Abstract | Seksualna agresija predstavlja korištenje raznih načina (na primjer, verbalne prisile, fizičke sile) kako bi se druga osoba prisilila na seksualne aktivnosti unatoč njenom nepristajanju. Istraživanja seksualno agresivnog ponašanja uglavnom se fokusiraju na studentsku populaciju, a pojedinci koji se u navedena ponašanja upuštaju većinom su muškarci. U Hrvatskoj se istraživanja prvenstveno usmjeravaju na konstrukte povezane sa seksualnom agresijom, najčešće na seksualno nasilje. U svrhu boljeg razumijevanja seksualne agresije među studentima na ovim prostorima, cilj ovog istraživanja bio je ustanoviti čimbenike koji doprinose objašnjenju razlika između studenata koji se upuštaju i onih koji se ne upuštaju u seksualno agresivna ponašanja. U istraživanju koje je provedeno online putem, sudjelovalo je 458 studenata raznih fakultetskih usmjerenja. Rezultati pokazuju da studenti koji koriste strategije u svrhu seksualne agresije u odnosu na one koji ih ne koriste, izjavljuju o većem prihvaćanju rodnih predrasuda, više se upuštaju u rizična ponašanja, percipiraju veći vršnjački pritisak na seksualne odnose te imaju izraženije osobine ličnosti povezane sa seksualnom agresijom. Također, studenti koji koriste ozbiljnije strategije, intoksiciranje i fizičku silu, razlikuju se od onih koji koriste manje ozbiljne kao što su primamljivanje i verbalna prisila, po većoj izraženosti narcizma. Nadalje, utvrđeno je da studenti koji koriste veći broj različitih strategija kako bi prisilili drugu osobu na seksualne odnose pokazuju i veće pristajanje rodnim predrasudama, više se upuštaju u rizična ponašanja, percipiraju veći pritisak vršnjaka na seksualne odnose te imaju izraženiji narcizam i psihopatiju. Zatim, ispitivanjem relativnih doprinosa skupina varijabli (stavova i osobina ličnosti, rizičnih ponašanja i vršnjačkog utjecaja) objašnjenju individualnih razlika u broju korištenih strategija sa svrhom seksualne prisile, utvrđeno je da studenti koji imaju izraženije narcističke karakteristike, koji pokazuju frekventnije i problematičnije konzumiranje alkohola i veću spremnost na upuštanje u ležerne seksualne odnose bez obvezivanja te percipiraju veći pritisak vršnjaka na seksualne odnose, koriste veći broj različitih strategija. Sve prediktorske varijable zajedno objasnile su 17% ukupne varijance broja korištenih strategija. |
Abstract (english) | Sexual aggression represents the use of various ways (for example verbal pressure, physical force) in order to compel other person to do sexual activities without their consent. Research on sexual aggression mainly focus on the student population, and show that individuals who engage in these behaviours are mostly men. Research in Croatia primarily concentrate on constructs connected with sexual aggression, mainly on sexual violence. For better understanding of sexual aggression among Croatian students, the aim of this research was to establish factors that explain the differences between students who engage and those who do not engage in sexually aggressive behaviors. The research, which was carried out online, involved 458 students from various faculties. The results show that students who use strategies in the purpose of sexual aggression are more likely to engage in risky behaviors, they perceive greater peer pressure to have sex, and are higher on personality traits associated with sexual aggresion, than those who do not use them. Also, students who use more serious strategies, intoxication and physical force, differ from those who use less serious, such as enticement and verbal pressure, in having more narcissistic characteristics. Furthermore, it has been found that students who use a larger number of various strategies in order to force someone into sexual acts tend to show greater gender prejudices, tend to engage in risky behaviors, perceive greater peer pressure to have sex, and are higher on narcissism and psychopathy. In addition, relative contributions of groups of variables (attitudes and personality traits, risky behaviors, peer influence) in explaining individual differences in the number of strategies used for the purpose of sexual coercion were examined. It has been found that students with higher narcissistic characteristics, who show greater alcohol consumption and willingness for casual sexual relationships without commitment, and who perceive greater peer pressure to have sex, use a larger number of various strategies. All predictor variables together explain 17% of the total variance of the number of used strategies. |