Abstract | Adolescencija, kao životno razdoblje brojnih promjena i stresnih događaja, nosi rizik za razvoj internaliziranih simptoma, posebno depresivnosti i anksioznosti, a istraživanja potvrđuju kako su adolescentice gotovo dvostruko ranjivije kada je u pitanju razvoj spomenutih simptoma. U brojnim se istraživanjima sposobnost prepoznavanja vlastitih afektivnih doživljaja, kao što su emocije i raspoloženja te bogati emocionalni rječnik, često povezuje s dobrobiti pojedinca i njegovim mentalnim zdravljem. Neki istraživači predlažu kako bi jedan od čimbenika koji sprječava razvoj internaliziranih simptoma nakon stresnih iskustava mogla biti upravo diferencijacija emocija. Spomenuti konstrukt definiran je kao sposobnost raspoznavanja i preciznog označavanja emocionalnih stanja, pružajući više preciznih informacija o situaciji i olakšavajući regulaciju emocija. S obzirom na navedeno, cilj provedenog istraživanja bio je utvrditi razlikuju li se dječaci i djevojčice u diferencijaciji emocija, stresnim životnim događajima te internaliziranim simptomima te provjeriti odnose izmeđuspomenutih konstrukata.U istraživanju su sudjelovali učenici sedmih i osmih razreda osnovne škole u dobi od 12 do 15 godina: 133 dječaka i 132 djevojčice, a korišteni su Test diferencijacije emocija, Test rječnika emocija, Skala stresnih životnih događaja za djecu te Skala depresivnosti, anksioznosti i stresa. Analizom podataka utvrđeno je kako su djevojčice ostvarile bolje rezultate na mjerama diferencijacije emocija i emocionalnog rječnika, kako su doživjele više stresnih događaja u posljednjih 6 mjeseci i više stresnih događaja vezanih uz COVID-19 te kako su imale više internaliziranih simptoma nego dječaci. Nadalje, na cijelom je uzorku utvrđeno kako su sudionici koji su postigli više rezultate na mjeri diferencijacije emocija doživjeli manji broj stresnih događaja u posljednjih 6 mjeseci te kako su sudionici koji su postigli više rezultate na mjeri diferencijacije emocija imali više procjene na skali uznemirenosti stresnim događajima te skali uznemirenosti stresnim događajima vezanim uz COVID-19. |
Abstract (english) | Adolescence, as a period of many changes and stressful events, carries a risk of developing internalizing symptoms, especially depression and anxiety, and studies confirm that girls are almost twice as vulnerable when it comes to developing these symptoms. Numerous studies have linked the ability to recognize one's own affective experiences, such as emotions, moods and rich emotional vocabulary, to an individual's well-being and mental health. Some researcherssuggest that one of the factors that prevents the development of internalizing symptoms after stressful experiences could be precisely emotion differentiation. The mentioned construct is defined as the ability to recognize and accurately mark emotional states, providing more precise information about the situation and facilitating the regulation of emotions. Given the above, the present study aimed to investigate the psychometric characteristics of the measure of emotion differentiation, to determine whether boys and girls differ in emotion differentiation, stressful life events and internalizing symptoms, and to investigate the relationships between these constructs. The study included seventh and eighth grade elementary school students: 133 boys and 132 girls, using the Emotion Differentiation Test, the Emotion Vocabulary Test, the Stressful Life Events Scale for Children, and the Depression, Anxiety, and Stress Scale. Exploratory factor analysis determined the one-factor structure of the measure of emotion differentiation andit was determined that it has satisfactory psychometric characteristics. The analysis of the data showed that girls performed better on measures of emotion differentiation and emotional vocabulary, experienced more stressful events in the last 6 months and more stressful events related to COVID-19, and had more internalizing symptoms than boys. Furthermore, at the group level, there was a negative low correlation between emotion differentiation and the number of stressful events in the last 6 months and a positive low correlation between emotion differentiation and assessments on the scale of anxiety COVID-19. |