Title Kazališni klaun : performativnost komičnog
Title (english) Theatre Clown : Performativity of Comical
Author Iva Peter-Dragan
Mentor Mario Vrbančić (mentor) MBZ: 295136
Mentor Suzana Marjanić (komentor) MBZ: 219880
Committee member Tomislav Pletenac (predsjednik povjerenstva) MBZ: 238372
Committee member Leonida Kovač (član povjerenstva) MBZ: 204256
Committee member Mario Županović (član povjerenstva) MBZ: 323850
Granter University of Zadar Zadar
Defense date and country 2022-03-02, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies
Universal decimal classification (UDC ) 792 - Theatre
Abstract Ova doktorska disertacija bavi se proučavanjem fenomena klauna u suvremenom društvu iz perspektive teorije izvedbe. Oslanjajući se na Richarda Schecnhera i njegov pristup izvedbi, pojavu klauna i proces klauniranja analizira se iz povijesne perspektive, perspektive raznih teorija smijeha, a zatim se pristupa etnografskom, odnosno autoetnografskom istraživanju koje autorica provodi iz perspektive jedne od osnivačica Triko Cirkus Teatra i Klaunske platforme, projekta koji je pokrenut 2014. godine unutar te organizacije. Autorica sudjeluje kao polaznica i/ili asistentica u brojnim majstorskim radionicama kazališnog klauna pod vodstvom imanentnih suvremenih pedagoga klaunerija, te aktivnih izvođača u domeni klaunske umjetnosti. Iz tih susreta i literature koja nastaje u zadnjih pedesetak godina, autorica iznosi osnovne odrednice stila klaunskog kazališta koji nastaje negdje polovicom 20. stoljeća kada se klauna prestaje gledati isključivo kao cirkusku figuru. Pridjev kazališni nastaje upravo kako bi se odvojio od cirkuskog, ali u radu se prikazuju razlike između klauna i klasičnog dramskog glumca, odnosno klauniranja i glume Kao fokus autoetnografskog istraživanja detaljno se opisuje majstorska radionica klaunerije pod vodstvom Lee Delong u kojoj je autorica asistirala voditeljici. Kroz detaljan opis svakog dana radionice, autorica pokušava iz praktičnog primjera pokazati na koji se način klauneriji pristupa u suvremenoj klaunskoj praksi, te što je navodi da odvaja pojam klaunirati od pojma glumiti. Razmišljanja o suvremenoj klaunskoj praksi u svijetu i u nas, te klauniranje u i izvan konteksta isključivo cirkusa i kazališta, odnosno klauniranje u svakodnevnom životu tema su dvaju razgovora na kraju rada u kojima autorica razgovara s dvoma svjetski priznatih klaunskih pedagoga Lee Delong i Davidom Shinerom.
Abstract (english) This PhD thesis researches the phenomenon of clown in contemporary society taking into consideration contemporary performance theory. Relying on Richard Schechner and his approach to performance, clown and clowning is analyzed from the historical point of view and also the point of view of different theories of laughter. Following this theoretical analysis, the author turns to auto ethnographic research of the theatre clown. The word theatre is used to differentiate clown from it’s most famous habitus – the circus, yet taking into consideration all the differences she notices between the technique of western acting and clowning. The author describes her contacts with the world’s most immanent contemporary clowns and clown pedagogues in trying to describe what clowning means, in terms of performance art and everyday life. She describes in detail one clown master class led by famous Lee Delong where she participated as Delong’s assistant. The last part offers two interviews, one with Delong and the second one with David Shiner, another famous clown, the winner of Tony award, with whom she collaborates. Conclusion brings the author’s view of contemporary clown scene and what led her to assume it ‘s closely connected to performance art.
Keywords
klaun
klauniranje
teorija izvedbe
performance art
komedija
komično
etnografija
autoetnografija
Keywords (english)
clown
clowning
performance theory
comedy
performance art
ethnography
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:704506
Promotion 2022
Study programme Title: Humanities Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje interdisciplinarne humanističke znanosti (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje interdisciplinarne humanističke znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-04-25 10:31:11