Abstract | Kao alternativni stilovi života, potaknuti strukturnim uvjetima društvenih problema poput nejednakosti, zanemarivanja ljudskih prava, pitanja okoliša i prava na grad, javljaju se globalne i lokalne inicijative i društveni pokreti poput skvoterskog. Jedan od primjera skvotirane građevine je zadarski AKC (Autonomni kulturni centar) Nigdjezemska. Rijedak je to i relativno nov izvaninstitucionalni projekt, koji javnosti, a ponajviše mladima pruža prostor za brojne mogućnosti. Za ovaj rad provedeno je kvalitativno istraživanje kulturnog kapitala i vrijednosti mladih posjetitelja Nigdjezemske. Pokušalo se, osim dobivanja uvida u njihov kulturni kapital i vrijednosti, pronaći dublja značenja koja taj prostor ima za posjetitelje. Rad je povrh svega potaknut sociološkim i kulturološkim razmatranjima nesigurnog položaja nezavisne, odnosno alternativne kulturne scene. Polustrukturirani intervjui bili su provedeni tijekom ožujka i travnja 2020. godine s osam sugovornika i sugovonica u dobnom rasponu od 18 do 34 godine, odabranih tehnikom snježne grude. Rezultati ovoga istraživanja pokazuju da je riječ o kulturnim omnivorima, slabog interesa za lokalnu politiku, no usmjerenima na individualni angažman i kreativno te kritičko izražavanje. Također se i značenja koja pripisuju Nigdjezemskoj odnose na prostor za glazbenoumjetnički izičaj te zabavu, ali i na inkluziju i socijabilnost kakvu ona omogućuje. Ovaj rad potiče na razmišljanje o ulozi Nigdjezemske i drugih skvotova, kao poticatelja na djelovanje u kulturi te na omogućavanje prostora alternativnoj kulturnoj sceni. |
Abstract (english) | In form of alternative lifestyles, driven by the structural conditions of social problems such as inequality, neglect of human rights, environmental issues and the right to the city, global and local initiatives and social movements, such as squatting, are emerging. One example of a squatted building is the AKC (Autonomous cultural center) Nigdjezemska, in Zadar. It is a rare and relatively new non-institutional project, which provides the public, and especially young people, with space for numerous opportunities. For this paper, a qualitative research of the value-semantic point of view was conducted, by the example of young visitors of Nigdjezemska. In addition to gaining insight into their cultural capital and values, an attempt was made to find the deeper meanings that this space and such an initiative have for the visitors. The work is, above all, motivated by sociological and cultural considerations of the precarious position of the independent, or to say alternative cultural scene. Semi-structured interviews were conducted in 2020 with eight interlocutors of both genders, ranging in age from 18 to 34, selected by the snowball technique. The results of this research show that these are cultural omnivores, with little interest in local politics, but focused on individual engagement and creative and critical expression. The meanings they ascribe to Nigdjezemska also relate to the space for musical and artistic expression and entertainment, but also to the inclusion and sociability it provides. This paper encourages reflection on the role of Nigdjezemska and other squats, as a facilitator of cultural action and as a space for the alternative cultural scene. |