Title Utjecaj jezične i glazbene sintaktičke manipulacije na izvedbu u zadatku čitanja vlastitom brzinom
Title (english) The effect of linguistic and musical syntactic manipulation on self-paced reading task performance
Author Judita Burilo
Mentor Pavle Valerjev (mentor)
Committee member Pavle Valerjev (predsjednik povjerenstva)
Committee member Nataša Šimić (član povjerenstva)
Committee member Ana Šimunić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Psychology) Zadar
Defense date and country 2021-09-27, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Jezik i glazba, kao vještine jedinstvene ljudskoj vrsti, dijele brojne značajke. Jedna od takvih odnosi se na sličnosti u njihovoj sintaktičkoj obradi. I jezik i glazba, sustavi su koji organizacijom svojih osnovnih jedinica – riječi, fraza, nota i akorda, stvaraju sekvence višeg reda – rečenice i harmonijske progresije. Navedena je sličnost postala predmetom brojnih znanstvenih rasprava, a koje nastoje utvrditi dijele li jezik i glazba, i ako dijele, kognitivne resurse pri sintaktičkoj obradi. Većim je brojem istraživanja pri strukturalnoj obradi jezičnih i glazbenih podražaja utvrđeno kognitivno preklapanje, no određenim istraživanjima relacija na sintaktičkoj razini nije pronađena. U nastojanju da objasni kontradiktorne rezultate, Patel (2003) predlaže tzv. SSIRH model (eng. the Shared Syntactic Integration Resource Hypothesis). Prema navedenom su modelu sintaktičke mentalne reprezentacije jezičnih i glazbenih podražaja različite, ali se pri njihovoj integraciji u hijerarhijski organizirane obrasce, koriste iste mreže kognitivnih resursa. U skladu s navedenim, cilj ovog istraživanja bio je ispitati utjecaj manipulacije jezičnom i glazbenom složenošću na vrijeme čitanja i točnost razumijevanja u zadatku čitanja vlastitom brzinom, a kako bi se provjerile temeljne postavke tzv. SSIRH modela (Patel, 2003). Jezičnom složenošću manipuliralo se korištenjem rečenica s pomakom iz subjektnog te s pomakom iz objektnog položaja, dok je glazbena složenost varirana upotrebom akorda koji su, u okviru jedne prezentirane harmonijske progresije, s preostalim akordima mogli biti ''u'' ili ''van'' ključa. Utvrđeno je da su sudionici generalno bili brži u čitanju rečeničnih segmenata pri čijoj su prezentaciji bili prezentirani i akordi koji su u oformljenoj harmonijskoj progresiji bili ''u'' ključu s akordima prezentiranim prije i nakon istih u odnosu na čitanje kritičnih segmenata čiju su prezentaciju pratili akordi koji su u oformljenoj harmonijskoj progresiji bili ''van'' ključa s akordima prezentiranim prije i nakon istih. Osim navedenog, sudionici su generalno bili točniji u razumijevanju rečenica u kojima se imenska fraza unutar umetnute surečenice premještala iz subjektnog položaja u odnosu na razumijevanje rečenica u kojima se imenska fraza unutar umetnute surečenice premještala iz objektnog položaja. Rezultati provedenog istraživanja ne podupiru tezu prema kojoj se jezik i glazba, za vrijeme sintaktičke obrade, oslanjaju na iste mreže kognitivnih resursa. U skladu su s rezultatima onih istraživanja koja su, po pitanju sintaktičke obrade jezičnih i glazbenih podražaja, utvrdila njihovu kognitivnu neovisnost.
Abstract (english) Language and music, as cognitive abilities specific to humans, share many aspects. One of those aspects refers to their similarities in syntactic processing. As rule-governed systems, both language and music organize their basic elements – words, phrases, notes and chords in order to form higher-level structures – sentences or harmonic progressions. This similarity led scientists in searching for mechanisms that these two domains may share during syntactic processing. While certain studies found cognitive overlap in said processing, others showed no shared dependency when it comes to structural processing of linguistic and musical stimuli. In an attempt to reconcile such findings, Patel (2003) proposed the SSIRH model – the Shared Syntactic Integration Resource Hypothesis. According to this model, while syntactic representations of linguistic and musical stimuli differ in their nature, and are distinct, the process of integration of such representations in meaningful patterns, relies on the same resource networks. The present study aimed to examine the effect of linguistic and musical complexity on reading times and comprehension accuracy in a self-paced reading task, and by doing so, testing the main predictions of the SSIRH model (Patel, 2003). While linguistic complexity was manipulated using subject-extracted and object-extracted relative clauses, musical complexity was varied using either ''in'' or ''out'' of key chords. Whether a key of a chord was considered an ''out'' of key one or not, was determined by the circle of fifths, more precisely, by the proximity of a chord played in a certain key to the dominant key of a single chord progression. Linguistic and musical stimuli were presented simultaneously. The results show that participants have faster reading times when presented with ''in'' key chords than they do when presented with ''out'' of key chords. Other than that, they are more accurate in comprehension of sentences containing subject-extracted relative clauses when compared to comprehension of sentences containing object-extracted relative clauses. The results do not support the SSIRH model (Patel, 2003), but stand in line with studies that show no cognitive overlap in syntactic processing of linguistic and musical stimuli.
Keywords
jezična sintaksa
glazbena sintaksa
sintaktička obrada
SSIRH model
strukturalna integracija
Keywords (english)
linguistic syntax
musical syntax
syntactic processing
SSIRH model
structural integration
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:434707
Study programme Title: Psychology Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2021-11-09 12:42:13