Abstract | Teaching grammar has been a major element of second language (L2) learning. Moreover, textbooks are the most commonly used material for teaching English as L2 (ESL). They supply the necessary input which enables learners to properly acquire the language, thus it is highly important to examine their content, especially grammar tasks. This thesis focused on analyzing grammar tasks in three ESL textbooks used in the seventh grade in Croatian elementary schools, including two that have been approved by the new curriculum reform ‘Škola za život’. The textbooks used were Way to go 4, which was highly used prior the reform, and the two designed after the reform, Right on! 3 and Dip in 7. The analysis was based on an adapted framework proposed by Askeland (2013) which considers the nature and approach of grammar tasks, specifically, the analysis included the number of grammar tasks in textbooks, the approach towards grammar teaching, types of interaction, the language skills involved, context, and types of grammar activities. The results showed that grammar tasks accounted for about a third of the total number of tasks with the newer textbooks containing a slightly greater number of tasks. In addition, there is more explicit presentation of grammar in newer textbooks (Right on! 3 and Dip in 7), compared to Way to go 4 which focuses on implicit teaching of grammar. Similarities were found in the category of type of work with all three textbooks using individual work as the primary mode of interaction; moreover, all the textbooks used a variety of language skills to practice grammar, especially writing. With regard to context, the majority of grammar tasks in all three textbooks focused on writing isolated sentences which indicate presentation of grammar in isolation. Additionally, the textbooks featured versatile types of activities that activated grammar knowledge, with composition activities begin the most frequent, followed by gap-filling and multiple-choice activities as well as others. The study shows that teachers need to be aware of several factors regarding grammar tasks when choosing a suitable textbook. For example, presentation of grammar rules, the number, nature, and impact of tasks should be taken into consideration; furthermore, these factors also need to be appropriate to the age and abilities of learners. |
Abstract (croatian) | Poučavanje gramatike je bio glavni element učenja drugog (L2) jezika. Štoviše, udžbenici predstavljaju najčešće korišteni materijal za podučavanju engleskoga jezika kao drugog jezika. Pružaju neophodan sadržaj koji omogućuje učenicima da pravilno usvoje strani jezik, stoga je jako bitno analizirati taj sadržaj, posebice zadatke iz gramatike. Ovaj rad se bazirao na analiziranju gramatičkih zadataka u trima udžbenicima Engleskog jezik za sedmi razred koje se koriste u hrvatskim osnovnim školama; dva udžbenika od ta tri su nastala po odrednicama kurikularne reforme 'Škola za život'. Navedeni udžbenici koji su analizirani su Way to go 4, koji se koristio prije reforme, i dva novija Right on! 3 i Dip in 7. Analiza se bazirala na prilagođenom predlošku autorice Askeland koja je razmatrala prirodu i pristup gramatičkih zadataka, odnosno analiza je uključivala broj gramatičkih zadataka u udžbenicima, njihov pristup prezentiranju gramatike, vrstu interakcije, jezičnih vještina koje se aktiviraju, kao i razinu konteksta koja se javlja u različitim vrstama aktivnosti. Rezultati su pokazali da se gramatički zadaci javljaju otprilike u trećini od ukupnog broja zadataka iako noviji udžbenici imaju ponešto veći broj zadataka. Nadalje, eksplicitan pristup prezentiranja gramatike je prisutan u novijim udžbenicima (Right on! 3 i Dip in 7), za razliku od udžbenika Way to go 4 koji se fokusirao na implicitan pristup. Sličnosti se mogu vidjeti u kategoriji vrste rada jer se u analiziranim udžbenicima prvenstveno donosi individualan rad; zatim, svi udžbenici aktiviraju različite jezične vještine kako bi vježbali gramatiku, iako je pisanje dominanto. Sagledavajući kontekst, može se uočiti da je većina gramatičkih zadataka u analiziranim udžbenicima bazirana na pisanje izoliranih rečenica što se može povezati uz prezentiranje gramatike u izolaciji. Također, udžbenici donose raznolike gramatičke aktivnosti za vježbu, od čega su zadaci sastavljanja rečenica najčešći, a slijede ih zadaci nadopunjavanja i višestrukog izbora kao i ostale vrste. Analiza je ukazala na to da prilikom odabira primjerenog udžbenika, nastavnici moraju biti svjesni nekoliko čimbenika koji se javljaju oko gramatičkih zadataka. Primjerice, prezentaciju gramatičkih pravila, količinu zadataka, prirodu i značaj zadataka bi se trebalo razmotriti; također, ovi čimbenici bi trebali odgovarati dobi i mogućnostima učenika. |