoslovne kreposti (vjera nada i ljubav) cjeloviti humanizam katolički egzistencijalizam personalizam ontologija transcendencija milost
Naslov na drugom jeziku (engleski)Catholicism in the French and Croatian literature of the first half of 20th century
Povjerenstvo za obranuSanja Knežević (predsjednik povjerenstva)
Đurđa Šinko-Depierris (član povjerenstva)
Alojz Ćubelić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište u Zadru
MjestoZadar
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaHUMANISTIČKE ZNANOSTI
Filologija
UDK82
JEZICI. LINGVISTIKA. KNJIŽEVNOST
Književnost. Komparativna književnost
Vrsta studijasveučilišni
Stupanjposlijediplomski doktorski
Naziv studijskog programaHumanističke znanosti
Akademski / stručni nazivdoktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje interdisciplinarne humanističke znanosti
Kratica akademskog / stručnog nazivadr. sc.
Vrsta radadisertacija
Jezik hrvatski
Datum obrane2017-01-12
Sažetak rada na drugom jeziku (engleski)
The research has been conducted as a continuation of the Merz Dissertation which has been complemented with the comparative study of Catholicism in the French and the Croatian literature of the first half of 20th century. The Dissertation compares, analyzes and gives a critical review of the works of the great French authors Paul Claudel, Georges Bernanos, Julien Green, François Mauriac, Charles Péguy and Francis Jammes as well as the famous Croatian writers Mate Ujević, Petar Grgec, Đuro Sudeta, Ivo Lendić, Štefa Jurkić and Nikola Šop. It emphasizes a close relationship between the literature of Šop and Jammes with regards to their long-standing correspondence. It also comments on the influence which the philosophy of Jacques Maritain, Emmanuel Mounier and Gabriel Marcel has on the above-mentioned writers and vice versa. It analyzes some of the works which in the best way represent catholic answers to the fundamental existential questions. It refers in particular to the problems of nature and grace. The literature of Croatian as well as French authors whose works it examines is such a distinctive occurrence that it is treated as a separate phenomenon. France as ‟‟the older daughter‟‟ of the Church, even in the critical period of ultra nationalism, the separation of church and state and Combesʼ attacks on the catholic religion maintains the continuity of the literary tradition. In Croatia, stronger Catholicism in literature is a reaction to the liberalism and anarchy in ethics and aesthetics. Catholic terms represent a huge challenge to skepticism which in that time prevails in science, literature and social mentality. What really stands out in the epoch of positivist determinism and rational materialism is the spirit. Narration of the supernatural requires the adjustment of the literary language and style which implies a solid grounding in the Catholic science. The whole social reality is judged through the prism of moral values. Realism is intertwined with idealism with the emphasis on the metaphysical hunger of the mankind for God. Literature spontaneously reflects the writer's mentality, sensibility, but also theologism with practicism. Characters, richly nuanced, are endlessly lively. False and hypocritical conformist piety is seen right through. Holiness is conceptualized mostly as the heroism of victory against sin. The literature of catholic modernism does not reject good fruits of modernist stylistics but combines them with traditional catholic motifs. The relation between truth, goodness and beauty is the fundamental criterion in the determination of the quality of literary works and their long-lasting and universal values.
Ključne riječi na drugom jeziku (engleski)mystery the problem of evil in the world (lat. ʻʻmysterium iniquitatisʼʼ) the criterion of truth goodness and beauty (lat. ʻʻverum bonum et pulchrum convertunturʼʼ) theological virtues (faith hope and love) complete humanism catholic existentialism personalism ontology transcendentalism grace
Opseg285 str. ; 30 cm
Verzijaobranjena verzija
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad u otvorenom pristupu
Uvjeti korištenja radahttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:162:142570
PohranioMarta Unković