Abstract | Slikarstvo Vincenta i Ivana iz Kastva te njihovih suradnika prikazuje se ovom radnjom kao jedinstveni korpus, koji se raščlanjuje na ikonografskoj i morfološkoj razini. Najveći dio radnje posvećen je problemu geneze kastavskih slikara, tj. odgovoru na pitanje na kojoj su se slikarskoj tradiciji Kastavci mogli razviti. Prvi dio radnje kritički obrađuje dosadašnje znanstvene spoznaje o kastavskim radionicama. Za temeljne teze o razvoju istarskog gotičkog slikarstva zaslužan je F. Stelè koji Vincenta iz Kastva uvodi u povijest umjetnosti iščitavajući posvetni natpis u crkvi BDM na Škrilinah kod Berma. Pretpostavio je utjecaj suško-bodeško-prileške skupine, Majstora Bolfganga i Majstora pazinskog prezbiterija na Vincenta i Ivana iz Kastva. B. Fučić preuzima Stelèove teze te na njima temelji svoje radove o kastavskim radionicama. Pridonosi poznavanju kastavskih radionica iščitavajući ime Ivana iz Kastva u posvetnom natpisu na zidnim slikama u crkvi Sv. Trojstva u Hrastovlju. Unutar korpusa kasnogotičkog zidnog slikarstva u Istri posebno mjesto pridaje tzv. Šarenom majstoru, oko kojeg konstelira čitavu skupinu istarskih slikara. Poznavanje teme B. Fučić obogatio je razlučivanjem pojedinačnih slikarskih udjela unutar kastavskih radionica te utvrđivanjem grafičkih listova koji su im poslužili kao predlošci. Na njegove rezultate svojim se prilozima nadovezao i J. Höfler, koji je sistematizirao sve grafičke listove te u korpusu djela kastavske slikarske škole utvrdio mnoge citate iz nizozemskog slikarstva. Spomenuta trojica povjesničara umjetnosti svojim su radovima najviše doprinijeli poznavanju kastavskih kasnogotičkih slikarskih radionica. Pojava kastavskih radionica promatra se kroz prizmu povijesnih događaja uzrokovanih politikom cara Friedricha III. u Istri i na Krasu u drugoj polovini 15. st. kada se ovi krajevi upravno jače vežu uz Kranjsku. U tom se smislu ističe mogući utjecaj kraške plemićke obitelji Raunacher čiji je predstavnik Jakov bio trostruko povezan s Vincentom iz Kastva čime se preispituje problem naručitelja. Izvorišta stila kastavskih slikara preispitana su u poglavlju koje prikazuje istovremene slikarske pojave, ali i one koje su im neposredno prethodile, u regijama komparativnog obuhvata. Obrađena je produkcija šireg srednjoeuropskog područja, od Kranjske, preko Koruške, Češke, Bavarske i Porajnja do Nizozemske. Naglasak je stavljen na one slikarske pojave koje su kastavskim radionicama pripisivane kao pobude, ali i ostalim regijama koje su dovođene u odnos s ostalom istovremenom slikarskom produkcijom u Istri kao što su Majstor Bolfgang i Majstor pazinskog prezbiterija. Preispitan je utjecaj ovih potonjih te suško-bodeško-prileške skupine na Vincenta i Ivana iz Kastva. Obrađen je južnotirolski slikar Lienhart Scherhauf (ranije poznat kao Leonard iz Brixena) te je umanjen značaj utjecaja južnotirolskog slikarstva na kasnogotičko istarsko zidno slikarstvo. Pojava kastavskih radionica promatra se analogno koruško usmjerenim radionicama koje od polovine 15. st. preplavljuju slovenske zemlje. Bliskost kastavskim radionicama vidi se i u češkom slikarstvu, u tipologiji likova i lirskoj izražajnoj crti te korištenju morfologije i tema mekog stila. Prvi se put ovom radnjom s Kastavcima uspoređuju suvremene likovne pojave u njemačkim zemljama, prvenstveno Bavarskoj i Porajnju, koja su izvorišta Knitterstila. Ovdje su zabilježene istaknute pojave koje usvajaju i prenose tekovine suvremenog nizozemskog stvaralaštva, kao što su Martin Schongauer, Friedrich Herlin te Nirnberška slikarska škola. Ars nova, slikarstvo flamanskih primitivaca, utjecalo je na slikarstvo čitave Europe. U djelima kastavskih radionica uočeni su brojni citati iz slikarstva Roberta Campina i Rogiera van der Weydena. No značajniji je utjecaj nizozemske grafike, prvenstveno Biblije pauperum i Majstora sa svicima. Israhela van Meckenema pak, možemo ubrojiti koliko u njemačke toliko u nizozemske umjetnike. Krenuvši od onoga što je kastavskim radionicama zajedničko, definirala su se analitička poglavlja radnje. U prvom poglavlju sistematizirali su se svi definitivno utvrđeni grafički izvori koji su im poslužili kao predlošci. Neki od dosadašnjih prijedloga podvrgnuti su kritici, te su otklonjeni oni koji zastupaju korištenje grafičkih listova Majstora E.S. Osim do sada pripisanih grafičkih listova Majstora sa svicima i Biblije pauperum izneseni su i novi prijedlozi kao što je korištenje grafičkih listova Israhela van Meckenema. Istaknuti su i drugi grafičari, kao što je Majstor mučeništva 10000 te ostala drvorezna izdanja kao što su Speculum humanae salvationis i Schatzbehalter. Najopsežnijim dijelom radnje, ikonografskom analizom tema korištenih u slikarstvu Kastavske slikarske škole, utvrđeni su prototipovi i literarni izvori, topološki sustavi u pojedinim crkvama i skupine tema karakteristične za kastavsku školu. Brojni su izvori ovim temama, od općenito srednjoeruopskih i nizozemskog slikarstva Ars nove, preko Porajnskih i Bavarskih slikarskih radionica do istočnoalpskih tema. U dijelu tema prepoznat je utjecaj internacionalne gotike i mekog stila, dok su talijanski utjecaji prepoznati u najmanjem broju slučajeva. U sklopu morfološke analize obrađen je ornamentalni repertoar, koji je obuhvatio bordure i patronirane uzorke. Preko njega su utvrđene veze prema slikarima izvan kastavskog kruga, kao što su Prileški majstor, Majstor Bolfgang, Majstor Srednje vasi pri Šenčurju i Majstor iz Popetra. Morfološkim razvrstavanjima razlučeni su udjeli pojedinih majstora. Prepoznate su ruke četvorice slikara koji su nositelji ovih radionica: Majstor beramskog Plesa mrtvaca, Majstor beramskog Poklonstva kraljeva, Majstor lovranskog mučeništva Sv. Jurja i majstor Ivan iz Kastva. Manje su sposobni slikari tzv. Majstor hrastovljanske Pasije i Majstor beramske Pasije. Vincentovoj radionici je, uz do sada pripisane zidne slike u crkvi Sv. Marije na Škrilinah u Bermu i Sv. Jurju u Lovranu, približen dio slika u crkvi Sv. Marije ispod Oprtlja i u klaustru nekadašnjeg augustinskog samostana Sv. Jeronima u Rijeci. Ivanovoj radionici su, uz zidne slike u Hrastovlju, Gradišču i Podpeči, pripisani ciklusi zidnih slika u Barbanu i Božjem Polju. Promatranjem kvalitetnijih dionica slikarstva kastavskih radionica promijenila se i valorizacija cjelokupnog korpusa. Za razliku od značaja koje je B. Fučić pridavao Šarenom majstoru, ovom se radnjom veća uloga pridaje majstoru Ivanu iz Kastva. Dapače, Šareni majstor razlučen je na dvojicu majstora, od kojih su onom vještijem pripisane scene Mučeništva Sv. Jurja u Lovranu, a rustičnijem zidne slike u Dvigradu i Oprtlju. |
Abstract (english) | In this dissertation paintings of Vincent and John from Kastav and their coworkers is shown as a unique entirety that is further analyzed on an iconographic and morphological level. Most of the work deals with the problem of the genesis of painters from Kastav and tries to find out on what tradition have the Kastav painters developed their work. First part of the dissertation is criticly showing all the scientific knowledge about painting workshops from Kastav. France Stelè is the most responsable for all core thesis about development of Gothic painting in Istria by putting Vincent from Kastav into art history after he interpreted the inscription in the church of the Virgin Mary at the Škrilinah near Beram. He assumed impact of the Suha-Bodešče-Prilesje group, Master Bolfgang and Master of the Pazin sanctuary on Vincent's and John's work. Then Branko Fučić makes similar thesis on the foundation of Stele's work. By interpreting name of John from Kastav on the inscription in the church of Holy Trinity in Hrastovlje he contributes to knowledge of Kastav's workshops. Remarkable place in late Gothic wall painting in Istria belongs to so-called Colorful master around whom Branko Fučić constellates whole group of Istrian painters. Branko Fučić also separated individual painting personalities within Kastav's workshop, as well as determined graphic sheet prints that were used as templates and thus he contributed to the understanding of this topics. Fučić's work is followed up by Janez Hofler who systematized all sheet prints and connected Kastav school of painting with early Netherland's painting. All three mentioned art historians mostly contributed knowledge of late Gothic Kastav's workshops. The phenomenon of Kastav's workshops can be observed through historical events caused by politics of the Emperor Friedrich III. in Istria and Karst in second half of 15. century when these regions are administratively more connected with Carniola. In that case relevant is the possible impact of Karst's noble family Raunacher whose representative Jacob was triple associated with Vincent from Kastav which opens the question about commissioner of the wall paintings. Chapter that tells about simultaneous and it's previous workshops reassess the sources of style of the Kastav painters in all regions of comparative coverage. In this chapter is also processed the production of wider Central European region, from Carniola and Carinthia to Bohemia and Rhineland till early Netherland. The painting appearances that had influenced on Kastav's workshops were underlined as well as other phenomenons such as Master Bolfgang and Master of the Pazin sanctuary. Impact of these two last mentioned was reviewed as well as Suha-Bodešče-Prilesje group on Vincent and John from Kastav. South Tyrol painter Leinhart Scherhauf (before known as Leonard from Brixen) is represented and the influence of South Tyrol painting on late Gothic Istrian wall painting is reduced. Kastav workshops are observed similarly to Carinthian oriented workshops that in half of the 15. century overflow Slovenian countries. Bohemian painting has some similarities with Kastav's workshops, such as typology of characters, lyrical expressive lines and using morphology and themes od Soft style. First time in this dissertation Kastav painters are compared with recent art phenomenons in German countries, Bavarian and Rhineland, as source of Knitterstil. It also tells about prominent figures that transmit ideas of the recent early Netherlandish art, such as Martin Schongauer, Friedrich Herlin and Nurnberg school of painting. Ars nova, painting of Flamish primitives influenced the painting of the whole Europe. There are many influence of painting of Robert Campin and Rogier van der Weyden in Kastav's workshop works, but the most significant effect is the early Netherland's graphic arts, Biblia pauperum and Master with the Banderolles, while Israhel van Meckenem can be called German, as well as early Netherland artist. Further chapters of dissertation analyze what Kastav's workshops have in common. In first chapter all definitely identified graphically sources that were used as templates are systematized. Some of the current suggestions were criticized, among them use of sheet prints from Master E. S. Except for so far known sheet prints from Master with the Banderolles and Biblia pauperum, there has been presented new ideas like using sheet prints from Israhel van Meckenem. Some other engravers were mentioned as relevant, such as Master of the Martyrdom of the Ten Thousand and other woodcut editions like Speculum humanae salvationis and Schatzbehalter. The most extensive part of dissertation, that is iconographic analysis of themes that were used in Kastav school of painting, determines prototypes and literary sources, topological system in certan churches and group of themes typical for Kastav school of painting. There are many sources for this subjects, from Central European and early Netherland's painting Ars nova, to Rhineland and Bavarian painting workshops till easter alpine themes. There is also an influence od International Gothic and Soft style, whilest Italian influence is mostly unrecognized. In chapter about morphological analysis ornamental repertoire is represented along with it's borders and brocade patterns and through that repertoire have been determined relations towards artist beyond Kastav painters such as Master from Prilesje, Master Bolfgang, Master from Srednja vas near Šenčurje and Master from Popetre. Further mophological classification separated parts from each individual master. This dissertation is establishing four painters through their work as leaders of their workshops: Master od the Beram Dance of the death, Master od the Beram Adoration of the Magi, Master of the Lovran Martyrdom of Saint George and Master John from Kastav. Less capable are so-called Master of the Hrastovlje Passion and Master of the Beram Passion. In Vincent's workshop, besides till now known wall paintings in church Saint Mary at Škrilinah near Beram and Saint George in Lovran, also are added parts of wall paintings in church Saint Mary below Oprtalj and in cloister of the former Augustinian Monastery of Saint Jerome in Rijeka. Ivan's workshop, on the other hand, besides well known wall paintings in Hrastovlje, Gradišče and Podpeč are added cycles of wall paintings in Barban and Božje Polje. By observing higher quality of painting of Kastav workshops, evaluation of entire corpus of that workshop has changed. Unlike Branko Fučić who gave importance to the Colorful master, this dissertation reveales John from Kastav as much more important figure. In fact, Colorful master is divided into two separated masters of which is one, more skilful, who made scenes of martyrdom of Saint George in Lovran, and the other one, more rustic, who made wall paintings in Dvigrad and Oprtalj. |