Abstract | Dječja igra sastavni je dio u odrastanju svakog čovjeka. Bitna je za razvoj kognitivnih i motoričkih sposobnosti, socijalnih vještina i emocionalne zrelosti. Kroz igru djeca istražuju svijet oko sebe. Ona je spontana, može se odvijati bilo kada i bilo gdje. Razlikuje se ovisno o dobi djeteta, kulturi, interesima i osobnostima djece. Glavni je čimbenik socijalne integracije. Vrlo je važna za cjelokupan razvoj djeteta. Kroz igru djeca uče, razvijaju nove vještine, te upoznaju svijet oko sebe. Svako dijete traži različite načine i mogućnosti za igru pa tako razlikujemo i načine izvedbe igre. U hrvatskoj dječjoj književnosti, u mnogim djelima pronalazimo opise dječje igre. Dječja igra je poetska odrednica performativnoga karaktera i često prikazuje konkretan prostor i vrijeme. Pojava i način provedbe dječje igre u romanima uvjetovani su društvenim odnosima i situacijama. Svako djelo donosi maštoviti prikaz igre, ali istovremeno stavlja i naglasak na važnost razvojne komponente igre. Neki od primjera takvih djela su Šuma Striborova Ivane Brlić-Mažuranić, Družba Pere-Kvržice Mate Lovrak te Koko i duhovi Ivana Kušana. Istraživački korpus ovog rada obuhvaća nekoliko djela i autora: trilogija Zlatni danci autorice Jagode Truhelke, Slatki potok, Družba Pere Kvržice i Vlak u snijegu autora Mate Lovraka, Jesam li se zaljubila, Mrvice iz dnevnog boravka i Pošalji mi poruku autorice Sanje Pilić. Glavni cilj rada je prikazati i analizirati dječju igru kroz odabrana djela dječje književnosti koja su nastala u različitim vremenskim razdobljima. U navedenim djelima prikazat će se motivi dječje igre te istaknuti sličnosti i razlike, uzimajući u obzir povijesno vrijeme i povijesni prostor koji presudno utječu na realizaciju dječje igre. Interpretirat će se emocije koje su dominantne te karakteristične za mlađu skupinu djece, kao i one koje se pojavljuju u srednjem djetinjstvu, školskoj dobi i pubertetu. Sveukupno gledajući, rad pridonosi dubljem razumijevanju utjecaja igre na književnost. |
Abstract (english) | Children's play is present in the growing up of every person. It determines the development of cognitive and motor skills, social skills and emotional maturity. Through play, children explore the world around them. It is spontaneous, it can take place anytime and anywhere. It varies depending on the age of the child, culture, interests and personalities of the children. It is the main factor of social integration. It is very important for the overall development of the child. Through play, children learn, develop new skills, and get to know the world around them. Every child is looking for different ways and possibilities to play, so we also differentiate the ways of performing the game. In Croatian children's literature, we find descriptions of children's games in many works. Children's play is a poetic determinant of performative character and often depicts concrete space and time. The appearance and manner of implementation of children's play in novels are conditioned by social relations and situations. Each work brings an imaginative representation of the game, but at the same time emphasizes the importance of the development component of the game. Some examples of such works are: Striborova Forest - Ivana Brlić-Mažuranić, Družba Pere-Kvržice - Mato Lovrak, Koko i ghosts - Ivan Kušan. The research corpus of this work includes several works and authors, namely: Slatki potok, Druzba Pera Kvržica and Train in the Snow by Mata Lovrak, the trilogy Zlatni danci by Jagoda Truhelka, Did I fall in love, Crumbs from the living room and Send me a message by Sanja Chicken. The main goal of the work is to present and analyze children's play through selected works of children's literature that were created in different time periods. In the aforementioned works, the motifs of children's play will be presented and similarities and differences will be highlighted, taking into account the historical time and historical space that decisively influence the realization of children's play. Emotions that are dominant and characteristic of the younger group of children will be interpreted, as well as those that appear in middle childhood, school age and puberty. Overall, the work contributes to a deeper understanding of the influence of play on literature. |