Title Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji
Title (english) The Artworks from Ante Topić Mimara's Collection in the Strossmayer Gallery
Author Ivan Ferenčak
Mentor Ljerka Dulibić (mentor) MBZ: 284823
Mentor Antonija Mlikota (komentor) MBZ: 270915
Committee member Iva Pasini Tržec (predsjednik povjerenstva) MBZ: 266961
Committee member Nina Kudiš (član povjerenstva) MBZ: 151055
Committee member Emil Hilje (član povjerenstva) MBZ: 138806
Granter University of Zadar Zadar
Defense date and country 2021, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES History of Art
Universal decimal classification (UDC ) 7.01 - Theory of art
Abstract Ante Topić Mimara najpoznatiji je kao kolekcionar koji je tijekom života sakupio bogatu zbirku umjetnina. Osamdeset i četiri umjetnine iz njegove zbirke nalaze se u Strossmayerovoj galeriji starih majstora HAZU, a u Galeriju su prispjele donacijom koja je realizirana između 1968. i 1974. godine. Topićeva donacija Strossmayerovoj galeriji disertacijom je cjelovito istražena i revalorizirana u kontekstu zbirnoga fonda Galerije kojemu danas pripada te u kontekstu njemačkoga tržišta umjetnina pod nacističkim režimom na kojem je donator stvarao svoju zbirku. Detaljnim analizama nastojalo se što je moguće preciznije za svaku umjetninu odrediti vrijeme i mjesto nastanka, atribuciju, ikonografiju i možebitne kompozicijske predloške te utvrditi raniju provenijenciju, odnosno okolnosti Topićeve akvizicije. Naročita je pozornost pridana kopijama koje su sagledane kroz fenomen kopističkih praksi naveliko zastupljenih u europskoj slikarskoj produkciji. Prema identificiranim predlošcima utvrđeno je kako kopije predstavljaju jednu četvrtinu darovanih umjetnina. Revidirane spoznaje o umjetninama okupljene su u prvom potpunom i sveobuhvatnom katalogu cjelovite Topićeve donacije Galeriji. Uz obradu pojedinačnih umjetnina, osobita je pažnja posvećena darovanoj zbirci kao cjelini s obzirom na okolnosti uključivanja u Strossmayerovu galeriju, kao i na formiranje zbirke. Niti jedna od umjetnina uključenih u fundus Galerije Topićevom donacijom nije popraćena dokumentacijom koja bi otkrivala ranije vlasnike ili okolnosti u kojima ih je donator nabavio. Ranije je bilo poznato tek da je donator većinu umjetnina nabavio najkasnije do 1948. godine. Tada su prva djela dopremljena u Jugoslaviju i dotična se godina navodila kao datacija Topićeve donacije Strossmayerovoj galeriji. Iscrpnom usporednom analizom podataka zabilježenih u literaturi, arhivske građe (dijelom ranije neobjavljene), revidiranjem kronologije te kontekstualizacijom Topićeve pozicije u svijetu kolekcionarstva i na tržištu umjetnina, utvrđeno je da za datiranje donacije u 1948. godinu nema uporišta. Štoviše, sagledavanjem Topićeve suradnje s jugoslavenskim državnim vrhom zaključeno je kako su njegovi transferi umjetnina iz inozemstva u Jugoslaviju i kasnija donacija Strossmayerovoj galeriji rezultat spleta povijesno-društveno-političkih okolnosti. U fokus disertacije postavljena je problematika formiranja darovane zbirke na nacističkome tržištu i istraživanje provenijencije umjetnina, ali ne samo u smislu popisivanja smjene vlasnika, već i u obogaćivanju sveukupnih znanja o umjetninama, odnosno o darovanoj zbirci u cjelini. Analizama aukcijskih kataloga Trećega Reicha i analizama poleđina slika utvrđeno je kolanje više od trećine slika iz Strossmayerove galerije na njemačkome prostoru u godinama prije, tijekom i nakon nacističkoga režima. Na temelju tih je primjera zaključeno da je Topić svoju zbirku umjetnina – u onome dijelu koji se danas nalazi u Strossmayerovoj galeriji – formirao u Njemačkoj za vrijeme nacističkoga režima, odnosno neposrednih kasnijih godina. Budući da je riječ o ideološki zatrovanom periodu povijesti koji je kroz izvlašćivanja imovine – uključujući umjetnine, uvelike kompromitirao okolnosti akvizicija umjetnina, pažnja je skrenuta i na razjašnjavanja situacija oko pristizanja predmeta na tržište, a u tom su pogledu izdvojeni primjeri prodajâ umjetnina utvrđeni kao posljedica nacističkoga terora. Konačno, osim samih umjetnina, disertacijom su u ograničenoj mjeri pojašnjena i Topićeva kretanja i aktivnosti te su rasvijetljene pojedine epizode njegove zakučaste biografije tijekom i nakon vremena Trećega Reicha.
Abstract (english) Ante Topić Mimara is known foremost as art collector who had gathered a rich collection of artworks during his lifetime. Eighty-four artworks from his collection are in the Strossmayer Gallery of Old Masters of the Croatian Academy of Sciences and Arts today. They entered the Gallery by a donation made between 1968 and 1974. In this dissertation Topić’s donation to the Strossmayer Gallery is analyzed and revalued in the context of the Gallery's holdings to which it belongs today, and in the context of the German art market under the Nazi regime at which the donor created his collection. Enormous effort was made through a comprehensive and detailed analyzes to determine most precisely the time and place of origin for each artwork, attribution, iconography and possible compositional models, as well as to establish the earlier provenance, i.e. the circumstances of Topić acquisition. A great attention is given to copies that are viewed through the phenomenon of copyist practices widely represented in European painting. According to the identified models, the copies were found to represent one quarter of the donated artworks. Revised knowledge of the artworks is gathered in the first integral and comprehensive catalog of Topić’s entire donation to the Gallery. In addition to the analysis of individual works of art, special attention is paid to the donated collection as a whole, regarding the circumstances of inclusion in the Strossmayer Gallery, as well as the formation of the collection. None of the artworks was accompanied by documentation that would reveal the previous owners or the circumstances of donor acquisition. Previously was known only that donor acquired most of the artworks not later than 1948. At that time, the first artworks were transferred to Yugoslavia and the same year was considered as a date for Topić's donation to the Strossmayer Gallery, respectively. An exhaustive comparative analysis of data available in the literature and archival holdings (previously partly published), chronology revision and contextualization of Topić’s position in the world of collecting and the art market do not support dating of the donation in 1948. Moreover, considering Topić’s cooperation with the Yugoslav state leadership, it was concluded that his transfers of artworks from abroad to Yugoslavia and the later donation to the Strossmayer Gallery were a result of historical and socio-political intertwined circumstances.The dissertation focuses on the collection formation issues and the provenance of artworks with respect to the Nazi art market, not only in listing the ownership changing, but also in enriching the overall knowledge about artworks, or the donated collection as a whole. Through analyzes of the Third Reich auction catalogs and the backs of the paintings, more than a third of the paintings from the Strossmayer Gallery was recognized in Germany in the years before, during and after the Nazi regime. Based on these examples, it was concluded that Topić had formed his art collection - in the part that is now in the Strossmayer Gallery - in Germany during the Nazi regime or immediately afterwards. As this is an ideologically charged period of history which, through expropriation of property - including artworks, has greatly compromised the circumstances of art acquisitions, attention has been drawn to clarifying the situation regarding the arrival of items on the market. In that means, several examples of artwork sales were identified as a result of the Nazi terror. Finally, along with the artworks themselves, this dissertation also explains Topić's movements and activities, and highlights some episodes of his shady biography during and after the Third Reich era.
Keywords
Ante Topić Mimara
Strossmayerova galerija starih majstora HAZU
donacija umjetničke zbirke
provenijencija umjetnina
sakupljanje umjetnina
tržište umjetnina Trećega Reicha
kopije
Keywords (english)
Ante Topić Mimara
Strossmayer Gallery of Old Masters of the Croatian Academy of Sciences and Arts
donation of art collection
provenance of artworks
art collecting
art market during the Third Reich
copies
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:143028
Promotion 2021
Study programme Title: Humanities Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje povijest umjetnosti (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje povijest umjetnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-05-27 09:23:50