Abstract | Suvremeni pristup učenju i poučavanju učenika stavlja u središte procesa, on aktivno sudjeluje u stvaranju svoga znanja, svjesno planira i prati vlastiti napredak i učinak svoga rada, sam regulira svoje učenje. Da bi učenik mogao biti samoreguliran i aktivan u svom procesu učenja, učitelj mora znati odabirati one metode i strategije poučavanja kojima će ga voditi do cilja koji je na početku procesa učenja učenik, uz pomoć učitelja, sam postavio. Jedan dio strategija poučavanja kojima učitelj može voditi učenika jest formativno vrednovanje, vrednovanje za učenje, odnosno kontinuirano, tijekom procesa učenja davanje povratnih informacija kojima se učenik služi kako bi znao na koji način ostvariti očekivano. Povratne informacije, osim što pomažu učenicima doći do cilja, učiteljima ukazuju koje strategije poučavanja moraju mijenjati ili prilagođavati, a roditeljima pomažu da svojoj djeci pruže pomoć ili podršku koja im je potrebna, a sve da bi učenici stekli trajna znanja koja će ubuduće moći upotrebljavati i nadograđivati. Povratna informacija koja učenika može dovesti do postavljenog cilja učenja mora biti jasna i pravovremeno dana. Daju li učitelji osnovne škole u Pagu takve povratne informacije, kako učenici na njih reagiraju i jesu li one roditeljima pomoć, željelo se ispitati akcijskim istraživanjem u kojem su sudjelovali svi učitelji, učenici od 1. do 8. razreda i roditelji učenika 3. i 5. razreda. Istraživanje su proveli ravnateljica škole i pedagog. Analiza podataka pokazala je da se u školi provodi formativno vrednovanje, da učitelji tijekom procesa učenja učenicima daju povratnu informaciju o tome kako pristupiti rješavanju konkretnog zadatka ili problema, ali ne upućuju učenike na korištenje različitih strategija učenja. Učenici samo djelomično koriste povratne informacije koje dobivaju od učitelja kako bi u pravom smjeru usmjerili svoj proces učenja. Roditelji su zaključili kako im je davanje povratnih informacija od strane učitelja korisno, ali da ne razumiju predugačke i stručnim terminima napisane povratne informacije. Na temelju rezultata istraživanja napravljen je akcijski plan koji uključuje stručno usavršavanje učitelja, održavanje predavanja i radionica s učenicima i roditeljima o provođenju formativnog vrednovanja, odnosno davanja jasnih i pravovremenih povratnih informacija tijekom procesa učenja. Nakon provedenog akcijskog plana očekuje se da će učitelji davati kvalitetne povratne informacije učenicima pomoću kojih će oni lakše i kvalitetnije učiti, a roditelji im u tome davati podršku ili pomoć. Očekuje se, nadalje, da će se poboljšati suradnički odnosi među svim sudionicima odgojno-obrazovnog procesa koji bi trebali omogućiti pravovremeno uočavanje problema, učinkovitu reakciju i kvalitetan odgovor na problem ili neuspjeh. Poboljšana kvaliteta povratnih informacija i posljedično bolja suradnja koja se očekuje nakon provođenja akcijskog plana jedan je od važnih čimbenika koji dovodi do poboljšanja kvalitete odgojno- ˗obrazovnog procesa u školi. |
Abstract (english) | The contemporary approach in learning and teaching puts learners in the center of the process. They actively participate in the creation of their knowledge, consciously think out and monitor their own progress and the effects of their work. They regulate their own learning. To make learners capable of self-regulation as well as active in their own process of learning, the teacher must carefully choose methods and strategies of teaching that will lead learners to the aim which, in the beginning of the process of learning, learners themselves had set up with the help of their teacher. One of the teaching strategies which teachers use to lead their learners is formative assessment, assessing for learning; in other words - giving feedback continuously during the process of learning. Learners use this feedback to achieve what is expected of them. Besides helping learners to reach their aim, feedback also informs the teacher which strategies should be changed or adjusted, and it helps parents to give their children necessary aid or support in learning. All this puts the focus on pupilsso they could acquire permanent knowledge which they will be able to use and upgrade in the future. Feedback which can lead pupils to a previously set goal has to be clear and prompt. The principle and pedagogue of the elementary school in Pag have conducted research with the aim of finding out whether teachers in their school give such feedback, the reaction of pupils to given feedback and whether the feedback helps the pupils’ parents. The research included all members of the teaching staff, pupils from the 1st to the 8th grade, and parents of pupils in the 3 rd and the 5th grade. The analysis of data has shown that teachers at this school use formative assessment during the process of learning. They give feedback to pupils on how to solve specific assignments or problems, but they don’t include information about using different learning strategies. Pupils only partially use given feedback to direct their process of learning. Parents stated that given feedback was useful to them, but they had difficulties in understanding feedback which was too lengthy or feedback which was mostly written using professional terminology. Based on results of the research, an action plan was developed, and it included professional development of teachers, holding lectures and workshops for pupils and their parents on formative assessment or in other words, giving comprehensive and prompt feedback during the process of learning. After the implementation of the action plan, it is expected that teachers will give effective feedback which will then help pupils learn easier and more efficiently. Parents will use the feedback to support and assist their children in learning. Furthermore, it is expected that cooperative relations among all participants of the educational process will improve; that they will detect problems promptly and that both problems or failures will be efficiently and appropriately dealt with. An enhanced quality of feedback and, consequently, better cooperation which are expected after implementing the action plan are some of the most important factors which will lead to an improved educational process in school. |