Abstract | U diplomskom radu se istražuje zastupljenost i uloga lika učitelja na odabranim romanima hrvatske dječje književnosti u razdoblju od jednog stoljeća. Polazeći od studija koje razmatraju navedenu temu (Hranjec 2009., Zima 2011., Riman 2014., Bošković i Odža 2015.), u radu se pronalaze primjeri tipološki raznolikih likova učitelja koji su odigrali značajnu ulogu u portretiranju dječjih likova te su pridonijeli sveobuhvatnosti predodžbe djetinjstva i pojedinih razdoblja u povijesti hrvatske dječje književnosti. U romanima koji tematiziraju udaljeno pripovjedno vrijeme (Jagoda Truhelka, Tugomila), lik učiteljice idealiziran je, kao i likovi učitelja u romanima Mate Lovraka iz tridesetih godina prošloga stoljeća. Polovicom dvadesetog stoljeća lik učitelja doživljava promjene u dječjoj prozi, zahvaljujući romanima Ivana Kušana (Lažeš, Melita i Domaća zadaća) koji je liku učitelju pristupio kao običnom čovjeku s manama i vrlinama. Lik učitelja prestaje biti uzor, ali ne prestaje biti oslonac dječjim likovima (zaštitnik, prijatelj, sugovornik). Suvremeniji romani kroz humor, ali i ironizaciju prikazuju stanje školskog sustava, dodatno naglašavajući kako je učitelj ujedno i običan čovjek koji može griješiti, krivo procijeniti, biti hladan, ali i privržen, vedar i kreativan. U stoljetnom razdoblju prikaz se učitelja u dječjem romanu mijenjao, od idealiziranog, preko zaštitničkog (Nada Iveljić, Tihi stanovnici pročelja), prijateljskog (Tihomir Horvat, Tajna Gornjeg grada), do humorističnog i vedrog kakvog nalazimo, primjerice, u romanima Sanje Polak. |
Abstract (english) | The thesis explores the representation and role of the teacher on selected novels of Croatian children's literature over a period of one century. Starting from studies that consider the above topic (Hranjec, 2009. Winter, 2011, Riman, 2014, Bošković and Odţa 2015.), the paper presents examples of typologically diverse teacher characters that played a significant role in portraying children's characters and contributed to the comprehensiveness of the image of childhood and certain periods in the history of Croatian children's literature. In novels that thematize distant narrative time (Jagoda Truhelka, Tugomila), the character of the teacher is idealized, as are the characters of the teacher in Mate Lovrak's novels from the 1930s. During the middle of the twentieth century, the character of the teacher experienced changes in children's prose, thanks to the Ivan Kusan's novels (You lie, Melita and Homework) who approached the figure of the teacher as an ordinary man with flaws and virtues. The character of the teacher ceases to be a role model, but he still supports the children's characters (protector, friend, interlocutor). Contemporary novels show the state of the school system through humor and irony, further emphasizing that the teacher is also an ordinary man who can make mistakes, misjudge, be cold, but also affectionate, cheerful and creative. In the centuries-old period, the portrayal of a teacher in a children's novel changed, from idealized, through protective (Nada Iveljic, Silent inhabitants of the facade), friendly (Tihomir Horvat, The Secret of the Upper Town), to humorous and cheerful as we find, for example, in the novels of Sanja Polak. |