Title Uloga emocionalne i ponašajne uključenosti učenika te odnosa s učenicima u objašnjenju emocija nastavnika
Title (english) The role of students’ emotional and behavioral engagement and teacher–class relationship in explaining teachers' emotions
Author Manuela Tomašić
Mentor Irena Burić (mentor)
Committee member Izabela Sorić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Irena Burić (član povjerenstva)
Committee member Arta Dodaj (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Psychology) Zadar
Defense date and country 2023-10-31, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Emocije su osnovni psihološki sustavi koji reguliraju prilagodbu pojedinca na osobne i okolinske zahtjeve. Određuju se kao kompleksan fenomen, koji uključuje komponente kognitivne procjene, subjektivnog doživljaja, tjelesnih promjena, izražaja i akcijskih tendencija. Emocije su usko uključene u gotovo svaki aspekt poučavanja i učenja, stoga je razumijevanje njihove prirode unutar školskog konteksta presudno. Tijekom poučavanja i interakcija s učenicima, nastavnici prilično često doživljavaju
... More širok niz diskretnih emocija kao što su: radost, zadovoljstvo, ponos, ljubav, uzbuđenje, ljutnja, iscrpljenost, beznađe, frustracija, tjeskoba, sram ili dosada. Takve emocije izazvane su različitim situacijama u učionici. Najveći su izvor – kako pozitivnih, tako i negativnih emocija za nastavnike – učenici. Točnije, aktivnost i uključenost učenika u nastavu te odnosi i interakcije nastavnika s učenicima, neki su od važnijih okidača emocija kod nastavnika. Međutim, nije važno samo ono što se događa na satu i tijekom poučavanja, još je važnije kako nastavnici tumače i procjenjuju te događaje. Odnos između ponašanja učenika i emocija nastavnika posredovan je nastavnikovim procjenama događaja u razredu. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi doprinos percipirane ponašajne i emocionalne (ne)uključenosti učenika i odnosa s učenicima u objašnjenju diskretnih emocija nastavnika. U istraživanju je sudjelovao 1071 nastavnik iz 73 srednje škole u Republici Hrvatskoj. Primijenjeni mjerni instrumenti bili su: Upitnik nastavničkih emocija, Upitnik dimenzija percipirane uključenosti učenika i Skala odnosa s učenicima. Obradom rezultata dobiven je značajan doprinos ponašajne i emocionalne uključenosti i neuključenosti učenika te odnosa s učenicima u objašnjenju radosti kod nastavnika; ponašajne i emocionalne uključenosti, emocionalne neuključenosti i odnosa s učenicima u objašnjenju emocije ponosa; emocionalne uključenosti i odnosa s učenicima u objašnjenju emocije ljubavi; emocionalne uključenosti, ponašajne i emocionalne neuključenosti i odnosa s učenicima u objašnjenju emocije ljutnje; ponašajne uključenosti i ponašajne i emocionalne neuključenosti učenika i odnosa s učenicima u objašnjenju emocije beznađa; emocionalne uključenosti, ponašajne i emocionalne neuključenosti i odnosa s učenicima u objašnjenju emocije iscrpljenosti. Less
Abstract (english) Emotions are basic psychological systems that guide an individual's adaptation to personal and environmental demands. They are defined as a complex phenomenon involving components of cognitive appraisal, subjective experience, physiological changes, expressions, and action tendencies. Emotions are constituent parts of teaching and learning, therefore, understanding their nature within a school context is crucial. During teaching and interactions with students, teachers experience a wide
... More range of discrete emotions such as joy, satisfaction, pride, love, excitement, anger, exhaustion, hopelessness, frustration, anxiety, shame, or boredom. Students are the greatest source of emotions for teachers. More specifically, students’ activity, engagement, and relationships with the teacher are some of the most important sources of teachers’ emotions. However, it is not only important what happens in the classroom or during the lesson, it is even more important how teachers perceive and interpret such events. In other words, the relationship between students’ behaviour and teachers’ emotions are mediated by teachers’ cognitive appraisals of classroom events. Thus, the aim of this study was to investigate the contribution of perceived students’ behavioural and emotional engagement and disaffection in the classroom and teacher-class relationship in explaining teachers’ discrete emotions. The study involved 1071 teachers from seventy-three secondary schools in Croatia. The participants completed the following scales: Teacher Emotion Questionnaire, Engagement Versus Disaffection with Learning Scale, and Teacher–Class Relationship Scale. The obtained results showed a significant contribution of perceived students’ behavioural and emotional engagement and disaffection and teacher–class relationship in explaining teachers’ joy; behavioural and emotional engagement and disaffection and teacher–class relationship in explaining teachers’ pride; emotional engagement and teacher–class relationship in explaining teachers’ love; emotional engagement, behavioural disaffection, emotional disaffection and teacher–class relationship in explaining teachers’ anger; behavioural engagement and disaffection, emotional disaffection, and teacher–class relationship in explaining teachers’ hopelessness; emotional engagement, behavioural and emotional disaffection, and teacher–class relationship in explaining teachers’ exhaustion. Less
Keywords
emocije nastavnika
percipirana ponašajna i emocionalna (ne)uključenost učenika
odnos s učenicima
Keywords (english)
teacher emotions
perceived students’ behavioural and emotional engagement and disaffection
teacher–class relationship
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:151325
Study programme Title: Psychology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: sveučilišni/a magistar/magistra psihologije (sveučilišni/a magistar/magistra psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2023-11-09 17:35:32