Title Online L2 Learning: Teachers' Perspectives
Title (croatian) Učenje drugog jezika putem interneta: perspektive profesora
Author Viktorija Izabela Obrovac
Mentor Anna Martinović (mentor)
Committee member Lidija Štrmelj (predsjednik povjerenstva)
Committee member Anna Martinović (član povjerenstva)
Committee member Ivo Fabijanić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of English) Zadar
Defense date and country 2020-09-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology Anglistics
Abstract Online language learning or distance learning refers to learning via the internet. Given that online language learning has significantly become a component of educational practices, many countries have decided to make the shift from traditional classroom settings towards online learning environments. Nonetheless, it is important to note that recent research on the topic of online learning is focused on blended learning. The purpose of this study was to investigate teacher's perspectives on fully online second language learning, in particular, their views on several elements of language teaching, including aspects of interaction, instructional materials, and learnering styles. In addition, the research also focused on the challenges teachers came accross with interaction in a virtual setting as opposed to interaction in a traditional classroom setting. The study involved 121 English teachers, the majority of which were women (92.62%). Most of the participants had taught online for an average of two years. The instrument included a questionnaire which included Likert-type statements, as well as open-ended questions. The results of this study indicated that teachers generally believed that they were able to engage and interact with learners online. Furthermore, teachers strongly supported the view that online language learning instruction should help learners acquire problem-solving and critical thinking skills applicable to real-life situations. Also, the results showed that teachers believed that online learning is more self-directed and self-regulated. The results revealed that teachers came accross several strengths of fully online language learning, such as teaching one on one, easy access to native speakers, individualized learning, and remote learning. On the other hand, the data collected also revealed several challenges, including including keeping the student focused and engaged, level placement, learner self-motivation, and technical difficulties. The findings may have implications for the further development of fully online language learning and teaching.
Abstract (croatian) Učenje drugog jezika mrežnim putem ili na daljinu odnosi se na učenje koje se odvija putem interneta. Takav način učenja postao je vrlo važna sastavnica obrazovanja u mnogim zemljama. Učenje engleskog kao stranog jezika je jedno od brojnih drugih polja učenja koja se od tradicionalnog načina poučavanja (licem u lice) okreću okolini mrežnog učenja. Ipak, vrijedi spomenuti da se većina istraživanja na temu mrežnog učenja bazira na učenju koje kombinira više okruženja/kombiniranom učenju. Cilj ovog istraživanja bio je istražiti perspektive profesora na potpuno mrežno učenje drugog jezika, točnije, njihove poglede na nekolicinu elemenata poučavanja jezika, uključujući aspekte interakcije, materijale, kao i stilove učenja. Nadalje, istraživanje se također fokusiralo i na izazove s kojima se profesori susreću u mrežnoj interakciji nasuprot onoj licem u lice u tradicionalnoj učionici. U istraživanju je sudjelovao 121 profesor/ica engleskog jezika, od kojih je većina bila ženskog spola (92.62%). Većina ispitanika poučava preko interneta u prosjeku dvije godine. Kao instrument koristio se upitnik koji je uključivao Likertove skale procjene, kao i pitanja otvorenog tipa. Rezultati pokazuju da profesori općenito vjeruju da mogu uspješno komunicirati sa svojim učenicima mrežnim putem. Nadalje, ispitanici su čvrstog stava da bi učenje jezika trebalo pomoći u razvoju vještina za rješavanje problema iz svakodnevnog života, kao i za razvoj kritičkog mišljenja. Također, rezultati pokazuju da profesori smatraju kako je učenje mrežnim putem više usmjereno na pojedinca i kontrolirano samim učenikom. Štoviše, profesori navode nekoliko dobrih strana učenja jezika isključivo mrežnim putem, poput individualnog pristupa učeniku, laka dostupnost izvornih govornika, te učenje na daljinu. S druge strane, rezultati također pokazuju neke izazove koji uključuju zadržavanje pažnje učenika, smještanje učenika na određeni stupanj znanja jezika, samomotivacija učenika te tehničke poteškoće. Saznanja ovog istraživanja će vjerojatno pomoći u daljnjem razvoju potpunog mrežnog učenja i poučavanja jezika.
Keywords
Online second language learning
teacher’s perspectives
strengths and challenges
Keywords (croatian)
mrežno učenje drugog jezika
perspektive profesora
dobre strane mrežnog učenja
izazovi mrežnog učenja
Language english
URN:NBN urn:nbn:hr:162:254641
Study programme Title: English Language and Literature (double major); specializations in: Teaching, Research Course: Teaching Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra edukacije engleskog jezika i književnosti (magistar/magistra edukacije engleskog jezika i književnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2021-03-04 09:03:21