Abstract | Pomorstvo mijenjalo kroz vrijeme, a mijenja se i danas. Od debla za koje je čovjek shvatio da pluta, pa do danas kad postoje brodovi koji prevoze velike količine tereta. Tako se kroz vrijeme mijenjao i pogon broda. Danas se brodovi kreću u velikoj većini uz pomoć pogonskih motora, ali se također eksperimentalno koristi vjetar kao rezervno ekološko rješenje. Jarboli su danas zastupljeni na jedrilicama za krstarenja, regatnim jedrilicama, jedrenjacima i na mnogim drugim sličnim tipovima brodova. Jarbol je sklopljen sustav, napravljen najčešće od aluminija zbog naprezanja i djelovanja sila, te koji stoji uspravno uz pomoć opute. Postoje razne vrste i izvedbe jarbola, ali je kod svih jarbola bitan oblik. Uz pomoć te opute moguće je namjestiti njegov oblik, što je važno prilikom jedrenja. Zanemarivanjem oblika jarbola ili zbog ljudske nepažnje i greške, može doći do pada i loma jarbola. Također, uz jarbol su postavljeni mnogi elementi koji uvelike olakšavaju upravljanje prilikom jedrenja. Konopi koji idu kroz jarbol, tračnice, kočnice, te dolaze na vitlo samo su neki od elemenata koji mogu biti postavljeni uz jarbol. Jarbol također može utjecati na stabilnost broda, ali za razliku od broda bez jarbola, prilikom djelovanja vanjskih sila i nagnuća većim od 12°, jedrilica će ostati stabilna. Razlog tomu je oblik trupa i kobilice. Na velikim brodovima jarboli postoje i danas, ali nisu postavljeni kao pogon, nego su dio teretnog uređaja te su na njih najčešće postavljene dizalice. Uz dizalice, mogu biti postavljena navigacijska svjetla, te antene raznih uređaja. Danas se jarboli vraćaju na velike brodove, ali i kao rezervni pogon. Porastom cijena goriva, brodske kompanije su pronašle rješenje upravo u jarbolima, pomoću kojih brodovi mogu ploviti određeni dio putovanja bez korištenja pogonskih motora, te tako smanjiti potrošnju goriva i zagađenje zraka. |
Abstract (english) | Through the history, seamanship has been changing, and it is changing today. From the trunk that a man realized that is floating, to this day, where ships are transporting a huge amount of cargo. Today, ships are sailing with engines, but the wind is also used as a backup solution. Masts are mostly present on chartered sailing boats, racing sailing boats, sailing ship and on many others. Mast is assembled system, made generally from aluminium due to strain forces, and which stands upright because of rigging. There are many types of the masts, but for all types, form of the mast is very important. Because of the rigging, it is possible to adjust the form of the mast, which is important for sailing. Ignoring this form or because of human carelessness and error, mast may fall or break. Also, around the mast, are some elements, which make sailing easier for sailor. Ropes inside the mast, „rail“ for tacking, stopers and winch are just some of those elements which can be installed by the mast. Mast can also affect the stability of the ship, but unlike the ship without the mast, during action of the forces and above 12° listing angle, sailing boat will remain stable. Due to its form of the hull and keel. On big ships, mast are still in use. They are part of cargo equipment and usually cranes are placed on them. Also, navigation lights and ships devices antennas are also placed on the mast. Today, masts are back on big ship as a backup propulsion. Because of fuel prices, masts are backup solution for shipping companies. Because of these masts, ships can sail a certain part without using engine. Because of that, fuel consumption and air pollution decreases. |