Title Opus Fride Kahlo u kontekstu marksističko-feminističke teorije
Title (english) Frida Kahlo's opus in the context of Marxist-feminist theory
Author Kristina Majcen
Mentor Vinko Srhoj (mentor)
Committee member Sofija Sorić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Vinko Srhoj (član povjerenstva)
Committee member Antonija Mlikota (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of History of Art) Zadar
Defense date and country 2021-02-24, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES History of Art
Abstract Frida Kahlo je meksička slikarica koja je živjela i djelovala u prvoj polovici 20. stoljeća. Osobno i stvaralački u velikoj se mjeri identificirala sa Meksičkom revolucijom, te je tako i godinu svog rođenja (1907.) „prilagodila“ početku Meksičke revolucije (1910.). Poznata isključivo kao žena poznatog meksičkog muraliste Diega Rivere, umjetničku afirmaciju doživljava 80-ih godina 20. stoljeća u sklopu snažnih feminističkih pokreta. Razlog afirmacije u feminističkom kontekstu je snažna autoreferencijalnost u djelima, no u ovom diplomskom radu predstavljam i druge argumente za mogućnost feminističkog iščitavanja opusa. Najadekvatniji teorijsko-metodološki okvir za proučavanje Fridinog slikarstva u feminističkom kontekstu pruža nam marksistički feminizam, ne samo zbog njezine političke opredijeljenosti i pripadanja komunističkoj stranci, već i zbog kompletne političke, ekonomske i gospodarske situacije u postrevolucionarnom Meksiku koja je nesumnjivo utjecala na oblikovanje njezinog svjetonazorskog profila, koji se potom vrlo jasno ogleda u samom umjetničkom stvaralaštvu. Iako se Kahlo tretira kao feminističku ikonu, u stvarnosti postoji vrlo malo znanstvenih radova koji se njenim slikarstvom bave iz marksističko-feminističkog fokusa. Štoviše, politička aktivnost Fride Kahlo najčešće se svodi na njeno aktivno sudjelovanje unutar komunističke stranke, dok se ista unutar umjetničkog izraza u potpunosti izostavlja iz većine monografija. Interpretacijom devet slika Fride Kahlo u marksističko-feminističkom ključu pokušavam dati vlastiti doprinos daljnjim feminističkim razmatranjima spomenute umjetnice. U svim interpretacijama pronalazimo elemente socijalne osjetljivosti i političke angažiranosti Fride Kahlo te dobivamo uvid u njezine stavove spram kapitalizma, kolonijalizma, imperijalizma, kao i opresije nad ženama unutar spomenutih sistema.
Abstract (english) Frida Kahlo is a Mexican painter who lived and worked in the first half of the 20th century. Personally and creatively, she largely identified herself with the Mexican Revolution, and thus "adjusted" the year of her birth (1907) to the beginning of the Mexican Revolution (1910). Known exclusively as the wife of the famous Mexican muralist Diego Rivera, she experienced artistic affirmation in the 1980s as part of strong feminist movements. The reason for affirmation in the feminist context is the strong self-referentiality in the work, but in this thesis I present other arguments for the possibility of a feminist reading of the opus. The most adequate theoretical and methodological framework for studying Frida's painting in a feminist context is provided by Marxist feminism. Not only because of its political affiliation and belonging to the Communist Party, but also because of the complete political and economic situation in post-revolutionary Mexico, which is then very clearly reflected in her artistic works. Although Kahlo is treated as a feminist icon, in reality there are very few scientific works that deal with her painting from a Marxist-feminist focus. Moreover, Frida Kahlo's political activity is most often reduced to her active participation within the Communist Party, while the same within artistic expression is completely omitted from most monographs. By interpreting the nine paintings of Frida Kahlo in a Marxist-feminist key, I will try to give my contribution to the further feminist considerations of the said artist. In all interpretations we find elements of Frida Kahlo's social sensitivity and political engagement and gain insight into her attitudes towards capitalism, colonialism, imperialism, as well as oppression of women within the mentioned systems.
Keywords
Frida Kahlo
Meksička revolucija
postrevolucionarni Meksiko
marksistički feminizam
opresija nad ženama
Keywords (english)
Frida Kahlo
Mexican Revolution
post-revolutionary Mexico
Marxist feminism
oppression of women
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:244926
Study programme Title: History of Art (Museum and Gallery Studies/Art-conservation studies); specializations in: Science, Art-conservation studies and Museum and Gallery Studies, Science (single major), Art-conservation studies and Museum and Gallery Studies (single major) Course: Science Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra povijesti umjetnosti (magistar/magistra povijesti umjetnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-06-07 10:21:53