Abstract | Ovaj rad istražuje prikaz žene u umjetničkom pravcu simbolizma krajem 19. i početkom 20. stoljeća, u kontekstu promjena društvenih normi i rodnih uloga. U to vrijeme, umjetnici simbolizma često su prikazivali žene kao arhetipske figure, povezujući ih s temama poput erotike, smrti, duhovnosti i misterije. Muški umjetnici su često idealizirali žene kroz prizmu muškog pogleda, predstavljajući ih kao muze, zavodnice ili utjelovljenja božanskih ili fatalnih sila. Takvi prikazi su reflektirali i poticali patrijarhalne vrijednosti društva, smještajući ženu u ambivalentne i često kontradiktorne uloge. S druge strane, žene umjetnice, iako malobrojne, koristile su simbolizam kako bi izrazile vlastiti identitet i introspekciju, nastojeći preuzeti kontrolu nad prikazom svog lika u umjetnosti. Ovaj rad također analizira kako feministička teorija, uključujući autore poput Johna Bergera, Linde Nochlin i Griselde Pollock, preispituje ulogu žene u simbolizmu i kritički se osvrće na muški pogled koji dominira umjetničkim prikazima tog razdoblja. Poseban naglasak stavljen je na radove ključnih umjetnika simbolizma, poput Gustava Moreaua, Odilona Redona, Gustava Klimta i Edvarda Muncha, analizirajući njihove prikaze žena u kontekstu kulturnih i društvenih normi toga vremena. Cilj ovog rada je prikazati složene odnose između umjetnosti, rodnih uloga i kulturnih promjena koje su oblikovale umjetničku reprezentaciju žene u simbolizmu |
Abstract (english) | This paper explores the depiction of women in the Symbolist art movement of the late 19th and early 20th centuries, within the context of changing social norms and gender roles. During this period, Symbolist artists often portrayed women as archetypal figures, linking them with themes such as eroticism, death, spirituality, and mystery. Male artists frequently idealized women through the lens of the male gaze, representing them as muses, seductresses, or embodiments of divine or fatal forces. These depictions reflected and reinforced the patriarchal values of society, placing women in ambivalent and often contradictory roles. On the other hand, although few in number, women artists used Symbolism to express their own identities and introspections, striving to take control of their representation in art. This paper also examines how feminist theory, including authors like John Berger, Linda Nochlin, and Griselda Pollock, reconsiders the role of women in Symbolism and critiques the male gaze that dominates artistic representations of that period. Particular emphasis is placed on the works of key Symbolist artists such as Gustave Moreau, Odilon Redon, Gustav Klimt, and Edvard Munch, analyzing their portrayals of women within the cultural and social norms of the time. The goal of this paper is to illustrate the complex relationships between art, gender roles, and cultural changes that shaped the artistic representation of women in Symbolism. |