Abstract | Cilj ovog diplomskog rada je utvrditi moguće narušavanje gramatičke norme među učenicima četvrtih razreda škola u Zadarskoj županiji. Točnije želimo utvrditi kolika je ovladanost gramatičkim sadržajem među učenicima na kraju četvrtoga razreda. Također, u ovom radu ispitat ćemo kolika je razlika u narušavanju norme kod djevojčica i dječaka. U teorijskom dijelu rada definirat ćemo hrvatski standardni jezik i koje su njegove osnovne značajke. Opisat ćemo normativne priručnike koji se koriste za upotrebu hrvatskog standardnog jezika, također ćemo objasnit koji su mogući normativni problemi po vrstama riječi i do kojih gramatičkih grešaka najčešće dolazi pri uporabi hrvatskoga standardnog jezika. Nadalje, objasnit ćemo gramatičku normu kao jednu od normi koji obuhvaća jezični standard hrvatskog jezika, te što nastava hrvatskog jezika obuhvaća prema Nacionalnom kurikulumu za nastavni predmet hrvatski jezik, također što se od učenika očekuje da usvoje prema zadanim ishodima te u konačnici dati pregled sadržaja udžbenika koji su u upotrebi u nastavi hrvatskoga jezika. U istraživačkom dijelu rada obradit ćemo podatke prikupljene na uzorku od 50 učenika četvrtih razreda. U istraživanju je sudjelovala jedna seoska škola Braća Ribar Posedarje koja se sastoji od matične škole i pet područnih škola – Slivnica Gornja, Slivnica Donja, Ždrilo, Podgradina te Islam Latinski i jedna gradska škola Zadarski otoci. Instrument istraživanja bila je pisana provjera gramatičkih sadržaja koje s učenici obradili tijekom prva četiri razreda, a sastoji se od 10 zadataka koji uključuju prepoznavanje imenica, glagola i pridjeva, određivanje, roda i broja imenicama, razlikovanje glagola radnje, stanja i zbivanja, izricanje prošlog, sadašnjeg i budućeg vremena u rečenicama, razlikovanje posvojnih, opisnih i gradivnih pridjeva te tvorbu pridjeva i glagola od zadanih imenica. |
Abstract (english) | The aim of this thesis is to determine the possible violation of the grammar norm smong students of fourth grade schools in Zadar County. More precisely, we want to determine the mastery of grammatical content among students at the end of the founrth grade. Also, in this paper we will exame how much difference there i sin breaking the normi in girls and boys. In the theoretical part of the work, we will define the Croatian standard language and what are its basic features. We will describe the normative manuals that are used for the use of the Croatian standard language and can help with a better understanding of it, we will explain the possible normative problems by word types and which grammatical errors most often occur when using the Croatian standard language. Furthermore, we will explain the grammatical norm as one of the norms that comprise the language standard of the Croatian language, we will explain what the teaching of the Croatian language includes according to the national curriculum for the subject of the Croatian language, what the students are expected to master accoring to the given outcomes, and finally give an overview contents of textbooks that are used in Croatian language classes. In the research part of the work, we will process the dana collected on a sample of 50 fourth-grade students. One village school, Braća Ribar Posedarje, which consists of the home school and five regional schools – Slivnica Gornja, Slivnica Donja, Ždrilo, Podgradina and Islam Latinski, and the city school Zadarski otoci participated in the research. The instrument of the research was a written test of grammatical content that the students processed through all four classes, and it consists of 10 tasks that include recognizing nouns, verbs and adverbs, determining the gender and number of nouns, distinguishing verbs of actions, states and events, pronouncing the past, prezent and future tenses in sentences, distinguishing possessive, descriptive and constrctive adjectives and forming adjectives and verbs from given nouns. |