Abstract | Religija je imala značajnu ulogu u životu svih Rimljana, pa tako i vojnika. Rimska religija bila je podijeljena na privatni i službeni, odnosno državni kult. Najznačajniji kultovi vezani uz oficijelna božanstava bili su: kult Jupitera, vrhovnog božanstva rimskog panteona, nakon čega slijedi kult Kapitolijske trijade te ostali kultovi koji se mogu vezati uz rimske magistrature. U okvirima službenog kulta nalazimo brojne spomenike i dedikacije širom Dalmacije podignute od strane rimskih vojnika, za koje se može vidjeti da su bile podjednako i službenog ali i privatnog karaktera. Uz službeni, ali i privatni kult, nalazimo spomenike podignute u čast Herakla koji se vezao uz radnike u kamenoklesarskim radionicama, ali i vojsku koja je nadzirala te radove. Nalazi spomenika u čast božici Minervi vezani su uz Kapitolijsku trijadu, ali i samostalni kult. Njeni štovatelji su zanatlije, među kojima su i vojnici, pa se nalaze službene i privatne dedikacije u čast božice Minerve. Božanstva agera, odnosno vangradska božanstva ili božanstva koja se vežu uz divljinu svakako se smatraju božanstvima privatnog kulta koja su vojnicima predstavljala zaštitnike u vangradskom području. Među njih ubrajamo Silvana, Dijanu, Libera, Eponu, Nimfe i ostala božanstva koja se mogu vezati uz ager. Kult Mitre, kao veoma popularni kult među vojnicima proširio se diljem Carstva, pa tako i provincijom Dalmacijom, gdje nalazimo različite spomenike, bilo da se radi o reljefima ili dedikacijama navedenom božanstvu. Zanimljivo je da su nalazi vezani uz Marsov kult kao i kultove Fortune te Viktorije na području Dalmacije oskudni u usporedbi s ostalim provincijama unatoč velikoj popularnosti među vojnicima diljem Carstva. S druge strane, Dalmacija je u usporedbi s ostalim provincijama znatno bogatija spomenicima Janova kulta. To je specifičan odraz vojnih jedinica, područja, ali i tradicije područja u kojem su vršili službu. Možemo zaključiti da su vojnici u provinciji Dalmaciji dali podići veliki broj službenih i privatnih spomenika u čast raznim božanstvima. U početnim fazama svakako se te akcije mogu gledati kao komponenta procesa romanizacije nad lokalnim stanovništvom, ali su i odraz profesionalnosti vojnika tadašnjeg doba i njihove težnje za sigurnošću i pomoći od bogova prilikom teškog i mukotrpnog ratničkog života. Spomenici iz kasnijih razdoblja odraz su transformirane pacificirane provincije s brojnim službenim dedikacijama. |
Abstract (english) | Religion played a significant role in the lives of all Romans, including soldiers. The Roman religion was divided into private and official, or state cult. The most significant cults related to official deities were: the cult of Jupiter, the supreme deity of the Roman pantheon, followed by the cult of the Capitoline Triad and other cults that can be associated with Roman magistracies. Within the official cult, we find numerous monuments and dedications throughout Dalmatia erected by Roman soldiers, which can be seen to have been both official and private. In addition to the official and private cult, we find monuments erected in honor of Hercules, who was associated with the workers in the stonemason's workshops, but also the army that supervised these works. The findings of the monument in honor of the goddess Minerva are related to the Capitoline Triad, but also an independent cult. Her worshipers are craftsmen, among whom are soldiers, so there are official and private dedications in honor of the goddess Minerva. The deities of the agers, that is, the suburban deities or deities associated with the wilderness, are certainly considered to be the deities of the private cult who represented the protectorsin the suburban area to the soldiers. These include Silvanus, Diana, Libera, Epona, Nymphs and other deitiesthat can be associated with ager. The cult of Mithras, as a very popular cult among soldiers, spread throughout the Empire, including the province of Dalmatia, where we find various monuments, whether it is reliefs or dedications to the deity. Interestingly, finds related to the cult of Mars as well as the cults of Fortune and Victoria in Dalmatia are scarce compared to other provinces, despite their great popularity among soldiers throughout the Empire. On the other hand, Dalmatia is much richer than the other provinces in the monuments of the cult of John. It is a specific reflection of military units, areas, but also the traditions of the area in which they served. We can conclude that the soldiers in the province of Dalmatia had a large number of official and private monuments erected in honor of various deities. In the initial stages, these actions can certainly be seen as a component of the process of Romanization of the local population, but they are also a reflection of the professionalism of the soldiers of that time, and their aspirations for security and help from the gods during difficult and arduous warrior life. Monuments from later periods reflect the transformed pacified province with numerous official dedications. |