Abstract | Brojni autori i teorije su dokazali da dijete nije „prazna ploča“. Ono ne čeka samo da mu se znanja prenesu nego je i sam sukonstruktor istoga. Stoga, svakom djetetu potrebno je prilagoditi obrazovno odgojni program prema konkretnim mogućnostima, sposobnostima, različitim potrebama te interesima. Prema Nacionalnom kurikulumu za rani i predškolski odgoj (2014) dijete je cjelovito biće, istraživač i aktivni stvaratelj znanja, socijalni subjekt sa specifičnim potrebama, pravima i kulturom, kreativno biće sa specifičnim stvaralačkim i izražajnim potencijalima, te je aktivni građanin zajednice u kojoj živi. Nadalje, ovakav način zahtijeva i drugačiji pristup djeci odnosno odmak od starog, tradicionalnog načina rada. Nova paradigma, humanistički pristup potiče razvoj djetetovog samostalnog mišljenja, potiče se na aktivno sudjelovanje i komunikaciju te vlastito donošenje rješenja za probleme. Ovakav pristup može se očitovati i u projektnom obliku rada koji je dio nove paradigme predškolskog odgoja i obrazovanja.
Projekt je suvremeni oblik rada u odnosu na tradicionalni. Rad na projektu dopušta djeci da sama dubinski istražuju neku temu uz minimalnu pomoć odgajatelja. Prilikom provođenja projektnog oblika rada važno je djeci dopustiti aktivno sudjelovanje te na temelju njihovih afiniteta i potreba izabrati temu projekta. |
Abstract (english) | Numerous authors and theories have proven that the child is not a "blank slate". It is not only waiting for knowledge to be passed on to it, but it is also its co-constructor. Therefore, it is necessary to adapt the educational program to each child according to specific possibilities, abilities, different needs, and interests. According to the National Curriculum for Early and Preschool Education (2014), a child is a complete being, researcher, and active creator of knowledge, a social subject with specific needs, rights and culture, a creative being with specific creative and expressive potentials, and an active citizen of the community. Furthermore, this way requires a different approach to children, ie a departure from the old, traditional way of working. The new paradigm, the humanistic approach, encourages the development of the child's independent thinking, encourages active participation and communication, and one's solution to problems. This approach can also be seen in the project form of work that is part of the new paradigm of preschool education. A project is a modern form of work compared to the traditional one. Working on a project allows children to explore a topic in-depth on their own with minimal help from educators. When implementing the project form of work, it is important to allow children to actively participate and, based on their affinities and needs, choose the topic of the project. |