Title Dramski i glumački opus Darija Foa
Title (english) Dario Fo's dramatic and acting opus
Author Ivo Perkušić
Mentor Živko Nižić (mentor) MBZ: 79195
Mentor Antonela Marić (komentor) MBZ: 297704
Committee member Ana Bukvić (predsjednik povjerenstva) MBZ: 292010
Committee member Sanja Paša Maračić (član povjerenstva) MBZ: 347171
Committee member Nikolina Gunjević Kosanović (član povjerenstva) MBZ: 323284
Granter University of Zadar Zadar
Defense date and country 2025-01-17, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology
Universal decimal classification (UDC ) 821.13 - Literature in Romanic languages
Abstract Dario Fo, talijanski glumac i dramatičar, poznat je po svojim dubokim i univerzalnim porukama koje prenosi kroz kazališne komade. Njegova djela istraživala su teme poput ljudske prirode, društvenih normi i moralnih dilema, što svakako doprinosi njihovoj univerzalnoj privlačnosti i relevantnosti za različite publike diljem svijeta neovisno o dobnim skupinama kao i kulturnim pozadinama. Disertacija pokazuje kako je Fo majstor u stvaranju likova i situacija koje lako prepoznajemo i s kojima se možemo poistovjetiti, što omogućuje publici dublji zaron u priču i razmišljanja o složenim temama poput emocija, životnih gubitka, identiteta i sukoba. Rad ispituje Foovu tehniku pisanja i inventivne pristupe kazalištu što je rezultiralo djelima koja su često kombinirala humor s dubokim emocijama i filozofskim promišljanjima. Ovaj doktorski rad, polazeći od različitih aspekata Foova opusa, na monografski način donosi nekoliko ključnih elemenata. Započinjući od povijesno-političkog konteksta afirmacije Darija Foa, rad istražuje njegove prve susrete s narativnom izvedbom, pri čemu osobitu pažnju pridaje onim povijesnim razdobljima koja su značajno utjecala na njegov izričaj i opus – osobito ono fašističko i njegovu poslijeratnu kritiku, kao i načine na koji su strukture fašizma ostavile trag na društvenoj kritici. Nadalje, rad istražuje dramaturgiju Darija Foa polazeći od profesionalnoga umjetničkog rada, osobnih životnih prilika pa sve do javnoga angažmana koji je u uskoj vezi s autorovim kazališnim radom. Doktorski rad sintetizira uvide u istraživanja o dramaturgiji Darija Foa u njegovoj opsežnoj i snažnoj kazališnoj kritici društva, osobito kroz forme humora i satire. Rad osobiti naglasak stavlja na istraživanje satire kao političke kritike društva, koja se čini dominantnom pojavom u Foovu opusu. Naposljetku, rad donosi nekoliko elemenata univerzalnosti kazališne kritike Darija Foa, a koja je jedan od najvažnijih razloga zbog kojeg je i postao dobitnik Nobelove nagrade. U ovakvom monografskom prikazu te analitičkim postupcima rad prikazuje važnost dramaturgije Darija Foa, utemeljene u povijesno-političkom kontekstu kritike talijanskog društva i političke ideologije fašizma, po svome karakteru univerzalne i primjenjive na različite forme političkih patologija koje se pojavljuju kao predmet kazališne kritike.
Abstract (english) Dario Fo, an Italian actor and playwright, is known for his deep and universal messages that he conveys through theater pieces. His works explored themes such as human nature, social norms and moral dilemmas, which certainly contributes to their universal appeal and relevance to diverse audiences around the world. Fo is a master at creating characters and situations that we can easily recognize and identify with, which allows the audience to dive deeper into the story and think about complex topics such as emotions, life's losses, identity and conflict. This doctoral thesis, starting from different aspects of Fo's opus, brings several key elements in a monographic manner. Starting from the historical-political context of Dario Fo's affirmation, this thesis investigates his first encounters with narrative performance, putting special attention to those historical periods that significantly influenced his expression and writing - especially the fascist period and its post-war criticism, and the ways in which structures of fascism left their mark on social criticism. Furthermore, the work explores the dramaturgy of Dario Fo, starting from professional artistic work, personal life circumstances and all the way to public engagement, which is closely related to the author's theatrical work. The doctoral thesis synthesizes insights from research into the dramaturgy of Dario Fo in his extensive and powerful theatrical criticism of society, especially through forms of humor and satire. The work places special emphasis on the research of satire as a political criticism of society, which seems to be a dominant phenomenon in Fo's oeuvre. Finally, the thesis brings several elements of the universality of Dario Fo's theater criticism, which is one of the most important reasons why he became a Nobel Prize winner. In this kind of monographic presentation and analytical procedures, the thesis shows the importance of Dario Fo's dramaturgy, based on the historical-political context of criticism of Italian society and the political ideology of fascism, universal in the world and applicable to various forms of political pathologies that appear as the subject of theater criticism.
Keywords
dramaturgija
kazalište
kritika
publika
pokret
izraz
politika
Keywords (english)
dramaturgy
theater
criticism
audience
movement
expression
politics
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:153757
Promotion 2025
Study programme Title: Humanities Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, odgovarajuće polje (određeno matičnom strukom) (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, odgovarajuće polje (određeno matičnom strukom))
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2025-02-20 08:53:04