Title Školstvo u Istri od 1870. do 1914. godine
Title (english) Education system in Istria from 1870 to 1914
Author Dijana Muškardin
Mentor Sanda Uglešić (mentor) MBZ: 301502
Committee member Ante Bralić (predsjednik povjerenstva) MBZ: 246106
Committee member Nevio Šetić (član povjerenstva) MBZ: 147854
Committee member Ante Gverić (član povjerenstva) MBZ: 354016
Granter University of Zadar Zadar
Defense date and country 2024-06-20, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES History
Universal decimal classification (UDC ) 37 - Education
Abstract Novi školski zakoni doneseni na razini države omogućili su reformu dotadašnjeg školstva, a pokrajinske inačice temeljnih školskih zakona nakon 1870. godine najavile su novo razdoblje u razvoju i modernizaciji pučkog školstva u Istri. Donošenjem državnih školskih zakona 1868. i 1869. godine postavljena su osnovna načela uloge školstva i obrazovanja u društvu te utvrđeni temelji kasnijem razvoju državnoga školstva. Školska zakonska regulativa je tako sustavno organizirala i regulirala socijalizaciju, kao i obrazovne procese i procese učenja sljedećih generacija, a istarski je seljak stavljen pred gotov čin imao obvezu slati svoje potomstvo u školu. Posljedica donesenih sustavnih zakonskih akata bit će postupna modernizacija društva te stvaranje temelja sustavnog unapređenja pučkog školstva u Istri. Cilj je ovoga rada istražiti, analizirati i utvrditi ulogu državnih zakona u stvaranju modernog hrvatskog školstva u Istri od donošenja „temeljnih“ školskih zakona do početka Prvog svjetskog rata. Pokušat će se odgovoriti na pitanje u kojoj mjeri i je li donesena zakonska regulativa zaživjela te na koji se način ostvarivala u istarskim školama. Pretpostavka je da nakon donošenja državnih zakona u istarsko je školstvo postupno prodirala zakonska regulativa te su i nakon donošenja državnih zakona postojale zapreke koje su onemogućavale njihovu cjelovitu primjenu. Neki od problema s kojima se suočava istarsko školstvo bit će financijsko upravljanje koje prelazi na općine, nedostatak školovanog kadra, problem uvođenja hrvatskoga jezika, a sve to u vrijeme kad se sukobljavaju interesi hrvatskog i slovenskog narodnog preporoda i talijanskog iredentizma. Pitanje nastavnog jezika, na jednom višejezičnom i multietničkom prostoru poput Istre, bilo je ključno pitanje ne samo zbog razvoja školskog obrazovnog sustava svih naroda kojima je dano pravo na obvezno obrazovanje, već je postalo i glavno sredstvo u borbi protiv talijanizacije Istre. Materinski jezik je postao pokazatelj brojnosti hrvatskog stanovništva, ali i nemoći tadašnjeg stanovništva nad manjom, ali ekonomski jačom i stabilnijom i na koncu vladajućom skupinom Talijana. Borba za hrvatski jezik u javnoj upravi i školama kroz doneseni državni zakonski okvir vodila se u Istri u obliku procesa socijalizacije većinskog hrvatskog stanovništva u Istri s nacionalnim predznakom te na izvjestan način direktno utjecala na stvaranje hrvatskih pučkih škola. Rezultati hrvatskog nacionalno-integracijskog procesa dopiru do hrvatskog stanovništva kroz političke, društvene i kulturne djelatnosti. Iako sporijim ritmom, ipak mijenjaju postojeće stanje. Stvorena hrvatska građanska inteligencija sve se uspješnije nosila s postojećim problemima, a škole, koje formiraju mlade ljude u jezičnom, kulturnom i ideološkom smislu, postale su ključ u borbi za afirmaciju ravnopravnosti. U stvaranju hrvatskog školskog sustava u Istri ključnu je ulogu imalo i školsko društvo Družbe svetog Ćirila i Metoda za Istru. Družba se pokazala kao jedna od vodećih nositelja nacionalno-integracijskog i modernizacijskog pokreta te je kao odgovor na sve veći pritisak Talijana i njihovo društvo Legu Nacionale, osnovala mrežu hrvatskih pučkih škola upravo tamo gdje su bile najpotrebnije. Od 1893. do 1918. godine Družba je otvorila sveukupno 54 privatne pučke škole i 10 dječjih zabavišta. Osim toga osnovala su se i druga učiteljska društva koja su se okupljala oko svojih časopisa. Cilj je bio osnažiti, stručno obrazovati i usavršavati hrvatski kadar učitelja. Također, neizostavni je doprinos Naše sloge, koja je kao prve novine koje su izlazile na hrvatskome jeziku u Istri i na kvarnerskim otocima, imala ključnu ulogu u vrijeme preporodnog i nacionalno-integracijskog procesa u afirmaciji i razvoju hrvatskog društva u Istri koje se oduprlo talijanizaciji. Posljedica temeljnih školskih zakona je uspostavljanje obveznog školovanja za sve učenike od 6. do 12. godine. Stvoren je hrvatski sustav pučkih škola u Istri kojim se povećao broj hrvatskih pučkih škola u Istri, a time i broj školovanog učiteljskog kadra. Također, implementacijom školskih zakonima postavljena su osnovna načela uloge školstva i obrazovanja u društvu i utvrđene osnovne postavke kasnijem razvoju državnoga školstva.
Abstract (english) New school laws at the state level enabled the reform of the existing educational system, and the provincial versions of the primary school laws after 1870 heralded a new period in the development and modernisation of primary education in Istria. The adoption of the state school laws in 1868 and 1869 established the basic principles for the role of education in society and laid the foundation for the later development of the state education system. The school laws systematically organised and regulated socialisation, educational processes, and the learning processes of the next generation. The Istrian peasant, presented with a fait accompli, was obliged to send his offspring to school. The consequence of these systematic legislative acts was the gradual modernisation of society and the laying of the foundations for the systematic improvement of primary education in Istria. The aim of this thesis is to examine, analyse and determine the role of state legislation in the creation of modern Croatian education in Istria from the enactment of the "basic" school laws until the beginning of the First World War. The work will attempt to answer the question of the extent to which the legal regulations were implemented and how they were realised in Istrian schools. It is assumed that the legal regulations gradually penetrated the Istrian school system after the enactment of the state laws and that even after the enactment of the state laws there were obstacles that prevented their full implementation. The problems faced by Istrian education included the shift of financial management to the municipalities, the lack of trained staff and the challenge of introducing the Croatian language. All this happened at a time when there were conflicts of interest between the Croatian and Slovenian national revival movements and Italian irredentism. The issue of the language of instruction was crucial in a multilingual and multiethnic region like Istria not only for the realisation of the irredentist goals of the Italians, but also for the development of the educational system for all communities entitled to compulsory education. The mother tongue became an indicator of the number of Croatian people, but also of the powerlessness of the population of the time in the face of the smaller but economically stronger and more stable ruling Italian group. The struggle for the Croatian language in public administration and in schools took the form of socialisation processes for the Croatian majority population in Istria, which had a national focus within the framework of the enacted state laws. In a way, this directly contributed to the creation of Croatian primary schools. The results of the Croatian national integration process reached the Croatian population through political, social and cultural activities. Despite its slow pace, it led to changes in the existing conditions and gave rise to a Croatian civic intelligentsia that addressed the existing problems. Schools played a key role in the linguistic, cultural and ideological education of young people and became a decisive factor in the struggle for equality. In the creation of the Croatian educational system in Istria, the School Society of the Society of Saints Cyril and Methodius for Istria played a decisive role. The Society emerged as one of the leading proponents of the national integration and modernisation movement, resisting increasing pressure from the Italians and their Lega Nazionale. It built a network of Croatian primary schools where they were most needed. From 1893 to 1918, the Society opened a total of 54 private primary schools and 10 kindergartens. Teachers' associations were also founded around its journals. Their aim was to strengthen and professionally train Croatian teachers. The contribution of "Naša sloga", the first Croatian newspaper in Istria and the Kvarner Islands, was also indispensable. It played a key role during the process of revival and national integration in affirming and developing Croatian society in Istria, which resisted Italianisation. The result of the fundamental school laws was the introduction of compulsory education for all students between the ages of 6 and 12. A Croatian primary school system was created in Istria, which increased the number of Croatian primary schools and thus the number of trained teachers. Furthermore, the implementation of these school laws established the basic principles for the role of education in society and thus laid the foundation for the later development of the state education system.
Keywords
hrvatsko školstvo
školski zakoni
pučke škole
Družba svetog Ćirila i Metoda za Istru
Naša sloga
Hrvatska škola
Narodna prosvjeta
Keywords (english)
Croatian education
school laws
Istria
primary schools
Society of Saints Cyril and Methodius for Istria
Naša sloga
Hrvatska škola
Narodna prosvjeta
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:285750
Promotion 2024
Study programme Title: Adriatic – a Link Among the Continents Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti područje humanističkih znanosti, polje povijest / doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, polje geografija (doktor/doktorica znanosti područje humanističkih znanosti, polje povijest / doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, polje geografija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-07-15 11:06:54