Abstract | Classroom management can be considered a fundamental aspect of the educational process that ensures a stimulating environment for learning and development. The major aim of this study was to investigate English second language (L2) teachers’ strategies for classroom management in Croatian schools. Insight into classroom management and discipline strategies was gained through semi-structured interviews with sixteen primary and secondary English L2 teachers. The results indicated that both primary and secondary school teachers consider establishing rules, discipline, structure, flexibility, and the use of a variety of activities as key components of classroom management. The teachers emphasized sixteen different strategies for classroom management, such as including additional materials, preparing for a class, building a good relationship with students, establishing rules, and using a variety of activities. The results revealed that, in general, primary, and secondary school teachers face similar disciplinary problems, even though primary school teachers face more discipline issues in the class. The results showed that teachers used several different strategies for discipline management such as reinforcing rules, no talking strategy, staring, warning students aloud, and writing notes. There were no differences based on gender, age, and experience between primary and secondary school teachers regarding the use of strategies. However, the results revealed a noticeable difference between primary and secondary school English L2 teachers according to the level of teaching. Primary school teachers reported more problems with discipline and management and, therefore, used more strategies than secondary school teachers. Also, secondary school teachers’ attitudes toward classroom management were more positive than those of primary school teachers. In conclusion, this paper highlights the limitations of the research and recommends further studies on classroom and discipline management strategies among English L2 teachers in Croatian schools. |
Abstract (croatian) | Classroom management (CM) može se smatrati temeljnim aspektom obrazovnog procesa koji osigurava poticajno okruženje za učenje i razvoj. Glavni cilj ovog istraživanja bio je istražiti strategije upravljanja razredom učitelja engleskog jezika u Hrvatskim školama. Do uvida u strategije upravljanja razredom i disciplinom došlo se putem polu-strukturiranih intervjua s šesnaest osnovnoškolskih i srednjoškolskih učitelja engleskog jezika. Rezultati su pokazali da učitelji osnovnih i srednjih škola smatraju uspostavljanje pravila, discipline, strukture, fleksibilnosti i korištenje različitih aktivnosti ključnim komponentama upravljanja razredom. Učitelji su naglasili šesnaest različitih strategija za upravljanje razredom kao što su uključivanje dodatnih materijala, priprema za nastavu, izgradnja dobrog odnosa s učenicima, uspostavljanje pravila i korištenje različitih aktivnosti. Rezultati su istaknuli da se, općenito, učitelji osnovnih i srednjih škola suočavaju sa sličnim disciplinskim problemima, iako se učitelji osnovnih škola suočavaju s više problema s disciplinom u razredu. Rezultati su pokazali da su učitelji koristili nekoliko različitih strategija za upravljanje disciplinom, kao što su provođenje pravila, strategija 'bez razgovora', upozorenje pogledom, glasno upozorenje učenika i pisanje bilješki. Nije bilo razlika prema spolu, dobi i iskustvu između osnovnoškolskih i srednjoškolskih nastavnika u korištenju strategija. Međutim, rezultati su otkrili primjetnu razliku između osnovnoškolskih i srednjoškolskih nastavnika engleskog jezika prema razini podučavanja. Učitelji u osnovnim školama prijavili su više problema s disciplinom i upravljanjem te su stoga koristili više strategija od profesora u srednjim školama. Također, stavovi srednjoškolskih nastavnika prema vođenju razreda bili su pozitivniji od stavova osnovnoškolskih. Zaključno, ovaj rad ističe ograničenja istraživanja i preporučuje daljnje studije o strategijama upravljanje razredom i disciplinom među učiteljima engleskog jezika u hrvatskim školama. |