Abstract | Teorije zavjera su jedno od zanimljivijih tema u suvremenoj psihologiji i kao takve privukle su pažnju mnogih istražitelja. Definiraju se kao laička vjerovanja o uzrocima nekih značajnih događaja od strane određenih pojedinaca koji to čine na tajan, nezakonit i zlonamjeran način. Unatoč njihovoj popularnosti ipak manjka značajnih i konzistentnih nalaza koji objašnjavaju ovu ljudsku sklonost. Cilj ovog istraživanja bio je konstruirati mjerni instrument za ispitivanje vjerovanja u teorije zavjera, ispitati postoje li razlike u vjerovanju u teorije zavjera s obzirom na spol, stručnu spremu, političku orijentaciju i religioznost, provjeriti hipotezu o monološkom sustavu vjerovanja te utvrditi koliko i kako se vjerovanje u teorije zavjere može objasniti na temelju političkog cinizma, kinizma, autoritarnosti i osnovnih dimenzija ličnosti. U istraživanju je sudjelovalo 519 ispitanika. Korištene su Skala političkog cinizma, Skala desne autoritarnosti (RWA), Skala vjerovanja u općenite teorije zavjera, Skala vjerovanja u konkretne teorije zavjera i Upitnik ličnosti (HEXACO-60). Rezultati su pokazali kako na hrvatskom uzorku postoji generalna karakteristika prema kojoj su neki ljudi skloniji vjerovati u zavjere od drugih jer posjeduju monološki sustav vjerovanja. Ipak, neke individualne razlike postoje pa su u općenite teorije zavjera više vjerovali oni manje educirani, religiozniji, politički desno orijentirani, politički ciničniji i kiničniji, podložniji autoritetu, otvoreniji ka iskustvu i manje savjesni. U konkretne teorije zavjera o vlastima u 90-tima više su vjerovali oni koji su manje religiozni, manje podložni autoritetu, politički lijevo orijentirani, politički kiničniji, otvoreniji ka iskustvu, emocionalniji i ekstravertiraniji. Drugoj vrsti konkretnih teorija zavjera, zavjerama o unutarnjim i vanjskim neprijateljima, skloniji su bili oni manje educirani, religiozniji, politički desno orijentirani, politički ciničniji i kiničniji te oni koji se više pokoravaju autoritetu. Također, konstruirana je Skala vjerovanja u općenite teorije zavjera. |
Abstract (english) | The conspiracy theories are one of the most interesting topics in contemporary psychology and they have attracted the attention of many researchers. They are defined as secular beliefs about the causes of some significant events by certain individuals who do it in a mysterious, unlawful and malicious manner. However, despite their popularity, there are not enough significant and consistent findings that explain this human tendency. The purpose of this research was to construct a measuring instrument for the belief in the conspiracy theories, to examine whether there are differences in belief in conspiracy theories regarding gender, education, political orientation and religiosity, to check reliability of the hypothesis about the monological belief system and to determine how belief in conspiracy theories can be explained on the basis of political cynicism, kynicism, authoritarianism, and basic personality dimensions. The study involved 519 participants. Scale of Political Cynicism, The Right Wing Authoritarianism (RWA), The Scale of Belief in General Conspiracy Theory, The Scale of Belief in Concrete Conspiracy Theory and Personality Questionnaire (HEXACO-60) were used. The results showed that there is a general characteristic in the Croatian sample and some people are more inclined to believe in conspiracies than others because they have a monological belief system, Yet there are some individual differences, so those who believe more in general conspiracy theories are more likely to be less educated, more religious, politically right-oriented, politically cynical and kynical, more susceptible to authority, more open to new experiences, and less conscientious. Concrete Conspiracy theories in the 1990s were more trusted by those who are less religious, less susceptible to authority, politically left-winged, politically cynical, more open to experience, more emotional and extraverted. Another type of concrete conspiracy theories, Conspiracies on internal and external enemies, were more inclined to those less educated, more religious, politically right-oriented, politically cynical and kynical, and those more susceptible to authority. Also, a new measure The Scale of Belief in General Conspiracy Theory was constructed. |