Abstract | Čovjek je društveno biće pa je samim time i komunikacija je važan aspekt njegovog života. Putem nje ljudi razmjenjuju svoje osjećaje, misli, stavove te ideje. Isto tako, komunikacija je jedan od glavnih alata za rad u odgojno-obrazovnim institucijama. Zbog toga su se u ovom radu istraživali komunikacijski stilovi učitelja razredne nastave. Različiti komunikacijski stilovi ponekad mogu značajno utjecati na načine razumijevanja ljudi, kao i na to kako se osjećamo tijekom komunikacije s drugima. Pojedinci mogu koristiti direktan i otvoren stil komunikacije, dok ostali mogu biti indirektniji i rezervirani. Nadalje, u teorijskom dijelu rada pojašnjena je i razlika između svakodnevne i pedagoške komunikacije, a naglašena je i bitnost jasnog, preciznog i razumljivog komuniciranja kako u svakodnevnom govoru tako i u radu učitelja. U empirijskom istraživanju komunikacijskih stilova učitelja sudjelovalo 308 učitelja razredne nastave, a provedeno je putem online ankete. Za ispitivanje komunikacijskih stilova prilagođen je i dvostruko slijepo preveden Inventar komunikacijskih stilova, odnosno Communication Styles Inventory – CSI (DeVries i sur., 2013) koji kroz 96 tvrdnji na skali Likertovog tipa od jedan do pet mjeri šest dimenzija komunikacijskog stila: izražajnost pri komunikaciji, preciznost, verbalnu agresiju, kritičko promišljanje pri komunikaciji, emotivnost te korištenje manipulativnog govora. Rezultati provedenog istraživanja ukazuju na to da učitelji pozitivna obilježja komunikacijskih stilova, poput: izražajnosti, preciznosti, kritičkog promišljanja i emotivnosti, samoprocjenjuju od ispodprosječnih do iznadprosječnih, dok s druge strane negativna obilježja, poput: manipulativnosti i verbalne agresije samoprocjenjuju ispodprosječnima u svom govoru. |
Abstract (english) | People are social beings, so communication is an important aspect of their lifes. Through it, people exchange their feelings, thoughts, attitudes and ideas. Likewise, communication is one of the main tools for work in educational institutions. For this reason, the communication styles of classroom teachers were investigated in this paper. Different communication styles can significantly affect the ways of understanding people, as well as how we feel when communicating with others. Individuals may use a direct and open communication style, while others may be more indirect and reserved. Furthermore, in the theoretical framework, the difference between everyday and pedagogical communication is explained, and the importance of clear, precise and understandable communication is emphasized, both in everyday speech and in the work of teachers. 308 primary school teachers participated in the empirical study of teachers' communication styles, and it was conducted through an online survey. The Communication Styles Inventory - CSI (DeVries et al., 2013) was adapted and double-blind translated to test communication styles, which, through 96 statements on a Likert-type scale from one to five, measures six dimensions of communication style: expressiveness in communication, precision, verbal aggression, critical thinking during communication, emotionality and the use of manipulative speech. The results of the conducted research indicate that teachers self-assess the positive characteristics of communication styles, such as: expressiveness, precision, critical thinking and emotionality, from below average to above average, while they self-assess negative characteristics, such as: manipulativeness and verbal aggression, as below average in their speech. |