Title Psihološki rast kod majki djece s poremećajem iz autističnog spektra: kvalitativno istraživanje
Title (english) Psychological growth in mothers of children with autism spectrum disorder: a qualitative study
Author Monika Bašić
Mentor Ana Slišković (mentor)
Committee member Jelena Ombla (predsjednik povjerenstva)
Committee member Marina Vidaković (član povjerenstva)
Committee member Ana Slišković (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Psychology) Zadar
Defense date and country 2022-07-07, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology Clinical and Health Psychology
Abstract Poremećaj iz spektra autizma, prema klasifikaciji DSM-5, odnosi se na heterogenu skupinu spektra poremećaja. Riječ je o neurorazvojnom poremećaju čija se klinička slika kroz razvojni tijek pojedinca mijenja, a karakteristični kriteriji su perzistentni deficiti u socijalnoj komunikaciji i interakciji u različitim kontekstima te ograničeni i repetitivni obrasci ponašanja, interesa i aktivnosti. Roditelji djece s poremećajem iz autističnog spektra svakodnevno se suočavaju s različitim izazovima i stresorima koji su često praćeni osjećajem bespomoćnosti. Međutim, razmatranje roditeljstva djece s poremećajem iz autističnog spektra iz perspektive salutogenog pristupa, odnosno usmjeravanje fokusa na očuvanje zdravlja, uspostavu ravnoteže te resurse otpornosti koji tome pogoduju, otvara dodatni i drugačiji uvid u ovu tematiku. Osnovni cilj ovog rada bio je razmotriti roditeljska iskustva majki djece s poremećajem iz autističnog spektra iz perspektive salutogenog pristupa, odnosno utvrditi što majkama djece s poremećajem iz autističnog spektra pomaže da bolje razumiju i uspješnije upravljaju svojom životnom situacijom te koji su smisao u njoj pronašle. Cilj je također bio ispitati što bi majke djece s poremećajem iz autističnog spektra poručile roditeljima koji se nalaze u istoj/sličnoj životnoj situaciji te koje su promjene iz perspektive sudionica ovog istraživanja nužne u Republici Hrvatskoj. Podaci su prikupljeni provedbom dubinskih intervjua s osam sudionica putem telefonskog razgovora. Majke djece s poremećajem iz autističnog spektra izdvojile su različite čimbenike koji im pomaže da bolje razumiju i uspješnije upravljaju svojom životnom situacijom, poput prihvaćanja situacije, ispoljavanja emocija, prijateljstva s ljudima u istoj/ sličnoj situaciji, vjere i usmjerenosti na djetetov trenutni napredak te su navele kako su pronašle smisao u ljubavi prema djetetu, njegovoj sreći, zahvalnosti na malim stvarima, pronalasku iskrenih prijatelja, osnaživanju i dr. Majke su drugim roditeljima uputile ohrabrujuće poruke ispunjene savjetima o odgoju, ali i brizi za vlastitu dobrobit. Naposljetku, iznijele su niz prijedloga vezanih za potencijalne promjene u Republici Hrvatskoj u kontekstu roditeljstva djece s poremećajem iz autističnog spektra, kao što su unaprijeđenje dijagnostičkog postupka, širenje svijesti o autizmu te rad na psihološkoj podršci i edukaciji roditelja.
Abstract (english) Autism spectrum disorder, according to the DSM-5 classification, refers to a heterogeneous group of spectrum disorders. It is a neurodevelopmental disorder whose clinical picture changes through the developmental course of the individual, and the characteristic criteria are persistent deficits in social communication and interaction in different contexts and limited and repetitive patterns of behavior, interests and activities. Parents of children with an autism spectrum disorder face a variety of challenges and stressors on a daily basis that are often accompanied by feelings of helplessness. However, considering the parenting of children with autism spectrum disorder from the perspective of a salutogenic approach, focusing on maintaining health, balance and resilience resources that contribute to it, opens an additional and different insight into this topic. The main aim of this paper was to consider the parenting experiences of mothers of children with autism spectrum disorder from the perspective of salutogenic approach, that is to determine what helps mothers of children with autism spectrum disorder to better understand and manage their life situation and find meaning in it. The aim was also to examine what would mothers of children with autism spectrum disorder say to parents who are in the same / similar life situation and what changes from the perspective of the participants in this study are necessary in the Republic of Croatia. Data were collected by conducting in-depth interviews with eight participants over the phone. Mothers of children with autism spectrum disorder have identified various factors that help them better understand and manage their life situation, such as accepting the situation, expressing emotions, making friends with people in the same / similar situation, having faith and focusing on the child's current progress, also they found meaning in their love for the child, his/her happiness, gratitude for small things, finding sincere friends, personal empowerment, etc. Mothers sent encouraging messages to other parents filled with advice on parenting, but also on taking care for their own well-being. Finally, they presented a number of proposals related to potential changes in the Republic of Croatia in the context of parenting children with autism spectrum disorders, such as improving the diagnostic process, raising awareness about autism and working on psychological support and education of parents.
Keywords
poremećaj iz autističnog spektra
roditeljstvo
salutogeni pristup
Keywords (english)
autism spectrum disorder
parenting
salutogenic approach
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:984919
Study programme Title: Psychology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra psihologije (magistar/magistra psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2022-08-23 08:34:51