Title Informacijsko ratovanje – uloga dezinformacije i propagande u službi alata informacijskih operacija
Title (english) Information warfare – role of disinformation and propaganda in service of information operation
Author Mario Tomas
Mentor Josip Ćirić (mentor)
Committee member Marijana Tomić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Josip Ćirić (član povjerenstva)
Committee member Martina Dragija Ivanović (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Information Sciences) Zadar
Defense date and country 2021-02-18, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences
Abstract Napredak informacijskih tehnologija i sve učestalije prakticiranje sukoba niskog intenziteta ustoličili su informacijsko ratovanje kao jedan od ključnih načina za postizanje vlastitih interesa i dominacije nad protivnikom kroz ovladavanje njegovim informacijskim prostorom. U tu svrhu različite interesne skupine donose svoje informacijske strategije koje se postižu uporabom tehnika i alata koji su sastavni dio informacijskih operacija. Među njima značajnu ulogu ima psihološko ratovanje, obmana i propaganda čiji je elementaran dio dezinformacija, svjesno iskrivljena, nepotpuna te djelomično ili potpuno netočna obavijest. Autor dezinformacije je prikriven, a njome nastoji ostvariti utjecaj na spoznajnu razinu ciljane skupine te istu navesti na donošenje po njih štetnih odluka. U prvom dijelu rada postavljena su teorijska uporišta, prikazani su povijesni razvoj, temeljni koncepti, ciljevi i primjena ključnih pojmova: informacijskog ratovanja, propagande i dezinformacije. Prikazan je njihov međuodnos i način na koji posredstvom medija ulaze u svakodnevicu različitih društvenih područja. Dopirući tako do svakog pojedinca, dezinformacija nastoji ostvariti utjecaj na njegovu kognitivnu domenu te promjenom percepcije oblikovati ponašanje, mišljenje i stavove ciljane skupine na koju se primjenjuje. U drugom djelu rada prikazano je provedeno istraživanje kojim se pokušao steći dublji uvid u percepciju određenih društvenih skupina o relaciji dezinformacija – medij – korisnik – učinak. Istraživanje je provedeno pomoću anketnog upitnika na uzorku od 90 ispitanika sačinjenom od tri različite, podjednako zastupljene, homogene skupine. Anketnim upitnikom se nastojalo prikupiti podatke o ponašanju, mišljenju i stavovima ispitanika o korištenju medija, povjerenju u njih i procjeni rasprostranjenosti dezinformacije u istima te o učinku koje dezinformacija postiže na različita društvena područja i društvene procese. Istraživanjem se ustanovilo kako populacija koju predstavlja uzorak ima predodžbu sveprisutnosti dezinformacije u medijima, te da isto predstavlja ozbiljnu ugrozu za društvo, demokratske procese i poslovanje.
Abstract (english) Progressive development of information technology and increasing practise of low intensity conflict have raise information warfare as a key path to accomplish own interest and dominance over adversary through taking control over his information space. In that purpose different interest group are defining their information strategies which are accomplished using tools and techniques as a constituent part of information operations. Among those, significant roles are played by psychological operations, deception and propaganda. Along with their elementary factor -disinformation, purposely distorted, incomplete and partially or completely inaccurate information. Author of disinformation is concealed, and by using it he seeks to influence the cognitive level of the target group and lead it to make decisions harmful to them. In first part of this thesis theoretical strongholds were set up, historical development is presented along with basic concepts, goals and application of the key terms: information warfare, propaganda and disinformation. Their relation is also illustrated and how they enter everyday life in different social areas through media. By reaching out to each individual in this way, disinformadion seeks to influence its cognitive domain and, by changing perception, to shape the behavior, opinions and attitudes of the target group to which it is applied. The second part of the paper presents a research that tried to gain a deeper insight into the perception of certain social groups about the relationship of disinformation - media - user - effect. The research was conducted using a questionnaire on a sample of 90 respondents consisting of three different, equally represented, homogeneous groups. The questionnaire sought to collect data on the behavior, opinion and attitudes of respondents about the use of media, trust in them and assess the prevalence of disinformation in them and the effect of disinformation on various social areas and social processes. The research established that the population represented by the sample has perception of the ubiquity of disinformation in the media, and that it also poses a serious threat to society, democratic processes and business.
Keywords
dezinformacija
propaganda
informacijsko ratovanje
informacijske operacije
korpus javnog znanja
Keywords (english)
dissinformatio
propaganda
information warfare
information operation
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:215471
Study programme Title: Library and Information Science Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra informacijskih znanosti (magistar/magistra informacijskih znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2021-04-21 10:33:06