Abstract | Darovita djeca se smatraju skupinom djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama te je rana identifikacija ključna za pružanje adekvatne podrške njihovim potencijalima. U skladu s Renzullijevim (1978) modelom, u ovom istraživanju na darovitost gledamo kroz prizmu sposobnosti, kreativnosti i predanosti zadatku. Darovitost često ovisi o domeni, stoga je u ovom istraživanju odlučeno da će fokus biti na matematičkoj (numeričkoj) darovitosti, tj. darovitosti u baratanju brojevima. U ovoj i srodnim domenama dječaci često imaju prednost nad djevojčicama u procesu selekcije te je rasprava o prirodi te prednosti još uvijek otvorena. Cilj istraživanja je konstrukcija kratkog testa matematičke darovitosti, provjera njegovih psihometrijskih karakteristika i testiranje razlika s obzirom na spol. Na reprezentativnom uzorku djece četvrtih razreda osnovne škole (N=2689) proveden je Test numeričke darovitosti (TND) koji se dijeli na tri dijela: (1) Test numeričkih sposobnosti (TNS) koji se sastoji od dovršavanja brojevnih nizova, (2) Test numeričke kreativnosti (TNK) koji se sastoji od zadatka divergentnog mišljenja u domeni brojeva te (3) zadatka koji je služio kao gruba mjera predanosti zadatku (matematička motivacija). Prikupljene su i subjektivne procjene darovitosti u matematici za svakog učenika od strane učitelja razredne nastave, roditelja, kao i njihove samoprocjene. Utvrđeno je da TNS ima solidne psihometrijske karakteristike (konstruktna i kriterijska valjanost, pouzdanost, osjetljivost). Indikatori iz kojih se računao rezultat na TNK su fluentnost, fleksibilnost, originalnost, konvencionalnost i izlazak iz okvira. Zadatak matematičke motivacije je isključen iz TND-a jer je bio prelagan i 77% ispitanika ga je u potpunosti riješilo. Sposobnost, kreativnost i motivacija su bili međusobno pozitivno povezani te pozitivno povezani sa subjektivnim procjenama darovitosti. Dječaci su postigli bolji rezultat na TNS-u, a djevojčice bolji rezultat na TNK-u. Raspravljene su implikacije istraživanja, preporuke za korištenje TND-a u svrhu selekcije u programe za darovitu djecu i preporuke za buduća istraživanja. |
Abstract (english) | Gifted children are categorized as children with special educational needs, and early identification is necessary to provide adequate support for the development of their potential. In line with Renzulli's (1978) model, this study looks at giftedness through the prism of ability, creativity, and task dedication. Since giftedness tends to be domain-specific, this study will focus on mathematical (numerical) giftedness, i.e. giftedness in handling numbers. In this and similar domains, boys tend to be recognized as gifted more often than girls and the nature of that gap is still a matter of debate. The goal of this study is to construct a short form test of mathematical giftedness, test its psychometric properties and test for sex differences. The Test of numerical giftedness (TNG) was conducted on a representative sample of fourth year elementary school students (N=2689) and it was divided in three parts: (1) Test of numerical ability (TNA), consisting of number series tasks, (2) Test of numerical creativity (TNC), consisting of a divergent thinking task in the domain of numbers, and finally (3) a task designed as a rough measure of task dedication (math motivation). Subjective assessments of mathematical giftedness were collected for each student from their teacher, parent, and their own selfassessment. TNA demonstrated solid psychometric properties (construct and criterion validity, reliability, sensitivity). Indicators calculated from the TNC were fluency, flexibility, originality, conventionality and out-of-box thinking. Math motivation task was excluded from the TNG due to low difficulty that led to 77% completion rate. Ability, creativity and motivation correlated positively with each other as well as positively correlating with subjective assessments of giftedness. Boys had higher TNA scores, and girls had higher TNC scores. We discuss the implications of the findings, give guidelines on how to use TNG for selection to gifted children programs and recommend steps for future research. |